مجری برنامه "کارنامه" شبکه چهار با تشریح نحوه تولید این برنامه چالشی در حوزه کتاب از بی توجهی نهاد کتابخانه‌های عمومی و وزارت ارشاد به این برنامه گله کرد و خواستار یاری این نهادها شد.

خبرگزاری مهر - گروه فرهنگ و هنر: برنامه "کارنامه" با محوریت کتاب قصد دارد در قالب یک مجله تصویری هفتگی در باب نقد کتاب برای مخاطب تولید برنامه داشته باشد. با نگاهی کلی در تشریح بخش‌های مختلف این برنامه می‌توان گفت نخستین بخش آن با عنوان "دیباچه" سرمقاله این مجله تصویری است. بعد از آن اخبار حوزه کتاب و نشر در بخش "کوچه کتاب" بررسی می‌شود و سپس بخش اصلی برنامه که گفتگوی ویژه و بحث با منتقدان و صاحب‌نظران حوزه کتاب است در میزگردی به صورت زنده انجام می‌گیرد.

در پرونده هر قسمت بخشی با عنوان "عیار" پخش می‌شود که در قالب یک بخش گرافیکی با چند نفر از اهالی فن درباره آن موضوع خاص گفتگو و نظرسنجی از مخاطبان و گزارش‌های مرتبط با بحث روی آنتن می‌رود. در انتهای هر برنامه نیز یک بسته پیشنهادی با عنوان "فانوس" به بینندگان ارایه می‌شود که در این بخش کتاب‌های مختلف به مخاطبان معرفی می‌شود.

"کارنامه" هر دوشنبه ساعت 21 از شبکه چهار روی آنتن می‌رود. محمد رحیمی تهیه‌کنندگی برنامه و مالک شجاعی به عنوان مجری کارشناس اداره گفتگوها را بر عهده دارد. گفتگویی با مجری کارشناس "کارنامه" درباره این مجله فرهنگی داشته‌ایم. به اعتقاد وی "کارنامه" برنامه‌ای متفاوت و به دور از مباحث کلیشه‌ای در حوزه کتاب است.

*"کارنامه" یک مجله تصویری نقد کتاب است. پیوند شما با کتاب و این برنامه به چه زمانی برمی‌گردد؟

- من قبلا تجربه برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب در سرای اهل قلم و نمایشگاه بین المللی کتاب را داشتم. یکبار از گروه معارف و اندیشه دینی شبکه چهار برای ضبط یکی از این جلسات آمده بودند و از آنجا بود که به اتاق فکر برنامه دعوت شدم و با توجه به شناختی که از کتاب‌های حوزه علوم انسانی دارم و با توجه به گمنامی مباحث علوم انسانی، اجرای برنامه را پذیرفتم تا بتوانم یک گام در جهت رشد مباحث علوم انسانی بردارم.

*این اولین اجرای تلویزیونی شماست؟

- خیر. پیش از این هم در برنامه "هزار و یک شب" شبکه چهار و برنامه "ماه کاغذی" به عنوان مجری کارشناس حضور داشته‌ام.

*موضوعات این مجله تصویری چگونه انتخاب می‌شوند؟ ملاک انتخاب کتاب‌ها چیست؟

- برنامه "کارنامه" متشکل از یک هیأت تحریریه است و شهاب‌الدین عباسی که در کارنامه کاری او برنامه موفق "کتاب 4" به چشم می‌خورد، سردبیر برنامه است و با همفکری مدیر شبکه، مدیر گروه، هیأت تحریریه و نویسندگان و استادان مطرح علوم انسانی موضوعات برنامه انتخاب می‌شود. اقبال عمومی از برخی کتاب‌ها، کتاب‌هایی که به جشنواره‌های مختلف کتاب راه یافته‌اند و آثاری که جوایز مختلف ادبی را از آن خود کرده‌اند ملاک انتخاب و معرفی کتاب در این برنامه است.

*مهمانان این برنامه را چگونه انتخاب می‌کنید؟

- سعی می کنیم مولف یا مترجم هر کتابی که در برنامه معرفی می‌شود در برنامه حضور داشته باشد اما متاسفانه یکی از مشکلاتی که برنامه با آن مواجه است، این است که اکثر مولفان از نقد گریزانند و گاهی اوقات در برنامه حضور نمی‌یابند و همین امر باعث می‌شود نتوانیم بحث انتقادی خوبی داشته ببریم.

همچنین قدرت علمی و قدرت بیان کارشناسان برنامه به موضوع مورد بحث و دارا بودن چهره دانشگاهی یا حوزوی از دیگر ملاک‌های انتخاب افراد است.

*مجری یک برنامه انتقادی باید ضرباهنگ تندی به گفتگوها بدهد. شما برای ایجاد این ضرباهنگ چه راهکارهایی دارید؟

- مباحثی در این برنامه باعث می‌شود تا توجه مخاطب به برنامه جلب شود، اما در گفتگوها سعی می‌کنم با مطرح کردن سوالات چالشی توجه مخاطب را جلب کنم. در مواردی که تقابل بین دو مهمان وجود دارد، سعی می‌کنم آنها را برجسته‌تر کنم. خواندن پیامک‌های مخاطبان در میان برنامه نیز یکی دیگر از این کارها است.

*جذاب‌ترین گفتگوی برنامه "کارنامه" کدام بوده است؟

- به نظر من موضوع ادبیات عامه‌پسند که در نخستین قسمت از این برنامه با حضور دکتر حسین پاینده و فیروز زنوزی‌جلالی بررسی شد یکی از جذاب‌ترین گفتگوهای برنامه بود که به صورت یک گفتگوی صمیمی شکل گرفت و توانست نظر بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کند.

* و اما ناگفته‌ای از "کارنامه"؟

- "کارنامه" تاکنون توانسته است کارنامه کاری خوبی از خود ارائه دهد اما با وجود اینکه تنها برنامه رسانه ملی است که به صورت جدی و با نگاه نقادانه به مسائل حوزه کتاب می‌پردازد، متاسفانه حمایت خوبی از آن نمی‌شود. امیدواریم نهاد کتابخانه عمومی کشور و وزارت ارشاد همکاری بیشتری با این برنامه داشته باشند.