با اجرای اولین طرح افزایش تولید از میادین مشترک نفت و گاز در سال جدید، تولید نفت از میدان دهلران مشترک با کشور عراق (میدان ابوغریب) به میزان 5 هزار بشکه در روز افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از افتتاح و راه اندازی چندین طرح افزایش تولید نفت از میادین مستقل، در نهایت نخستین طرح افزایش تولید نفت از میادین مشترک در سال جدید در مدار بهره برداری قرار گرفت.

بر این اساس با نصب تسهيلات سرچاهي در دو چاه تولیدی میدان دهلران، روزانه حدود پنج هزار بشكه به ظرفيت توليد نفت از میادین مشترک با عراق افزوده شده است.

شرکت ملی نفت ایران هم ضمن تائید افزایش تولید نفت در این میدان مرزی، اعلام کرده است: مام عمليات راه اندازي چاه شامل تهيه تسهيلات سرچاهي، نصب، تكميل و اتصال خط لوله جرياني چاه هاي 25 و 26 دهلران توسط متخصصان داخلی انجام شده است.

به گزارش مهر، ميدان نفتي دهلران در جنوب‌غربي استان لرستان، در 22 كيلومتري شهر دهلران و 180 كيلومتري شهر كرمانشاه واقع شده ‌است که طاقدیس این میدان با میدان اوغریب عراق مشترک بوده ضمن آنکه نفت درجاي اين ميدان نفتي كه در سال 1351 میلادی كشف شده، حدود چهار ميليارد بشكه تخمين زده مي شود.

مهدي فكور مديرعامل شركت نفت مناطق مركزي هم پیشتر با اشاره به برنامه ریزی برای توسعه فاز دوم این میدان و افزایش تولید روزانه نفت آن تا سقف 25 هزار بشکه، گفته بود: توسعه ميدان دهلران در انتظار تامين سرمايه بود ه و با انعقاد قرارداد توسعه به روش EPC، اعتبار طرح از محل منابع داخلي شركت ملي نفت تامين خواهد شد.

به گفته این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت، مطالعه توسعه فاز دوم ميدان دهلران به پايان رسيده و پيمانكار برنده در مناقصه مي تواند از مطالعات انجام شده استفاده كند.

در طول هشت سال جنگ تحمیلی این میدان نفتی بارها مورد حمله قرار گرفت و آسیب دید که موجب قطع تولید نفت آن شد. امتداد ایران در خاک عراق، میدان ابوغریب قرار دارد.