شهرکرد - خبرگزاری مهر: قلعه تاریخی شهر فرادُنبه بزرگترین قلعه استان چهارمحال و بختیاری به علت بی توجهی در حال تخریب است و به محلی برای شب نشینی معتادان و زندگی حیوانات تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، فرادُنبه یکی از شهرهای شهرستان بروجن، استان چهارمحال و بختیاری است که درهفت کیلومتری غرب بروجن قرار دارد و نام اصلی آن فرادامنه است.

شهر فرادنبه دارای آثار تاریخی  بسیاری است که یکی از این آثار تاریخی قلعه تاریخی این شهر است که در میان شهر قرار دارد.

قلعه فرادنبه مربوط به سال ۱۲۷۹ هجری قمری است. این اثر در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۵۳۶۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

علي داد (ايل پيگ) پدر ضرغام در زمان حكومت خود در اين محل قلعه‌اي مي‌سازد كه به قلعه كهنه معروف است، پس از علي داد پسرش ابراهيم خان ملقب به ضرغام السلطنه خان فرادنبه،  قلعه‌اي در كنار قلعه كهنه مي‌سازد كه به قلعه ضرغام السلطنه خان معروف است و زمان ساخت اين قلعه به سال 1279 هجری قمری بازمي‌گردد.

بررسیهای خبرنگار مهر از قلعه تاریخی نشان می دهد که مرمت در این قلعه تاریخی رها شده و به گفته تعدادی از اهالی شهر محلی جرم خیز و محلی برای اعتیاد تبدیل شده است.

دیوار های اصلی قلعه در بسیاری از نقاط در حال تخریب است و برج اصلی آن نیز به  واسطه از بین رفتن تعدادی از آجرها تخریب شده و حفره ای در آن ایجاد شده است.

یکی از دربهای ورودی آن بدون قفل است و ورود به داخل قلعه به آسانی انجام می گیرد و برای بستن این درب از یک تکه چوب استفاده شده است.

یکی از شهروندان شهر فرادنبه در گفتگو با خبرنگار مهراظهار داشت: قلعه تاریخی فرادنبه بزرگترین قلعه تاریخی استان چهارمحال و بختیاری است که هم اکنون در اثر بی توجهی و حفاظت روز به روز در حال تخریب و از بین رفتن است.

وی ادامه داد: مسئولان در بسیاری از شهرهای کشور از قلعه های تاریخی به عنوان یکی از جاذبه های تاریخی استفاده می کنندو مسافران بسیاری را برای دیدن قلعه ها به این شهرها می کشانند و از این طریق شهر را توسعه می بخشند.

وی با اشاره به وجود این قلعه بزرگ تاریخی در این شهر عنوان کرد: متاسفانه با وجود این ظرفیت بزرگ در این شهر تاکنون این قلعه تاریخی در جذب مسافر و توریست هیچ نقشی نداشته است.

وی تاکید کرد:  تملک قلعه مرمت و معرفی آن به عنوان یک اثر تاریخی بزرگ توسط ادارات مربوطه ضرورت دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر فرادنبه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه این قلعه بزرگترین قلعه چهارمحال و بختیاری است،  اظهار  داشت: این قلعه دارای چهار برج بوده است که یکی از آنها بیشتر باقی نمانده است.

 عبد الواحد رئیسی ادامه داد: این قلعه از آجر و خشت ساخته شده و دارای دو قسمت اندرونی و بیرونی است و دارای قسمت های مختلف شاهنشینی، اتاق آینه و پاگرد های منقوش و... است.

وی تاکید کرد: قسمت بیرونی قلعه تخریب و به منازل مسکونی با سبک معماری جدید تبدیل شده است و از قلعه یک برج و بارو و دیواره های آن باقی مانده است.

وی گفت: این قلعه با وسعت 1.1 هکتار بزرگترین قلعه تاریخی استان چهارمحال و بختیاری است که نزدیک به هشت سال پیش مصوب شد که تملک شود و بازسازی شود و اعتباری برای آن در نظر گرفته شد ولی در این خصوص دستگاههای همچون میراث فرهنگی که باید می آمدند و بحث تملک را انجام می دادند اقدامی انجام ندادند.

وی تاکید کرد: بخشی از قلعه دارای صاحب مردمی است و متعلق به تعدادی از مردم است که ضرورت دارد در راستای جلوگیری از تخریب و حفظ این بنا این قسمتها از مردم خریداری و تملک شود.

رئیسی تاکید کرد: پیگیری های بسیاری از سوی شورا برای حفاظت و تملک قسمتهای مختلف قلعه تاکنون انجام شده است اما تاکنون اقدامی جدی از سوی ادارات مربوطه انجام نشده است.

وی اذعان داشت: از سال 86 تاکنون یک قسمت(برج بارو) از سوی میراث فرهنگی تملک شده و  برای بازسازی در حدود 60 میلیون تومان نیز به پیمانکاری داده شد که بازیسازی توسط این پیمانکاردر حدود آجر کاری مختصر  بیشتر نبوده است و لازم است یک حرکت جدی برای حفاظت و تملک این بنای تاریخی انجام شود.

بسته شدن یکی از دربهای قلعه با یک تکه چوب

رئیس شورای اسلامی شهر فرادنبه با اشاره به اینکه استارت انقلاب مشروطه از این منطقه آغاز شده، گفت:  بر اساس اسناد تاریخی در آن زمان 110 سوار از این قلعه با نیت حضرت علی(ع) به سمت اصفهان حرکت کرد و پس از فتح اصفهان به همراه مشروطه خواهان به سمت تهران حرکت کرده اند.

................................

گزارش و عکس : سید محمد رضا موسوی