بندرعباس - خبرگزاری مهر: فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه گفت: نتایج حاصل از این نظرسنجی نشان داد که ما در طی سه سال برگزاری طرح راهیان نور دریایی، روندی رو به رشد در کیفیت اجرا را طی کرده ایم.

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار علی رزمجو ترویج فرهنگ عزت آفرین دوران دفاع مقدس و آشنا کردن اقشار مختلف مردم به ویژه نوجوانان و جوانان با ابعاد گوناگون حماسه ها و پایمردی های رزمندگان اسلام در برابر جبهه استکبار جهانی در طول دوران هشت سال دفاع مقدس را از جمله اهداف برگزاری طرح راهیان نور دریایی عنوان کرد.

وی خاطر نشان کرد: در دوران دفاع مقدس و در حوزه دریایی شاهد رخدادهایی بودیم که به نوعی در اصل ماجرای دفاع مقدس تعیین کننده و تأثیرگذار بودند.

وی افزود: یکی از مناطقی که شریان های حیاتی کشور در آن جریان داشت و یا به نوعی به آنجا ختم می شد، منطقه بوشهر و جزیره خارگ بود.

فرمانده منطقه دوم دریایی سپاه اظهار داشت: ما در حوزه دریایی و به دلیل حساسیت هایی که وجود داشت، شاهد خلق حماسه هایی بودیم که از یک سو تلاش داشت تا اقتصاد کشور که تا آن زمان اتکای ویژه ای به نفت داشت، به حیات خود ادامه دهد  و از سوی دیگر با اختلالات امنیتی ایجاد شده از سوی دشمنان مواجه شده و مقابله نماید.

وی افزود: در کشاکش این حوادث، صحنه های بی شماری از حضور حماسی رزمندگان دریادل  و بسیجیان غیرتمند در این عرصه رقم خورد که در تاریخ معاصر ما نظیر و مانندی برای آن روایت نشده است و بازخوانی و بازگویی این حماسه ها می تواند الگوی شایسته ای برای ایستادگی نسل های فعلی و آینده در برابر متجاوزان و سلطه جویان باشد.

رزمجو درباره مراحل مختلف برپایی طرح راهیان نور دریایی در شعاع دریایی منطقه دوم و جزیره خارگ، گفت: برای استقرار قرارگاه راهیان نور دریایی در بوشهر اقدامات مختلفی صورت گرفت و نخستین اقدام، فعال کردن قرارگاه راهیان نور دریایی در بوشهر بود.

وی افزود: در مرحله بعد جلسات مختلف هماهنگی  با مسئولان برگزار گردید و در سومین مرحله، شناسایی و فراخوان روایان و پیشکسوتان دوران هشت سال دفاع مقدس برای حضور در برنامه های راهیان نور دریایی دنبال شد.

رزمجو در پاسخ به سئوالی درباره اماکن مورد بازدید زائران شرکت کننده در کاروان های راهیان نور دریایی، گفت: در جزیره خارگ، محدوده بمباران شده در طی حملات هوایی، اسکله تی، اسکله آذریاد، کشتی سوخته و همچنین بخش های مختلفی از تأسیسات صنعت نفت و همچنین زیارت شهدای گمنام، زیارت امام زاده میرمحمد برای بازدید در نظر گرفته شده بود.

وی افزود: علاوه بر این، نمایشگاه بسیار خوبی در بخش های مختلف مرتبط با موضوع دفاع مقدس تهیه و تدارک دیده شده بود که در معرض دید اعضای کاروان ها قرار گرفت و بسیاری نیز به پاسداشت دلاورمردی های دلیران تنگستان در برابر تجاوزگری استعمارپیر یعنی انگلیس، از منطقه دلوار و منزل رییس علی دلواری دیدن کردند.

فرمانده منطقه دوم ندسا در این نشست گفت: برای عملیات ترابری دریایی کاروان ها از مبادی در نظر گرفته شده، بیش از ۴۳ فروند شناور ندسا  به این مأموریت اختصاص یافت که تعدادی از آنها در گشت های دریایی مرتبط با این اعزام حضور داشتند.

وی افزود: دو فروند شناور ترابری و دو فروند شناور سبک هم برای اسکورت کاروان های اعزامی به خارگ پیش بینی شده بود.

سردار رزمجو در پایان به نتایج ارزیابی های صورت گرفته از زائران و برگه های نظرسنجی اشاره کرد و گفت: نتایج حاصل از این نظرسنجی نشان داد که ما در طی سه سال برگزاری طرح راهیان نور دریایی، روندی رو به رشد در کیفیت اجرا را طی کرده ایم و هر سال شاهد اثربخشی هر چه بیشتر برنامه های پیش بینی شده هستیم.

وی افزود: در اینجا شایسته است مراتب سپاس و تشکر خود را از مشارکت فعال و مخلصانه همه عوامل در برپایی موفقیت آمیز اردوی راهیان نور دریایی ابراز کنم.

در این نشست حجت الاسلام محمدی مسئول نمایندگی ولی فقیه در منطقه نیز به تشریح بخش دیگری از اقدامات صورت گرفته در راستای برگزاری هر چه بهتر راهیان نور دریایی اشاره کرد و گفت: علاوه بر تشکیل ستاد راهیان نور و فضاسازی مناسب برای حضور کاروان ها در منطقه، گروه های مستند سازی نیز تشکیل داده شد تا از جریان دیدار اعضای کاروان ها از مناطق مختلف پیش بینی شده، فیلم و عکس تهیه کنند.

حجت الاسلام محمدی خاطرنشان کرد: برای انجام امور تبلیغی و روایتگری، تعدادی از روحانیون نیز به جزیره خارگ اعزام شدند و چند هزار بسته فرهنگی تهیه و در اختیار  کاروان های راهیان نور دریایی قرار گرفت. 

وی افزود: سعی شد تا نمایشگاه هدفمند و فاخری برپا شود که به لطف خدا همین طور هم شد و در فضای طراحی شده، ده ها غرفه شکل گرفت و نزدیک به ۱۰۰۰ متر مربع طرح در قالب بنر تهیه و به چاپ رسید و در محل های مورد بازدید تعبیه شد.

وی تهیه بیش از ۱۰۰ تابلو نوشته با عنوان خورشید انقلاب و بکارگیری آن در نمایشگاه و همچنین فضاسازی مناسب در شناورهای حامل اعضای کاروان های بازدیدکننده از جزیره خارگ و تعبیه و راه اندازی سیستم های صوتی را از دیگر اقدامات صورت گرفته عنوان کرد.