وزیر امور خارجه آمریکا در ترکیه ضمن تشکر از حمایت های تسلیحاتی ترکیه از مخالفان دولت سوریه درعین حال به وجود شکاف میان گروههای مسلح اعتراف کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از "تودی زمان" چاپ ترکیه ، "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا و "احمد داووداوغلو" همتای ترکیه ای وی در کنفرانسی مطبوعاتی مشترک در استانبول بر تعهد طرفین به عادی سازی روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی تاکید کردند.

جان کری در این کنفرانس مطبوعاتی از همکاری های فوق العاده ترکیه با آمریکا در برخی موضوعات منطقه ای تقدیر و تشکر کرد.

وزیر خارجه آمریکا از روند مذاکرات دولت ترکیه با گروه "پ.ک.ک" حمایت کرد و گفت همه ما خواستار این هستیم که پ.ک.ک سلاحش را بر زمین بگذارد.

وی در خصوص تلاش ترکیه برای تصویب قانون اساسی جدید اظهار داشت: امیداریم در این قانون اساسی جدید شاهد حضور قوانینی باشیم که از حقوق جهانی و آزادی های اساسی حمایت شده باشد.

جان کری در رابطه با بحران سوریه ضمن تاکید بر حمایت مشترک دو کشور از مخالفان دولت سوریه، به ضعف و اختلاف درونی این گروه ها اذعان کرد و گفت، مخالفان سوری از یک ضعف هماهنگی بین گروه های سیاسی و نظامی و همچنین از کشمکش درونی رنج می برند.

وی با تقدیر از نقش ترکیه در سوریه اظهار داشت: ترکیه حتی در مواردی بسیار فراتر و بیشتر از آمریکا عمل کرده است به طوریکه بیش از 180 هزار آواره سری را پذیرا شده و سلاح های پیشرفته برای مخالفان ارسال کرده است.

جان کری همچنین با تقدیر از سیاستهای خصمانه ترکیه علیه سوریه ضمن بیان اینکه آمریکا و ترکیه در خصوص انتقال سیاسی قدرت در سوریه دیدگاه مشترکی دارند، در اظهاراتی مداخله جویانه گفت ما بارها گفته ایم که اسد باید برود.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا با ترکیه درباره ایجاد منطقه حائل بین ترکیه  سوریه مذاکره کردید؟ اظهار داشت: ما درباره استراتژی نظامی در کنفرانس مطبوعاتی صحبت نخواهیم کرد و آمریکا خواستار راهکار مسالمت آمیز است.

وی در خصوص روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی گفت: امیدواریم این رابطه که برای پیشبرد مذاکرات صلح و ثبات در منطقه بسیار مهم است به طور کاملا عادی سابق برگردد و خسارت ها پرداخت و سفرا مبادله شوند.

داوود اوغلو در این خصوص اظهار داشت: روابط روزی عادی خواهد شد، در حال حاضر ما از عذر خواهی اسرائیل رد شده ایم و به دنبال دریافت خسارت و لغو محاصره غزه هستیم.