بوشهر - خبرگزاری مهر: مهمترین اتفاق روز شنبه در مناطق زلزله زده شهرستان دشتی را می‌توان بازگشایی مدارس و حضور دانش‌اموزان حادثه دیده در کلاس درس دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، در حالی پنجمین روز از وقوع زمین‌لرزه در شهرستان دشتی استان بوشهر را پشت سر گذاشتیم که حضور مجدد دانش‌آموزان در کلاس‌های درس را می‌توان به عنوان مهمترین اتفاقات این روز عنوان کرد که نویدبخش جریان‌یافتن مجدد زندگی در این منطقه است.

کلاس‌های درس مناطق زلزله‌زده در چادرهای هلال احمر برگزار شد و دانش اموزانی که هنوز مصیبت زلزله و تخریب خانه‌های خود و همچنین درگذشت عضوی از خانواده خود را فراموش نکرده بودند در این کلاس‌ها حاضر شدند.

کلاس های درس امروز مناطق زلزله زده اگرچه بار علمی بالایی نداشت ولی در بهبود وضعیت روحی دانش اموزان این منطقه تاثیر بسیاری داشت و با حضور مشاورانی از سوی اموزش و پرورش در این کلاس ها باعث بهبود وضعیت روحی دانش‌آموزان شد.

اجرای آواربرداری و تلاش در بازسازی واحدهای مسکونی

با توجه به درخواست اهالی و مسئولان محلی شهرستان دشتی برای تسریع در بازسازی واحدهای مسکونی این شهرستان، عملیات اوار برداری اغاز شد و تلاش‌ها برای اقدامات مقدماتی به منظور بازسازی واحد مسکونی انجام شد.

شاپور رستمی معاون امور عمرانی استاندار بوشهر با اشاره به آغاز روند بازسازی واحدهای مسکونی و اداری در مناطق زلزله زده اظهار داشت: یکی از مهمترین اقدامات در راستای بازسازی واحدهای مسکونی تجهیز کارگاه بازسازی که این اقدامات با سرعت در حال پیگیری و اجرا است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان بوشهر نیز با اشاره به آغاز بازسازی واحدهای مسکونی شهرستان دشتی با مشارکت60 پیمانکار بومی، گفت: 300 نقشه تیپ با ابعاد گوناگون آماده است که پس از انتخاب ساکنین مناطق زلزله زده و تایید دهیاری‌ها و شهرداری‌ها اجرایی می‌شود.

ابراهیم فرزانه بیان کرد: در مناطق زلزله زده بیش از سه هزار واحد مسکونی بازسازی می‌شود و بر اساس هماهنگی‌های به‌عمل آمده هر پیمانکار در مرحله اول 25 واحد مسکونی را بازسازی می‌کند.
وی ادامه داد: قیمت‌ها در تیپ‌های مختلف تهیه شده که مورد تایید پیمانکاران قرار گرفته است و بازسازی به‌زودی آغاز می‌شود.

حل مشکلات تاسیسات زیربنایی مناطق زلزله‌زده

 معاون امور عمرانی استاندار بوشهر از بازگشایی راه‌های مواصلاتی مناطق زلزله‌زده خبر داد و افزود: امکانات زیربنایی شامل آب، برق و گاز در تمام شهرها و روستاهای زلزله‌زده مهیا شده است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

شاپور رستمی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای تامین آرد مورد نیاز این مناطق، بیان داشت: قرار شد ضمن تامین آرد مورد نیاز نانوایان به‌صورت رایگان، 600 کیسه آرد در اختیار کسانی که متقاضی پخت نان محلی در منزل خود هستند، به‌صورت رایگان قرار گیرد که از امروز این فعالیت آغاز می‌شود.

وی از تامین روشنایی معابر همه شهرها و روستاهای مناطق زلزله زده خبر داد و گفت: با هماهنگی به عمل آمده با وزارت دفاع و پشتیبانی قرار شد این وزارتخانه سرویس‌های بهداشتی و حمام مورد نیاز مناطق زلزله‌زده در اسرع وقت تامین کند و در اختیار ستاد قرار دهد.

آغاز صدور کارت تردد برای زلزله‌زدگان شهرستان دشتی

معاون سیاسی امنیتی استاندار بوشهر با اشاره به آغاز صدور کارت تردد برای زلزله زدگان شهرستان دشتی، افزود: این کار با همکاری بسیج و نیروی انتظامی از امروز آغاز می‌شود و جابه‌جایی و حمل و نقل کالا و اثاثیه و کارهایی که نیاز به مجوز دارد، با این کارت امکان پذیر است.

محمدحسن پرآور ادامه داد: به غیر از خبرنگاران صدا و سیما، همه خبرنگاران برای تهیه خبر، عکاسی و فیلمبرداری از مناطق زلزله‌زده باید با هماهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، روابط عمومی استانداری و نیروی انتظامی وارد عمل شوند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار بوشهر در ادامه از تشکیل ستاد انتخابات در شهر شنبه خبر داد و بیان داشت: 10 نفر نیرو با هماهنگی حوزه معاونت پشتیبانی استانداری در بخشداری برای فعالیت انتخاباتی مستقر می‌شود.

وی با اشاره به آغاز تلاش‌ها برای نظافت عمومی در مناطق زلزله‌زده، تصریح کرد: همچنین با هماهنگی به عمل آمده با وزارت دفاع و پشتیبانی قرار است حمام و سرویس‌های بهداشتی در اسرع وقت تامین و در مناطق زلزله‌زده نصب شود.

راه‌اندازی شعبه بانک مسکن/ ایجاد سایت اداری در مناطق زلزله زده

استاندار بوشهر با تاکید بر ایجاد شعبه بانک مسکن و همچنین راه‌اندازی سامانه عابربانک در شهر شنبه، تصریح کرد: ایجاد سرویس بهداشتی و حمام در نقاط زلزله‌زده یک ضرورت است که باید در هشت نقطه تعیین شده در این مناطق  این امکانات مستقر شود تا مردم بتوانند به زندگی عادی خود برگردند.

فریدون حسنوند با تاکید بر لزوم ارائه خدمات بیشتر و بهینه به آسیب‌دیدگان زلزله‌زده، خاطرنشان ساخت: نیازهای ضروری این مناطق باید با سرعت تامین شود و توزیع پنج هزار تخته پتو و دو هزار دستگاه چادرگروهی به عنوان نیازهای این مناطق باید تا امروز انجام شود.

وی راه اندازی سامانه سایت اداری برای سرعت بخشی در خدمات‌رسانی و بازسازی مناطق زلزله زده دانست و گفت: این سایت در تمام روستاها و مناطقی که زلزله به آنها آسیب رسانده باید ایجاد شود.

حسنوند گفت: از امروز زندگی در مناطق زلزله‌زده به شکل عادی در خواهد آمد و دانش‌آموزان نیز باید از امروز فعالیت‌های درسی خود را آغاز کنند.

وی بر تشکیل سامانه سایت اداری بهسازی و بازسازی مناطق زلزله‌زده تاکید کرد و افزود: با تشکیل این سامانه که مرکز آن در بخش شنبه قرار خواهد داشت، خدمات ارائه شده و نیازهای زلزله‌زدگان مشخص و بازسازی این مناطق با تسریع انجام خواهد شد.

فاصله متوسط بین زمین‌لرزه‌ها در شهرستان دشتی افزایش یافت

 از روز سه‌شنبه که زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 6.1 درجه در مقیاس ریشتر شهرستان دشتی را لرزانده بود، زلزله‌های متعددی با قدرت‌های بالا و پائین در استان بوشهر روی می‌داد به نحوی که در برخی روزها به طور متوسط هر 15 دقیقه یک زمین‌لرزه روی می‌داد.

روز گذشته فاصله بین وقوع زمین‌لرزه‌ها افزایش یافت و به طور متوسط هر 24 دقیقه یک زمین‌لرزه روی داد.

طی روز شنبه 17 زمین‌لرزه استان بوشهر را لرزاند که 14 مورد آن در شهرستان دشتی روی داد که 10 مورد مربوط به منطقه کاکی بوده و چهار زمین لرزه هم خورموج را لرزانده است.

متوسط فاصله بین وقوع زمین‌لرزه‌ها در استان بوشهر طی امروز به بیش از 84 دقیقه رسید که طی چند روز اخیر بی‌سابقه بوده است و ادامه این‌روند می‌تواند نویدبخش آرامش در مناطق زلزله‌زده استان بوشهر باشد.