یک عضو هيئت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي با بیان اینکه مراد از حماسه سیاسی، عجین شده با گزاره های اخلاقی است، یعنی متخلقانه حماسه سیاسی را خلق کنند نه با بی اخلاقی، گفت: نامگذاری هر سال توسط مقام معظم رهبری آسیب شناسی شود که چه کارهایی در اجرای این منویات انجام شد.

حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر بهرام دلير، مدرس خارج فقه و اصول و فلسفه و عرفان و عضو هيئت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سؤال که چه نسبتی میان اخلاق انتخاباتی و حماسه سیاسی می توان متصور شد؟، گفت: این سؤال دارای پیش فرضی است و آن عبارت از این است که بحثهای معارف دینی و قاموس گزاره های معرفتی، اخلاقی و فقهی و دیگر اجزای معرفتی دینی چنان به هم تنیده اند که جداسازی آنها سخت است.

وی افزود: مراد از حماسه سیاسی، بحثهای رادیکالی نیست یعنی در بحثهای حماسه حرفهای قلدرمآبی و آنارشیستی وجود ندارد. مراد از حماسه سیاسی، حماسه ای است که با اخلاق تنیده شده باشد یعنی اگر گزاره های اخلاقی از حماسه سیاسی یا حماسه سیاسی جدا شود صد در صد، آن حماسه سیاسی یا اقتصادی، حماسه سیاسی و اقتصادی مطلوب مقام معظم رهبری(حفظه الله) نخواهد بود، بلکه مراد از حماسه سیاسی، عجین شده با گزاره های اخلاقی است، یعنی متخلقانه حماسه سیاسی را خلق کنند نه با بی اخلاقی!

وی با اشاره به اینکه بحثهای اخلاقی مرتبط با بحث سیاسی در مناظرات، تبلیغات و مشارکت ملت در انتخابات، مفاهیم و واژگان کلیدی است، اظهار داشت: بحث حماسه سیاسی همراه با گزاره های اخلاقی به خصوص از طرف افرادی که داوطلبانه آمدند و به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری خود را مطرح کردند باید اجرایی شود. این افراد با ادبیاتی که به خرج می دهند می توانند حماسه سیاسی را ایجاد کنند، البته حماسه سیاسی پارامترها و عواملی دارد: یک بخش از آنها به حاکمیت بر می گردد، همان سخنرانی که مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) در مشهد کرده و فرموده بودند: راه را باز کنند تا تمام کسانی که به نظام معتقد هستند بتوانند در این انتخابات چه به صورت کاندیدای ریاست جمهوری و یا به صورت رأی دهنده شرکت کنند. راه برای همگان باز باشد تا حماسه سیاسی محقق شود، اما اگر تک صدایی و یک سلیقه وجود داشته باشد قطعا حماسه سیاسی ایجاد نخواهد شد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه طی سالهای گذشته از طرف مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بهترین نامهای برای سالهای مختلف عنوان شد، اما متأسفانه بعضی از مجریان همه این عناوین را قدر ندانستند، تأکید کرد: حدودا شش سال در مورد مباحث اقتصادی نامگذاری شده بود و ایکاش از طرف شخصیتهای دلسوز آسیب شناسی می شد تا علل انجام نشدن مشخص می شد. کسی در محتوای این مفاهیم و نامگذاری که برای سالها گذاشته می شود مشکلی ندارد. بهترین عناوین انتخاب می شود و در اول سال جدید در جامعه معرفی می شود اما متأسفانه آن طور که بایسته و شایسته است به آن پرداخته نمی شود تا آنرا در جامعه جاری و ساری کنند.

وی با اشاره به اینکه باید بعد از چند ماه و یا در پایان سال آسیب شناسی انجام شود، گفت: وقتی مقام معظم رهبری نام سال گذشته را تولید و حمایت از کار و سرمایه ایرانی گذاشته بودند آسیب شناسی شود که چقدر کارهایی در اجرای این منویات انجام شد؛ چه قوتهایی داشتیم، چه ضعفهایی داشتیم. آیا اصلا به مقام عمل رسید یا نرسید؟ آسیب شناسی صورت گیرد و به صورت جامع، افراد علمی و فرهیخته جامعه و دلسوزان به رهبری و نظام سیاسی در کنار هم قرار گیرند و این قوتها و ضعفها و آسیب شناسی را انجام دهند تا لااقل برای سال آینده دوباره این ضعفها هویدا نشود.

وی تصریح کرد: پس در بحث حماسه سیاسی بخشی مربوط به حاکمیت است. یک قسمت مربوط به کاندیداها و بخشی هم مربوط به ملت است. اگر عاملهای ذکر شده و نشده دست به دست هم ندهند و متخلقانه با این عنوان برخورد نکنند منجر به حماسه سیاسی نخواهد شد. پس حماسه سیاسی در ذیل گزاره های اخلاقی معنا پیدا می کند. هر مفهومی که در حکومت دینی بیان می شود باید از دین تغذیه شود. باید ببینیم که دین اسلام در مورد حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی چه تعریفی دارد.

وی با اشاره به اینکه اگر صاحبان قدرت و صاحبان سیاست در خدمت شریعت و گزاره های اخلاق دینی قرار گیرند می تواند حماسه مطلوب رهبری و شریعت محقق شود، گفت: یعنی در بحثهای دینی هر محبتی را مهر و محبت نمی دانیم، بلکه محبت دینی امر دیگری است. تمام اینها باید رنگ دینی به خود گیرد. در بحث حماسه سیاسی با گزاره های اخلاقی چنان با همدیگر در ارتباطند که جداسازی آنها سخت است. ارتباط آنها مانند عموم و خصوص من وجه است، یعنی در واقع ذیل بخشی از گزاره های اخلاقی، سیاست قرار می گیرد یا اگر موضوع محوری و سؤال اصلی حماسه سیاسی باشد یک قسمت آنرا اخلاق تشکیل می دهد.