تنها داور والیبال ایران که موفق به کسب کارت داوری FIVB شده است در آستانه نخستین قضاوتش در لیگ جهانی مردان با مشکل اضافه وزن مواجه شده و تنها حدود دو ماه فرصت دارد به وزن استاندارد خود برای قضاوت در این رقابت‌ها برسد.

به گزارش خبرنگار مهر، فرهاد شاهمیری یکی از سه داور والیبال ایران است که از سوی کمیته داوران فدراسیون جهانی برای قضاوت در دوره آتی مسابقات لیگ جهانی که تیم ملی هم برای نخستین‌بار در آن حضور دارد، انتخاب شده است. این داور طی یازده سال گذشته رویدادهای جهانی زیادی را در بخش مردان و زنان قضاوت کرده اما این برای نخستین‌بار است که وی در لیگ جهانی مردان سوت خواهد زد. 

شاهمیری در رابطه با میزان آمادگی خود برای قضاوت در این رقابت‌ها به خبرنگار مهر گفت: از آنجا تجربه زیادی از قضاوت در رقابت‌های جهانی دارم، خوب می‌دانم که شرایط قضاوت در مسابقاتی در چنین سطحی چیست. داوران هم مانند بازیکنان باید با بهترین آمادگی در این رقابت‌ها شرکت کنند چون برای ما داوران هم امتحان کتبی، تست بدنی و پزشکی و آزمون تئوری و عملی در نظر گرفته می‌شود.

وی که سال 2011 فینال رقابت‌های جایزه بزرگ زنان میان دو تیم برزیل و روسیه را قضاوت کرد، ادامه داد: برای آماده‌سازی بهتر خود برنامه ریزی کرده‌ام. علاوه بر اینکه باید مروری بر مقررات داشته باشم، می‌خواهم قضاوت‌هایی هم انجام دهم به خصوص اینکه امسال لیگ جهانی با مقررات جدید برگزار می‌شود و من هم باید برای سوت زدن این مقررات را لحاظ کنم.

این داور تاکید کرد: به همین دلیل از این پس حداقل یک بار سر تمرینات تیم ملی می‌روم چون بازیکنان طبق مقررات جدید تمرین می‌کنند. ضمن اینکه با هماهنگی با ولاسکو دیدارهایی که ملی‌پوشان میان خودشان برگزار می‌کنند را قضاوت کنم تا اینگونه قوانین جدید را برای داوری مرور کنم.

شاهمیری به مشکلی که برای قضاوت در لیگ جهانی دارد اشاره کرد و یادآور شد: داوران پیش از قضاوت در هر رویدادی وزن کشی می‌شوند. استاندارد وزن من که کمیته داوران فدراسیون جهانی آن را قبول دارد 93 کیلوگرم است در حالیکه الان من 97/5 کیلوگرم شده‌ام. باید مشکل اضافه وزن خود را تا زمانی که برای قضاوتم در نظر گرفته شده برطرف کنم. نمی‌خواهم در نخستین قضاوتم در لیگ جهانی مردان هیچ مشکلی داشته باشم بنابراین از نظر تغذیه هم برنامه‌ای خاص را دنبال می‌کنم.

وی که اخیرا موفق به کسب کارت داوری FIVB شده است، در این مورد اظهارداشت: هر چهار سال یکبار از سوی کمیته داوران فدراسیون جهانی کارت جدیدی برای داوران ارسال می‌شود. همین چند روز پیش کارت‌های جدید صادر شد که در این دوره برای من کارت داوری FIVB صادر شده است. حضور متداوم در مسابقات جهانی و کسب نمره بالای 95 در رویدادها دلیل دریافت این کارت است.

تنها داور والیبال ایران که دارای کارت داوری FIVB است در مورد اینکه چرا تا پیش از این موقعیت قضاوت در لیگ جهانی برای وی ودیگر داوران مهیا نشده بود، توضیح داد و گفت: تا سال گذشته رئیس کمیته داوران فدراسیون جهانی یک فرد اسرائیلی بود که ریاست لیگ جهانی را هم بر عهده داشت. در زمان وی هیچ داوری از ایران در لیگ جهانی قضاوت نکرد تا امسال که حسن احمد مصری ریاست کمیته داوران و لیگ جهانی را بر عهده گرفت و راه برای قضاوت داوران ایران هم باز  شد.

"قضاوت چه دیداری در لیگ جهانی به عهده شماست و آیا این امکان وجود دارد که شما یا دیگر داوران ایران برای قضاوت در مرحله پایانی مسابقات لیگ جهانی هم انتخاب شوید"؟، وی در پاسخ به این پرسش گفت: هفتم تیرماه زمان قضاوت من است اما اینکه دیدار چه تیم‌هایی را قضاوت می‌کنم هنوز به طور دقیق مشخص نیست.

شاهمیری که تاکنون 83 رویداد جهانی را قضاوت کرده است، تصریح کرد: مرحله پایانی لیگ جهانی توسط 6 داور قضاوت می‌شود که قطعا تا حالا انتخاب شده‌اند. اینکه در اولین حضور در لیگ جهانی برای قضاوت در مرحله پایانی هم انتخاب شد، کمی بعید است اما تلاشم این است که امسال قضاوت خوبی داشته باشم و شانسم را برای قضاوت در دوره‌های آتی لیگ جهانی و حتی مراحل نهایی آن بیشتر کنم.