گروه كشورهاي جنبش عدم تعهد و چين در بيانيه اي مشترك در اولين روز برگزاري سومین کنفرانس بازنگری اجرای کنوانسیون منع سلاحهاي شيميايي در لاهه هلند، مواضع مشترك خود را در ارتباط با مهمترين مسايل و تحولات بين المللي مرتبط با کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی تشريح کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در اين بيانيه که محمدمهدی آخوندزاده، معاون امور بین الملل وزارت خارجه کشورمان آنرا قرائت کرد، گروه عدم تعهد و چين ضمن اذعان به اينكه سلاحهاي كشتار جمعي يكي از مهمترین تهديدات براي صلح و امنيت بين المللي به شمار مي آيد، خواستار خلع سلاح كامل و همه جانبه سلاح های کشتارجمعی شدند.

در این بیانیه، کشورهای عضو عدم تعهد و چین از سند نهایی شانزدهمین کنفرانس سران دولت ها و کشورهای عضو عدم تعهد در تهران و تصمیمات آنها در ارتباط با کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی حمایت کردند.
 
در بیانیه مشترک کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و چین بار دیگر از اینکه کشورهای دارنده سلاح های شیمیایی نتوانسته اند به تعهدات خود در امحاء کامل  ذخایر سلاح های شیمیایی خود تا ضرب الاجل تعیین شده برای این منظور یعنی 29 آوریل 2012 (10 اردیبهشت 1391) عمل کنند، ابراز نگرانی جدی شده و تصریح شده که عدم پایبندی کشورهای مذکور به تعهدات خود موجب آسیب رساندن به کنوانسیون خواهد شد. در این بیانیه از سومین کنفرانس بازنگری خواسته شده است که این موضوع را با حساسیت بررسی و از کشورهای دارنده سلاح های شیمیایی بخواهد که به تعهدات اصولی خود در نابودي كامل اين سلاح ها پايبند باشند و اقدامات خود در این زمینه را تسریع بخشند.  

جنبش عدم تعهد و چین در بیانیه خود با اشاره به تحولات اخیر در سوریه، ضمن محکوم کردن بکارگیری سلاح های شیمیایی در این کشور و ابراز نگرانی شدید از این اتفاق، از تصمیم دبیرکل سازمان ملل متحد در انجام تحقیقات در این ارتباط با حمایت سازمان منع سلاح های شیمیایی از این تحقیقات استقبال کردند و اعلام کردند که بکارگیری سلاح های شیمیایی توسط هر کس و تحت هر شرایطی غیرقابل قبول است و باید توسط جامعه بین المللی محکوم شود.
در اين بيانيه در ارتباط با موضوع «جهانشمولی» کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی و الحاق هرچه سریع تر غیراعضاء به آن، از دبیرخانه فنی سازمان منع سلاح های شیمیایی و تمام کشورهای عضو خواسته شده است تا تلاش های خود را دوچندان کنند و تاکید شده است که کشورهایی که عضو کنوانسیون نیستند، نباید از منافع مترتب بر کنوانسیون که شامل کشورهای عضو می شود برخوردار باشند.

اجراي كامل، موثر و غیرتبعیض آمیز مفاد كنوانسيون درخصوص تجارت و همكاري بين المللي  بين كشورهاي عضو و حذف کنترل ها و محدودیت های صادراتی بین اعضاء که از سوی برخی از کشورها با اهداف و انگیزه های سیاسی صورت می گیرد، از ديگر موضوعاتي بوده است كه در اين بيانيه از سوي كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد و چين بر آن تاكيد شده است. در همین ارتباط، اذعان شده است که اعمال تحریم های یکجانبه علیه کشورهای عضو برخلاف مفاد کنوانسیون است و می تواند اعتبار آن را مخدوش نماید.

در بخشي از اين بيانيه، مصوبه سازمان برای تاسیس شبکه بین المللی حمایت از قربانیان سلاح های شیمیایی در سازمان منع سلاح های شیمیایی که توسط کشورمان پیشنهاد شده است، مورد حمایت کشورهای عضو عدم تعهد و چین واقع شده است.
 
 خاطرنشان می شود سومین کنفرانس بازنگری کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی از روز دوشنبه کار خود را در لاهه هلند آغاز کرده است و دو هفته ادامه خواهد داشت. هدف از این کنفرانس، بررسی اجرای کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی در 5 سال گذشته و طراحی نقشه راه برای اجرای آن برای 5 سال آینده است. هیاتی به سرپرستی معاون امور بین الملل وزارت خارجه کشورمان در این کنفرانس شرکت نموده است.