رئيس انستيتو بين المللي كشتی ايران با اشاره به برنامه‌های مدون اين مجموعه علمی تحقيقاتی گفت: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته بهتر ديديم مربيان كشتی را هم مانند داوران تحت كنترل درجه و عملكرد قرار دهيم.

سید جواد رفوگر در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: انستیتو بین‌المللی كشتی سالهاست كه در امر آموزش،‌ دانش افزایی و ارتقای مربیان فعالیت می‌كند و به دستاوردهای مثبتی نیز رسیده اما با كارشناسی‌های انجام شده و همچنین آسیب شناسی در این بخش بهتر دیدیم تا بحث كنترل مربیان را نیز مد نظر قرار دهیم.

وی تصریح كرد: در همین راستا در نظر داریم تا با برگزاری نشست‌های ویژه و همچنین همكاری صاحبنظران، كارشناسان و اهالی تحصیلكرده این رشته، در امر كنترل كیفیت عملكرد مربیان كشتی نیز وارد عمل شویم و مربیان را هرساله همچون داوران مورد ارزیابی قرار دهیم. البته برای این مساله نیاز به چارچوب‌های خاصی داریم كه این معیارها بزودی نهایی و مشخص خواهد شد.

دبیر پیشین فدراسیون كشتی در ادامه افزود: برای رسیدن به نقطه نظرات نهایی همكاران خودمان در انستیتو كشتی چندین نشست برگزار شد كه آخرین نشست ما مربوط به جلسه هفته گذشته و تعیین شاخص‌‎های كنترل عملكرد مربیان بود. البته ما طی هفته آتی نیز نشست دیگری را برگزار خواهیم كرد تا بحث تعیین شاخص‌ها نهایی و اعلام شود.

وی خاطرنشان كرد: بعد از نهایی شدن این طرح،‌ بخشنامه مربوطه را به تمامی استان‌ها ارسال خواهیم كرد و هرساله با اعزام نمایندگان انستیتو بین‌المللی كشتی به این استان‌ها به كنترل عملكرد مربیان خواهیم پرداخت. مطمئنا با این روش می‌توان ضمن رشد و ارتقای كمی و كیفی مربیگری كشتی، شاهد پیشرفت‌های روز افزونی هم در امر پشتوانه‌سازی باشیم.

رئیس انستیتو بین‌المللی كشتی ایران در ادامه به برگزاری مرحله اول رقابتهای انتخابی تیم ملی نیز اشاره كرد و اظهار داشت: خوشبختانه حوزه مدیریت تیم‌های ملی و شخص رسول خادم نشان داد كه با برگزاری این پیكارها به دنبال فرصت دادن به تمامی مدعیان كشتی آزاد است. مطمئنا با این روش هیچ كشتی گیری از قلم نخواهد افتاد و فرصت عرض اندام برای تمامی كشتی گیران یكسان خواهد بود.

وی در خصوص سطح كمی و كیفی این پیكارها نیز تصریح کرد: با توجه به اینكه بسیاری از بزرگان و مدعیان كشتی آزاد كشور در این پیكارها نبودند، باز هم شاهد كشتی‌های پر افت و خیز و زیبایی از مدعیان بودیم. هر چند كه این نفرات از دل رقابتهای قهرمانی كشور و جام اوپن انتخاب شده بودند، اما باز هم نبرد جوانان مدعی و برخی بزرگان نامدار همچون فردین معصومی خالی از لطف نبود.

رفوگر در خاتمه گفت: به هر حال این رقابتها به عنوان نخستین مرحله از پیكارهای انتخابی بود و ما در مرحله بعدی شاهد جدال و مصاف بهتر و كیفی تری بین مدعیان دوبنده تیم ملی كشتی آزاد خواهیم بود.