تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۹

کتاب تحلیلی، پژوهشی علی بلوکباشی درباره هنر آشپزی در ایران مجوز نشر گرفته و در نمایشگاه امسال کتاب تهران عرضه می‌شود.

علی بلوکباشی، مردم‌شناس و پژوهشگر در زمینه مسائل مربوط به مردم‌نگاری و فرهنگ عامه ایران در گفتگو با خبرنگار مهر، از چاپ تازه‌ترین کتاب خود طی روزهای آتی خبر داد و گفت: این کتاب اثری است درباره هنر آشپزی و آشپزخانه که حدود یک سال بود دست ناشر بود و مجوزش را گرفته و قرار است در اردیبهشت چاپ شود.

وی افزود: عنوان این کتاب «آشپز و آشپزخانه؛ پژوهشی انسان‌شناختی در فرآیند تاریخ اجتماعی هنر آشپزی» است و من در آن ابتدا درباره آشپزی، آشپزخانه، صنف آشپز و متون آشپزی در فرهنگ ایران زمین و حوزه جهان ایرانی که تاجیکستان و افغانستان و برخی دیگر از جوامع اسلامی را دربرمی‌گیرد، توضیح داده‌ام.

این پژوهشگر در زمینه فرهنگ عامه اضافه کرد: مطالب بخش ابتدایی کتاب درباره این است که آشپزی اساساً چگونه پدید آمد و سیر تحول آن تا امروز مورد بررسی قرار گرفته است.

بلوکباشی در ادامه گفت: من در این بخش از کتاب بیشتر توجهم به این بوده که اصولاً جامعه زنان پدیدآورنده چنین فن و هنر بزرگی در جامعه بوده‌اند.

وی افزود: گو اینکه در دوره‌ای از تاریخ ایران که از دوره صفوی تا اواخر دوره قاجار را شامل می‌شود، این مردها بودند که آشپزی می‌کردند، البته برای دستگاه‌های درباری و بازاری از اواخر دوره قاجار ناگهان زنان ما این هنر خودشان را بروز داده و جایگاه خود را در این زمینه در جامعه نشان دادند.

این مردم‌شناس گفت: من در ادامه مطالب این کتاب هم از منظر انسان‌شناسی هنر به هنر آشپزی در ایران پرداخته‌ام و هم جنبه‌های تاریخی و اجتماعی آن را بررسی کرده‌ام.

به گفته وی، حجم کتاب «آشپز و آشپزخانه؛ پژوهشی انسان‌شناختی در فرآیند تاریخ اجتماعی هنر آشپزی» حدود 300 صفحه است و مجوز نشرش را دریافت کرده که انتشارات جاوید آن را در نمایشگاه امسال کتاب تهران عرضه خواهد کرد.