نيشابور - خبرگزاري مهر: فرماندار نیشابور با اشاره به اینکه در حوزه‌های مختلف در حال پیشرفت است، گفت: هنوز ظرفیت‌های نیشابور در حوزه گردشگری و طبیعت به درستی معرفی نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، ‌جلال هاشمی ظهر سه شنبه در مراسم بزرگداشت روز ملی عطار که در فرهنگ‌سرای سیمرغ نیشابور برگزار شد، اظهار كرد: شاید ما قدر عظمت تاریخ، طبیعت زیبا و مشاهیر آن را ندانیم که این امری پسندیده نیست.

فرماندار نیشابور افزود: نیشابور خواستگاه بزرگ فرهنگ و تمدن است و در کشور هرجا از علم و هنر یاد شود اسم نیشابور بی‌بدیل می‌درخشد.

هاشمي گفت: در تاریخ انقلاب اسلامی جوانان این مرز و بوم برای دفاع از حدود مرزی و پاسداشت فرهنگ این کشور می‌درخشد.

وي با بیان اینکه نیشابور امروز دارد شرایط گذشته خود را بازیابی می‌کند، بيان کرد: هرچند خواستن مطالبات بیشتر از خصیصه‌های افراد آگاه است.

فرماندار نیشابور از سرمایه‌داران دعوت کرد با توجه به آمادگی ادارات و نهادهای نیشابور در حوزه گردشگری این شهرستان، سرمایه‌گذاری مطمئن انجام دهند.

هاشمی اظهار امیدواری کرد و افزود: در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی مردم نقش ویژه‌ای ایفا کنند و حماسه‌ساز باشند.

در ادامه معصومه معدن كن، عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز اظهاركرد: در تاریخ ایران بعد از اسلام در روزگار عطار و مولانا و حتی در دوره‌های بعد هیچکدام در اشتهار به اندازه محمود غزنوی که تبار ایرانی نداشت و از ترکان بود، نبودند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز بيان كرد: نخستین کسی که نام خود را در اسلام، سلطان نام گذاشت محمود بود که از القاب خداوند است.

معدن كن گفت: برای محمود سه قلمرو در حکومتش می‌توان تصور کرد قلمرو کاملا رسمی او، قلمرو نفوذ او با ابقای سلاطین محلی و سرزمین‌های اسلامی مثل شبه قاره، بین‌النهرین و قفقاز که به ظاهر مستقل بودند اما در حوزه نفوذ محمود بودند.

وي اظهار كرد: صحت و سقم منابع تاریخی جای بررسی دارد ولی بررسی منابع تأثیر قضاوت تاریخ و بزرگان را نشان می‌دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز به عوامل آوازه محمود در اذهان ایرانیان پرداخت و افزود: لقب سلطان، وسعت قلمرو، شاعران دربار، بذل و بخشش، تجملات، اشتهار به غزوات، ارتباط با خلیفه عباسی، اشتهار به فعالیت دینی، اشتهار به عدالت، شجاعت و شهامت، ارتباط با مشایخ صوفیه، جاسوسان و منهیان و شبگردهای محمود از عوامل اشتهار محمود غزنوی هستند.