حضور گردشگران ایرانی در مصر آن هم بعد از 34 سال، ازائه آمار بازدیدکنندگان از موزه های کشور در نوروز، انجام نشدن وعده ورود هفت و نیم میلیون گردشگر خارجی به ایران از جمله خبرهای حوزه گردشگری و میراث فرهنگی در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، این هفته سفر گردشگران ایرانی به مصر که در روزهای عید امسال انجام شده بود، خبرسازترین اتفاق این هفته به شمار می آمد. چرا که طلسم 34 ساله روابط گردشگری ایران و مصر را شکست و راه را برای آشنایی گردشگران ایرانی با جاذبه های مصر و دیدن آنها از شهرهای مختلف این کشور باز کرد.

بعد از آن برخی از رسانه های خارجی عنوان کردند که وزیر گردشگری مصر گفته شرکت های ایرانی فعلا از برگزاری تورهای گردشگری به مصر منصرف شده اند این درحالی بود که آژانس برگزار کننده تورهای ایرانی به مقصد مصر بیان کرد چنین اخباری صحت ندارد وگرنه توقف این تورها به ما ابلاغ می شد درحالی که اکنون برای اجرای تور درحال ثبت نام از ایرانیان هستیم.

سفر به مصر برای ایرنیان دو هزار دلار هزینه دارد.

21 میلیون نفر از 414 موزه و محوطه تاریخی در نوروز دیدن کردند

پس از پایان تعطیلات نوروزی مسئولان میراث فرهنگی به ارائه آمارهای مختلف در گردشگری و بازدید از موزه ها پرداختند در آخرین آمار نیز مدیرکل امور موزه های کشور گفت: 21 میلیون و 664 هزار و 985 نفر در طول ایام نوروز 92 از 414 موزه و محوطه تاریخی کشور بازدید کردند.

یحیی رحمتی گفت: تخت جمشید و حافظیه در استان فارس و کاخ موزه سعد آباد در تهران به ترتیب بیشترین تعداد بازدیدکنندگان نوروزی را به خود اختصاص داده اند.

تهدید آثار تاریخی با حضور گردشگران زیاد در موزه ها

ارائه آمار بازدید از موزه های کشور همانند ارائه آمارهای دیگر سازمان میراث فرهنگی مانند تعداد گردشگران داخلی و خارجی و نفرسفرها با چالش از سوی کارشناسان مواجه شد. برخی از کارشناسان اعلام می کنند که جمع بندی تعداد بازدیدکنندگان به صورتی است که نحوه حضور مردم در موزه ها را بیشتر نشان دهد به همین دلیل هر بازدیدکننده چندین بار در این آمار جای می گیرد از سوی دیگر برخی از کارشناسان فرض را بر صحیح بودن آمارها می گیرند اما موضوع سلامت موزه ها و بهره گیری مخاطبان از حضور در این اماکن را مورد بررسی قرار می دهند.

وعده جذب 7.5 میلیون گردشگر خارجی محقق نشد

آمارهایی که سازمان میراث فرهنگی هر سال از تعداد گردشگران خارجی می دهد امسال با چالش جدید تری رو به رو بود چون سال گذشته رئیس سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد که هفت و نیم میلیون گردشگر خارجی وارد کشور می شوند درحالی که معاون گردشگری این سازمان در ابتدای سال 92 اعلام کرد تنها سه میلیون و 729 هزار گردشگر به ایران آمدند!

با این حال وی، پس از اعلام آمار گردشگران خارجی به خبرنگار مهر گفت که در 10 ماه اخیر بیش از 66 درصد رقمی که برای ورود گردشگران خارجی در نظر گرفته شده بود محقق شده است. درحالی که تحقق 66 درصدی وعده ورود هفت و نیم میلیون گردشگر خارجی با محاسبات ریاضی، عدد چهار میلیون و 950 هزار نفر را به دست می دهد!

ارائه طرح فروشگاههاي زنجیره اي صادرات صنایع دستی به میراث فرهنگی

اتحادیه سراسری صنایع دستی خبر داد که طرح جامع فروشگاههاي زنجیره اي، تولید، تبلیغات و بسته بندي صنایع دستی را پ به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارائه کرده است.

هدف از ارائه این طرح کامل در حوزه صنایع دستی بسته بندی کالاهای صنایع دستی، ایجاد مراکز جمع آوری و توزیع محصول، طراحی محصول جهت نیاز های بازار، سفارشی سازی تولید، ایجاد اشتغال، ایجاد پایگاهی برای سفارش محصول، حمایت ازصنعتگران و صادرات است.

برگزاری جشنواره عکس "ته ران"

این هفته فراخوان نخستین جشنواره عکاسی بافت تاریخی( زندگی در محلات قدیم) با موضوعات مختلف تهران؛ نشاط اجتماعی در محله ها، معرفی جاذبه های گردشگری و تاریخی، نگاه مسئولانه مردم و مدیران در پاسداشت بافت و نگاهی به مرمت ها و تخریب ها داده شد قرار است این جشنواره از نهم تا 17 خرداد ماه 92 برگزار شود.

طوفان در گردشگری دوبی

این هفته، آسمان امارات خاکی شد و شهر دوبی آن نیز با طوفان شن رو به رو بود به نحوی که بسیاری از گردشگران ایران که قصد سفر به این شهر را  در همین هفته داشتند یا پروازشان را  به روز دیگری موکول کردند و یا فعلا از انجام سفر تفریحی منصرف شده اند.

براساس اعلام سازمان هواشناسی دوبی، سرعت طوفان شن در امارات به شصت و پنج کیلومتر در ساعت گزارش شده است و گرد و غبار شدید میدان دید را به زیر پانصد متر رسانده است. این طوفان پیش از امارات مناطقی از عربستان را تحت تاثیر خود قرار داده بود.