شیراز- خبرگزاری مهر: رئیس حوزه هنری استان فارس گفت: بررسی زندگی شهید آوینی و سیر اندیشه های این فردبه واقع می تواند شیوه مناسبی برای درک تاثیر انقلاب اسلامی در عرصه هنر و ادبیات باشد.

 به گزارش خبرنگار مهر، علی رضا پرورش عصر سه شنبه  در نشست بررسی شعر انقلاب اسلامی اظهار داشت: 20 فروردین ماه سالروز شهادت شهید آوینی که در تقویم ایران اسلامی به عنوان روز هنر انفلاب اسلامی نامیده شد به واقع انتخابی شایسته است.

 وی در ادامه با اشاره به زندگی شهید آوینی بیان کرد:آوینی قبل از انقلاب زندگی متفاوتی با تصویری که از آوینی بعد از انقلاب داریم، داشته است.

 رئیس حوزه هنری فارس ادامه داد: هرچند بعضی افراد تمایلی ندارند که از گذشته آوینی نامی برده شود اما شهید آوینی خودش هبه صراحت به این گذشته اشاره می کند.

 پرورش اضافه کرد: اشاره شهید آوینی به گذشته خود بسیار مهم است زیرا که این موضوع  فتح الفتوح انقلاب اسلامی را در تربیت انسانی چون آوینی که تا سرحد تبدیل شدن به انسان الگو، تعالی پیدا می کند به مانشان می دهد.

وی سپس به بخشی از گفته های شهید آوینی اشاره کرد که می گوید:"من نیز زمانی سبیل نیچه ای وریش پروفسوری می گذاشتم، موسیقی کلاسیک  گوش می دادم و در جلسه های روشن فکری شرکت می کردم و به تمام آداب تظاهر به دانایی آشنا بودم، اما یک زمان متوجه شدم که تظاهر به دانایی با دانایی حقیقی تفاوت بسیار دارد از این رو تصمیم گرفتم تعارف را با خودم و دیگران کنار بگذارم و جسورانه با حقیقت روبرو شوم و یقین دارم کسی که به جد در طلب حقیقت باشدآن را پیدا می کند."

رئیس حوزه هنری استان فارس در ادامه ابراز داشت: در مباحث هنری تلقی آوینی از حقیقت و نسبت حقیقت و زیبایی نقطه مرکزی تفکر شهید آوینی است.

 پرورش  شناخت مناسب "شهید آوینی" از دین را نقطه بارز ویژگی این فرد دانست و عنوان کرد: آوینی احاطه ستودنی نسبت به تعالیم ناب و دست اول دینی داشت و علاوه برآن غرب، واتمسفر فرهنگی آن را به خوبی می شناخت وبرآن تسلط کافی داشت به گونه ای که تقابل این دو مورد را به خوبی درک می کرد.

وی افزود: آوینی به دلیل برخورداری از این بینش می توانست جایگاه و نسبت خود ،یک انسان و هنرمند مومن  در این دنیای مدرن را به خوبی بفهمد و تبین کند و علاوه برآن از ذات تمدن غرب، اومانیسم و خودبنیادی به خوبی آگاه بود.

رئیس حوزه هنری استان فارس تاکید کرد: در حقیقت اتفاق اساسی که در ساحت معرفت دنیای غرب بعد از دکارت رخ می دهد و تقدیر غرب رارقم می زند همین تلقی خود محورانه و خود بنیادانه از حقیقت است.

پرورش تصریح کرد: در این تلقی حقیقت چیزی است که انسان به عنوان فاعل شناسا درک می کند و محور شناخت و ادارک خود انسان است نه آن چیزی که در حقیقت وجود دارد و هنرمند نیز به غیر از بیان ادراک خود هیچ رسالتی ندارد که آوینی از این  موضوع به عنوان نماد نفسانیت یاد می کند.

 وی یادآور شد: تفکر دینی براین باور است که حقیقت امری است والا که بالفعل وجود دارد و دست یافتنی است و برای همه انسانها راه وصول به حقیقت که طلب راستین و جدی است وجود دارد و به واقع خود حقیقت است که خود را به انسانهای که به راستی طالبش هستند نشان می دهد.

رئیس حوزه هنری استان فارس همچنین بیان کرد: براساس همین تفکر هنر حقیقی از منظر شهید آوینی یعنی شیدایی حقیقت، شیفتگی در برابر حقیقت به علاوه قدرت بیان این شیدایی و شیفتگی که این هنرمند آن را به بلبل که شیفته گل است تشبیه می کند.

پرورش سپس اظهار داشت: هنرمند متعهد فردی است که نه تنها نمی خواهد خودش و نفسانیت خود را محاکات کند بلکه سعی می کند خودش را کنار بزند وبه تعبیر حافظ"تو خود حجاب خودی حافظ از میان بردار" که به واقع چنین هنری این ویژگی را دارد که همواره مذکر و یادآورنده حقیقت باشد.