يك متخصص بيماريهاي دهان و دندان با بيان اينكه سندرم سوزش دهان بیشتر در سنین 50 تا 70 سالگی و در زنان بیش از مردان (3 تا 7 برابر) بروز مي‌كند، گفت: اين سندرم احساس سوزشی در دهان است که حداقل به مدت 4 تا 6 هفته از ایجاد آن می‌گذرد و در هنگام معاینه از نظر دهانی و سیستمیک علامتي برای آن یافت نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، دكتر احمد قائم‌مقامي عضو کمیته علمی این کنگره اظهار كرد: علت ایجاد سندرم سوزش دهان (Burning mouth syndrome) هنوز به‌طور قطع مشخص نیست و نظریات مختلفی درباره‌ي اتیولوژی (علت) آن مطرح شده که هنوز هیچ‌كدام به اثبات نرسيده است به‌طور مثال يكي از اين تئوري‌ها كاهش ميزان ترشح هورمون‌هاي زنانه (استروژن و پروژسترون) در دوران منوپوز (يائسگي) در زنان، اضطراب و افسردگی، اختلالات خواب، بیماری پارکینسون، اختلالات سیستم ایمنی بدن و به خصوص ترس از سرطان دهان است.

وي ادامه داد: علائم به صورت احساس سوزش در نوک و یا یک سوم قدامی زبان و گاهی كام و لب‌هاست که اغلب صبح‌ها به‌هنگام برخاستن از خواب آغاز می‌شود و تا غروب به حداکثر می‌رسد اما در هنگام جویدن و خواب تسکین مي‌يابد.

اين متخصص بيماري‌هاي دهان و دندان با بيان اين‌كه در بسياري از موارد نوع مزمن اين عارضه با افسردگي تظاهر مي‌كند، گفت: هنوز مشخص نيست افسردگي سبب اين عارضه مي‌شود و يا «سندرم سوزش دهان» سبب تشديد افسردگي مي‌شود.

قائم‌مقامي با بيان اينکه اين سندرم منشا دهان و دنداني ندارد، ادامه داد: احتمال مي‌رود اين افراد اختلالي در درك تحریکات حسی و مزه در دهان داشته باشند و بيش از حد چيزي را درك مي‌كنند.

وي با بيان اينكه در اين افراد دهان و مخاط كاملاً سالم است، افزود: چنانچه اين سوزش و درد همراه با بروز آفت دهانی، زخم‌های ناشی از پروتزها ی دهانی و يا حتي به همراه ضايعات قارچي ویروسی و یا بیماری‌های اتوایمیون باشند جزو «سندرم سوزش دهان» بشمار نمي‌آیند.

اين متخصص بيماري‌هاي دهان و دندان با بيان اين‌كه اين دسته از بيماران از بروز كانسر(سرطان) ترس دارند، گفت: براي درمان اين بيماران بايد به جنبه‌هاي روانشناسي توجه كرد و صرفاً دادن داروهاي اعصاب ممکن است مشكلي را حل نکند.

قائم‌مقامي يادآور شد: درمان‌های موضعی در عارضه چندان موثر نيست. اما تجویز داروهای ضد افسردگی و آرام‌بخش  و از همه مهم‌تر صحبت با بیمار و مطمئن کردن وی در مورد سرطانی نبودن عارضه بسیار موثر است و در موارد افسردگی شديد مشورت با متخصص اعصاب و روان کمک‌کننده است.

براساس این گزارش، 53 کنگره بين المللي انجمن دندانپزشکی ایران 24 تا 27 اردیبهشت ماه 92  با حضور اساتيد برجسته داخلي و خارجي در مرکز همایش های برج میلاد تهران برگزارخواهد شد.