بیش از 150 هزار گردشگر داخلی و خارجی در ایام عید از کاخ سلطان صاحبقران در تهران بازدید کردند اما برنامه های جانبی این کاخ برای نوروز تنها محدود به برپایی چند سفره هفت سین و غرفه های فروش سوغات و خوراکی بود.

به گزارش خبرنگار مهر، کاخ گلستان یا همان کاخ سلطان صاحبقران که به عنوان مهمترین کاخ موزه تهران قرار است توسط سازمان جهانی یونسکو در فهرست میراث جهانی قرار بگیرد امسال میزبان گردشگران نوروزی از تهران و شهرهای دیگر کشور بود. حتی در میان آنها گردشگران خارجی هم بودند که به قصد دیدن این کاخ و برگی از تاریخی دوره قاجار و تهران قدیم به این مکان آمدند.

درهای موجود در کاخ گلستان هر کدام با سلیقه های متفاوت کار گذاشته شده اند برخی درها آهنی و برخی دیگر چوبی هستند!

گردشگران خارجی از زمانی که بلیت های موزه ها گران شده، باید نرخی بیشتر از نرخ گردشگران ایرانی بپردازند به این معنی که اگر نرخ بلیت موزه ها برای گردشگران ایرانی و خارجی تا پیش از این 500 تومان بود اکنون آنها باید 15 هزار تومان بپردازند.

بخشی از کاخ گلستان پس از مرمت

بلیت های گران و قدیمی

اما هنوز بلیت هایی که روی آنها نرخ جدید ذکر شده باشد، وارد موزه ها نشده و هر ایرانی باید برای بازدید از بخش های مختلف موزه و پرداخت مبلغ ورودی در مجموع نه هزار تومان بپردازد به عبارت دیگر باید 18 بلیت 500 تومانی در دست داشته باشد!

ساختمان های واقع شده در حریم کاخ گلستان

وقتی بازدیدکنندگان از در ورودی کاخ داخل می شوند به آنها یادآوری می شود که تنها فرصت دارند تا ساعت 5 بعداز ظهر از موزه ها بازدید کنند در غیر این صورت اگر بلیت موزه ای روی دستشان ماند یا می توانند از آن برای بازدید از موزه دیگر استفاده کنند و یا در روزهای بعد به این مجموعه تاریخی بیایند چرا که بلیت موزه ها همگی تخت جمشید را معرفی می کنند و مختص به موزه خاصی نیست.

یادگار نویسی پای ستون های ایوان مرمر

با این حال مدیریت این کاخ موزه در ایام نوروز اعلام کرد که 150 هزار بازدید کننده داخلی و خارجی از کاخ موزه گلستان بازدید کرده اند این موضوع بدان معنا نیست که  این تعداد از در ورودی کاخ، بلیت تهیه کرده باشند بلکه ممکن است یک نفر که از همه موزه های فرعی دیدن کرده، در نامش در چندین جای این آمار قرار بگیرد.

اختصاص دو غرفه برای نمایش زیورآلات

در کنار بازدید از کاخ موزه، اعلام شده بود که نمایشگاه زیورآلات و جشنواره صدای بهار نیز برگزار می شود اما همه بازدیدکنندگان از این تبلیغات و برنامه ها، تنها دو غرفه فروش زیورآلات ساخته شده با مس و چرم و غرفه های فروش خوراکی های شهرهای اصفهان، کاشان، یزد و قم را دیدند به غیر از آن گوشه ای از کاخ گلستان نیز برای فروش آش رشته و آش دوغ و ساندویچ اختصاص داده شده بود.

نمایشگاه زیور آلات

از سوی دیگر تنها موضوعی که در این کاخ با نوروز پیوندی داشت، برپایی 5 سفره هفت سین بود که به معرفی سفره های هفت سین چند شهر از جمله، کرمان، قم و کهگیلیویه و بویراحمد می پرداخت.

نحوه مرمت بخشی از دیوار کاخ گلستان موجب تعجب بازدید کنندگان می شود

راویان قصه های کاخ اختصاصی بودند

درحالی که بیشترین بازدیدکنندگان را هر موزه ای در ایام عید دارد اما تنها موردی که نمی توان به صورت فعال در کاخ گلستان دید، حضور راهنماهای فعال در موزه است. راهنماهای موزه که بیشتر نقش مراقب را دارند، در گوشه ای ایستاده و تنها در صورت درخواست بازدیدکننده راهنمایی هایی ارائه می کنند.

نمایش سفره هفت سین زرتشتی ها

اما در این بین در یکی از روزهای نوروز عبدالله نژاد معاون توسعه و نیروی انسانی سازمان میراث فرهنگی که تا چند روز پیش مدیریت کاخ گلستان را برعهده داشت از این موزه بازدید کرد بنابراین او تنها کسی بود که در میان جمعیت بازدیدکنندگان ایرانی و خارجی حاضر در کاخ موزه گلستان، یک راهنمای اختصاصی داشت که به همراهش در موزه های فرعی کاخ قدم برمی داشت!

راهنمایان موزه ها اگر چه در این کاخ موزه تنها نقش مراقب را دارند اما همواره کارشناسان موزه داری بر این باورند که تنها این افراد می توانند قصه تاریخ موزه ها و جذاب بودن آنچه در موزه ها برای بازدید قرار گرفته را برای هر بازدیدکننده روایت کرده و آنها را مجذوب دوباره آمدن به موزه کنند. به عنوان مثال همه بازدیدکنندگان صدای ساعت شمس العماره را می شنیدند اما آیا همه آنها می دانند این صدا را بعد از 100 سال می شنوند و یا اصلا آنها ماجرای جغدهای ساعت، خراب شدن ساعت و به صدا در آمدن دوباره آن را می دانند؟

.........

گزارش و عکس از فاطیما کریمی