بوشهر - خبرگزاری مهر: با برپایی چادر و ایجاد کمپ‌های اسکان موقت در مناطق زلزله‌زده شهرستان دشتی، عملیات اسکان موقت زلزله‌زدگان تکمیل شده است و عملیات بازسازی واحدهای مسکونی نیز آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از مهمترین اقداماتی که پس از عملیات امداد و نجات مناطق زلزله زده باید مورد توجه قرار بگیرد، اسکان موقت افراد زلزله‌زده و آغاز عملیات برای بازسازی مناطق زلزله‌زده برای تامین مسکن و اسکان دائمی افراد است.

هر چند هنوز تنها دو روز از زمین‌لرزه شهرستان دشتی گذشته است ولی مسئولان عزم خود را جزم کرده‌اند تا در اسرع وقت و در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به بازسازی مناطق زلزله‌زده اقدام کنند.

کار اسکان موقت زلزله‌زدگان در همه مناطق استان بوشهر به پایان رسیده است و با برپایی چادر در کمپ‌های اسکان موقت بسیاری از افراد اسکان یافته‌اند و بسیاری دیگر نیز چادرهایی دریافت کرده‌اند این چادرها را در منزل خود برپا کرده‌اند.

گرما در استان بوشهر خیلی زود آغاز می‌شود و زندگی در چادر در فصل گرما بسیار سخت و طاقت‌فرسا است و می‌طلبد که همه مسئولان عزم جدی برای تسریع در بازسازی این مناطق داشته باشند تا خانواده‌های زلزله‌زده در منازل خود استقرار یابند و بتوانند از وسایل خنک‌کننده بهره ببرند.

اسکان موقت همه مناطق زلزله‌زده انجام شد

معاون درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر استان بوشهر به اقدامات صورت گرفته برای اسکان موقت زلزله‌زدگان اشاره کرد و اظهار داشت: به سه هزار و 200 واحد مسکونی شهرستان دشتی خسارت وارد شده است که ما برای اسکان موقت در این مناطق پنج‌هزار تخته چادر فرستاده‌ایم که سه هزار و 700تخته چادر برای زلزله‌زدگان برپا شده است.

محمدرضا رستگارپور از انجام عملیات اسکان موقت همه زلزله‌زدگان شهرستان دشتی خبر داد و اضافه کرد: ما چادرها را بیش از نیاز مردم توزیع کردیم و در برخی موارد، افرادی نیز بودند که خانه‌های آنها آسیب ندیده بود ولی برای پیشگیری از خطرات احتمالی چادر دریافت کرده‌اند.

وی ادامه داد: با بررسی‌های صورت گرفته، همه مناطق آسیب دیده را تحت پوشش قرار دادیم و در حال حاضر هیچ منطقه‌ای نیست که امدادرسانی به آنها صورت نگرفته باشد و چادر و موکت و پتو بین همه مناطق آسیب‌دیده توزیع شده است.

معاون درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر استان بوشهر افزود: هر یک از مناطق و روستاهای زلزله زده یک مسئول برای انها تعیین شده است و اگر افرادی هستند که امدادرسانی به آنها به خوبی صورت نگرفته است می‌توانند به بخشدار یا مسئولان مراجعه کنند تا در اسرع وقت عملیات امدادرسانی و اسکان آنها انجام شود.

وی در ادامه با بیان اینکه هیچ‌ مشکلی برای درمان زلزله‌زدگان وجود ندارد، تصریح کرد: شاهد خدمات‌دهی بسیار خوبی از سوی مسئولان و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی و شبکه‌های بهداشت و درمان هستیم.

رستگارپور از برپایی خیمه‌های نماز در مناطق زلزله‌زده خبر داد و اظهار داشت: هدف از برپایی و ایجاد خیمه‌های نماز تشویق روستائیان و متاثرین از آلام زمین لرزه برای انجام مراسم مذهبی و سوگواری است.

معاون درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر استان بوشهر افزود: ایجاد خیمه‌های نماز و حضور روحانیون یکی از راه های کاهش استرس بازماندگان و واکنش های روانی آسیب دیدگان زمین لرزه اخیر در مناطق زلزله زده است.

آغاز عملیات بازسازی واحدهای مسکونی

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور با اشاره به اقدامات صورت گرفته در مناطق زلزله‌زده شهرستان دشتی، اظهار داشت: در همه حوادث و بلایای طبیعی در مرحله اول امداد و نجات انجام می‌شود و سپس اسکان اضطراری است که این عملیات‌ها در استان بوشهر انجام شده است.

عباس تابش با بیان اینکه به طور معمول در دیگر نقاط جهان، زمان اسکان موقت زلزله‌زدگان بیش از دو تا سه ماه است، خاطرنشان ساخت: با تلاش و عزم جدی مسئولان این زمان در ایران کوتاه‌تر است.

وی ادامه داد: پس از اسکان موقت نیز نوبت به اسکان دائم و بازسازی خانه‌ها و مغازه‌ها و راه‌اندازی تاسیسات می رسد که ماموریت ما ساخت واحدهای مسکونی است که تلاش می کنیم این واحدها را در سریعترین زمان ممکن بسازیم و در آذربایجان نیز این کار را کردیم.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور به تعداد واحدهای تخریب‌شده بر اثر زمین لرزه در شهرستان دشتی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: یک‌هزار و 150 واحد مسکونی در مناطق شهری و 850 واحد در مناطق روستایی با آسیب بالای 60 درصد روبرو شده‌اند که باید واحدهای جدید در آنها احداث شود.

وی اضافه کرد: همچنین 876 واحد مسکونی نیز با خسارت‌هایی روبرو شده است که نیاز است که این واحد مسکونی را تعمیر و بهسازی کنیم که با تشکیل پرونده برای همه این واحدها و تامین منابع مورد نیاز عملیات ساخت و ساز آغاز می‌شود.

تابش به نشست معاون اول رئیس جمهور در مناطق زلزله‌زده اشاره کرد و افزود: تسهیلات بانکی را بیش از زمین لرزه آذربایجان پیش‌بینی کرده ایم که به صورت قرض‌الحسنه در اختیار زلزله زدگان قرار می‌گیرد و مبلغی هم به صورت بلاعوض پرداخت می‌شود و مبلغی نیز برای ساخت حصار خانه‌ها پرداخت می‌شود.

خرید دوهزار تن فولاد و 10 هزار تن سیمان

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور در مورد برنامه‌های بنیاد مسکن برای بازسازی مناطق زلزله زده بیان داشت:  تامین مصالح ساختمانی مورد نیاز برای اجرای عملیات بازسازی در مناطق زلزله زده شهرستان دشتی از برنامه‌های این بنیاد است که در این راستا خرید دو هزار تن فولاد و 10 هزار تن سیمان انجام شده است.

وی ادامه داد: در این ارتباط دو ایستگاه تولید بتن آماده برای ساخت و ساز در منطقه زلزله زده ایجاد می‌شود و استاندار بوشهر نیز قول داده که می‌توانیم از همکاری همه دستگاه‌های اجرایی استان بوشهر بهره ببریم.

تابش تصریح کرد: با همت مردم این منطقه و همچنین صبر و حوصله و شکیبایی مردم زلزله‌زده شهرستان دشتی و کار و تلاش شبانه‌روزی نیروهایی که در اختیار داریم تلاش می کنیم تا کار را با دقت بالا و در زمان کمی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه عملیات بازسازی در کمترین زمان ممکن اغاز شده است، ادامه داد: فصل گرما نزدیک است و ما تلاش می‌کنیم تا قبل از فرارسیدن فصل گرما کار را به صورت کامل انجام دهیم و خانه‌ها را به مردم تحویل دهیم.

آماربرداری 3100 واحد مسکونی خسارت‌دیده در روستای زلزله‌زده

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن استان بوشهر گفت: تاکنون سه هزار و 100 واحد مسکونی در شهرهای کاکی، شنبه، بادوله و روستاهای چاهگاه، امام آباد، سنا، تلخو، کردلان، باغان، درویشی و طسوج آماربرداری شده‌اند و تخریب‌های ناشی از پس‌لرزه‌های بعدی نیز به این آمار افزوده می‌شود.

سالار عبداللهی گفت: تلاش می‌شود با توانمندسازی مردم، مصالح را در اختیارشان بگذاریم تا به شکل مهندسی منازل جدید ساخته و قبل از تابستان در آن مستقر شوند.

وی متذکر شد: براساس آخرین تصمیم دولت 150 میلیون ریال وام کم‌بهره و 500 میلیون ریال کمک بلاعوض برای مناطق زلزله‌زده دشتی درنظر گرفته شده است که 30 شیت نقشه برای ساخت‌وساز منازل جدید زلزله‌زدگان در متراژهای 60 تا 80 متر موجود است که براساس درخواست مالکان، اقدام می‌شود.

عبداللهی در پایان عنوان کرد: خانواده‌های بی‌سرپرست و زیرپوشش نهادهای حمایتی هم که امکان ساخت‌وساز با تسهیلات تعیین شده را نداشته باشند، از طریق قرارداد سه‌جانبه اقدام به ساخت‌وساز برای آنها می‌کنیم.