مشهد - خبرگزاري مهر: بازار افسار گسيخته لوازم خانگي در سال گذشته روند صعودي را طي كرد و با آغاز سال جديد نيز روزهاي خوشي در انتظار مشتريان لوازم منزل نبود اما اين مشكلات در حالي مطرح مي شود كه به گفته مسئولان ترمز افزايش قيمت لوازم منزل به زودي كشيده مي شود.

به گزارش خبرنگار مهر، گرانی افسار گسیخته لوازم خانگی برای بسیاری از افراد قابل هضم نیست و این افزایش قیمت در روزهای پایانی سال گذشته به اوج خود رسید و با آغاز سال جدید ترمز افزایش نرخ لوازم منزل نه تنها کشیده نشد بلکه روند صعودی خود را طی کرد.

این روزها برخی خانواده ها منتظرند تا با کاهش قیمت لوازم خانگی در سال جدید به بازار بروند اما در بازاری که از اجاق گاز و یخچال تا یک بشقاب ساده همانند طلا هر ثانیه و ساعتی گران می شود آیا می توان به کاهش قیمت امیدوار بود، حال در این میانه تصور کنید که بسیاری از کالاها اصلا در بازار پيدا نمی‌شود و اگر هم پیدا شود به لحاظ ارزش حکم طلا و سکه را دارد.

انگار با افزایش دلار و ارز گرانی افسار گسیخته لوازم منزل نیز جریانی است که قرار است همچنان ادامه داشته باشد و تب این افزایش به این زودی ها سرد نخواهد شد هر چند که مسئولین معتقدند بازار لوازم خانگی آرام است و تا سقف 15 درصد قیمت این محصولات در سال جدید کاهش داشته اما آنچه در پیچ در پیچ بازارها مشاهده می شود شبیه به ارزانی این لوازم نیست.

برابری قیمت مدل داخلی با مارک خارجی

یکی از مغازه داران در سرای بلور می گوید: قیمت لوازم خانگی همانند سال گذشته گران است اما این گرانی در سال جدید نسبت به سال قبل افزایش قابل توجهی نداشته است.

هوشنگ روح پرور ادامه می دهد: این گرانی ها در حالی اتفاق می افتد که در کنار مارک های خارجی مارک ها داخلی گوی رقابت را در افزایش نسبت به مدل خارجی آن ربوده اند و اغلب اجاق گازها و یخچال های داخلی با قیمت مدل های خارجی برابری می کند.

وی با بیان اینکه فروشندگان هیچ نقشی در افزایش قیمت ندارند، می افزاید: این کاهش قیمت باید از سوی کارخانه ها و دولت اعمال شود و این روزها بازار لوازم خانگی در تب گرانی می سوزد.

فرهاد جهاني نیز با تاکید بر اینکه سال جاری کاهش قیمتی در بازار لوازم خانگی اتفاق نیفتاده می گوید: برخی از گرانی ها به قیمت دلار و احتکار باز می گردد چرا که در حال حاضر برخی از فروشندگان در انبار کالایی مثل اجاق یا یخچال را احتکار می کنند که این امر هم به کمیاب شدن یک کالای خاص و هم به گرانی بیش از اندازه آن دامن می زند.

وي كه صاحب فروشگاه لوازم خانگيست، معتقد است، بازار از ابتدای سال جاری نوسانات زیادی داشته و بسیاری از فروشندگان نیز به دلیل این نوسانات کالاهای خود را در بازار عرضه نکردند و این روند نشانگر التهاب بازار لوازم خانگی است.

کاهش برخی کالاها

جهاني با اشاره به کمبود برخی کالاها در بازار می گوید: در حال حاضر برخی کالاها مانند لباسشویی، قهوه ساز و بخارپز در بازار با کاهش شدیدی روبرو است و برخی کالاها نظیر یخچال نیز تا سقف 10 تا 20 درصد از ابتدای سال جاری گرانتر شده است.

وی نسخه کاهش لوازم منزل را سیاست گذاری درست کارخانه داران و دولت می داند و ادامه می دهد: علت کاهش برخی کالاهای خارجی کاملا توجیه پذیر است اما به طور دقیق نمی توان حدس زد که کالایی که در کشور تولید می‌شود و نیازی به وارد کردن ندارد یا عرضه آن ربطی به نوسانات ارز ندارد، چرا در بازار کم است.

يكي ديگر از فروشندگان نيز كه اعتقاد دارد نبض بازار لوازم خانگي را در دست دارد، مي گويد: بدون ترديد در سال جدید خرید کمتر خواهد بود و خانوارهایی که پیش از این چند سال یکبار لوازم خانگی خود را تعویض می‌کردند در حال حاضر با گرانی‌ها خرید را ضروری نمی‌بینند برای مثال کولر آبی تولید داخل در حال حاضر بین 700 تا 800 هزار تومان است و با این قیمت مردم سعی می‌کنند کولر سابق خود را بازسازی و تعمیر کنند و دستگاه جدید نخرند.

حاتم ميري معتقد است، قیمت‌ها سال جاري تا سقف سه درصد افزایش پیدا می‌کند که بخشی از آن به دلیل مالیات بر ارزش افزوده است.

ميري بيان مي كند: به دليل افزایش حقوق كارگران و ماليات بر ارزش افزوده حدود سه درصد افزایش قیمت را در بخش لوازم منزل خواهيم داشت.

رئیس اتحادیه کشوری فروشندگان لوازم خانگی خاطر نشان کرد: علاوه بر این دو دلیل اگر نوسان قیمت ارز را همانند سال گذشته داشته باشیم افزایش قیمت‌ها بیشتر خواهد شد زیرا قیمت واردات در تولیدات داخل نیز اثر گذار است.

نظرات فروشندگان در مورد افزایش قیمت لوازم خانگی در حالی مطرح می شود که رئیس اتحادیه این صنف از کاهش 10 تا 20 درصدی قیمت لوازم منزل خبر می دهد.

بازار تا اواخر فروردين با ركود روبروست

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی مشهد نیز بیان می کند: بازار در سال جاری آرام است و قیمت بیشتر لوازم منزل بین 10 تا 15 و گاه تا سقف 20 درصد کاهش یافته است.

مجيد كسائيان عنوان مي كند: در سال جديد نيز همانند گذشته قيمت ها تثبيت شده و بازار لوازم خانگي  تا حدودي روزهاي خوبي خود را سپري مي كند هر چند كه معمولا وضعیت فروش در بازار لوازم خانگی تا آخر فروردین ماه با رکود و کسادی روبه رو است و خرید و فروش اندک است.

وي بيان مي كند: همچنين اكنون کارخانجات نيز در ماه جاری در حال انبار گردانی هستند و واحدهای تولیدی نیز در حال بازسازی ماشین آلات خود هستند.

در این بازارها حقیقت با آنچه که در گفته های مسئولین گفته می شود تفاوت بسیاری دارد و این همه در حالی است که تب گرانی لوازم خانگی باید در عمل کاهش پیدا کند چرا که این روزها گفتن لفظی مقابله با افزایش قیمت لوازم خانگی از سوی دست اندرکاران تنها به مردم دیکته می شود.

اين مقوله دير يا زود باعث مي شود كه در سال جدید خرید کمتر شود و خانوارهایی که پیش از این چند سال یکبار لوازم خانگی خود را تعویض می‌کردند در حال حاضر با گرانی‌ها خرید را ضروری نبيينند.

گزارش: مرضیه صاحبی