مجموعه پویانمایی "افسانه موزه‌ها" که به تازگی مراحل ساخت آن پایان یافته با هدف نهادینه کردن فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی برای گروه سنی کودک و نوجوان از شبکه پویا روی آنتن می‌رود.

به گزارش خبرنگار مهر، "افسانه موزه‌ها" به کارگردانی امین یاوری‌مقدم تلاش می‌کند سرمایه‌ها و ارزش‌های ملی ایران و ایرانی را در میان نونهالان و آینده سازان کشور حفظ کرده و به تعالی برساند.

شخصيت‌هاي اصلي اين مجموعه به شکل گروه فيلمسازی به تصویر کشیده شده‌اند كه در يك روستا در حال ساخت فيلمی درباره موزه‌های کشور هستند. بازیگران کارتونی این انیمیشن در هر قسمت با گريم و لباس‌هاي مختلف و متفاوت روستايي مقابل دوربين مي‌روند و در نقش مرد يا زن روستايي كه به حرفه‌اي از هنرهاي سنتي ايران مشغول است، به ایفای نقش می پردازند.

شخصيت‌ها گاهي بافنده فرش يا سفالگري مهربانند، گاهي نقاشي زبردست، مجسمه‌سازي ماهر و يا استادكاري پارچه بافند. در خلال داستان اتفاق‌هاي بد و خوب با هم همراه مي‌شوند تا در نهايت خوبي بر بدي پيروز شود و شي با ارزش كه معرف فرهنگ و سنت اسلامي و ايراني است به موزه راه يابد.

سازندگان این مجموعه کارتونی با نشان دادن آداب و رسوم اصیل ایرانی از جمله احترام فرزندان به پدر و مادر و طراحی پوشش منحصر به فرد لباس‌های اقوام ایرانی به ویژه زنان روستایی با رنگ‌های شاد و چشم‌نواز، مخاطب کودک و نوجوان را از اصالت و پیشینه مد و لباس ایرانی آگاه می‌سازد.

از سوی دیگر موسیقی این مجموعه به دلیل به تصویر کشیدن زندگی مدرن و روستایی با تلفیقی مدرن و سنتی همراه است که این امر علاوه بر متفاوت ساختن این اثر هنری، هماهنگی خاصی بین تصویر و موسیقی زمینه در این کار در دوره‌های مختلف زمانی موجود در فیلمنامه "افسانه موزه‌ها" به وجود آورده است.

موسیقی اثر هم با ریتم مدرن شهری همراه است و هم به تبع فرم داستان انیمیشن، نوای آیین و سنت روستایی را طنین‌انداز می‌کند.

"افسانه موزه‌ها" که به سفارش مرکز پویانمایی صبا تولید شده است در 13 قسمت 15 دقیقه‌ای از روز چهارشنبه 21 فروردین ساعت 16:30 از شبکه پویا پخش می‌شود.

هومن خياط زیر نظر انجمن گویندگان جوان، گويندگي این مجموعه را سرپرستي كرده است.