به گزارش خبرنگار مهر از نیشابور، عطار نيشابوري در سال ۵۴۰ هجری در نیشابور زاده شد و به عنوان یکی از پرکارترین شاعران ایرانی در زمینه عرفانی از مرتبه بالايي برخوردار است، اين شاعر گرانقدر در شادياخ نيشابور كار عطاري پدر را دنبال مي كند و از بزرگترین آفرینندگان آثار عرفانی و پیشوای بسیاری از معرفتگویان و سخنسرایان بزرگ ایرانی محسوب مي شود.
شيخ عطار داروخانه ای داشت که در آن به کار طبابت میپرداخته است و بسياري معتقدند او در طي مراحل تحقيق در مقامات عرفاني، شغل خود يعني داروفروشي را حفظ كرده و چنانچه خود در كتاب مصيبتنامه اشاره ميكند انقلاب روحياش در همين دوران رخ داده است.
عطار شاعري طبيب و عارف
يكي از اساتيد ادبيات دانشگاه فردوسي به خبرنگار مهر مي گويد: عطار هم طبيب،هم عارف و هم شاعر و اهل سفر و عارفي است كه مطالب عرفاني اش زبانزد خاص و عام است.
منوچهر بيضايي ادامه مي دهد: او در جريان سفرهاي خود به ملاقات بزرگان ادب و دين ميرود و با مجدالدين بغدادي آشنا ميشود و از وي طب و عرفان ميآموزد و اين ديدار انقلابي عظيم در عطار نيشابوري ايجاد مي كند.
وي با بيان اينكه هفت شهر عشق حلقه اي از عرفان است، بيان مي كند: اين شاعر و عارف گرانقدر مردي پر كار و فعال است كه دوران پيري خود را به گوشهگيري از خلق زمانه و سرودن و نوشتن آثار منظوم و منثور ميگذراند.
هرگز زبان به مدح كسي نگشاد
بيضايي عنوان مي كند: عطار در ميان سه شاعر برجسته تصوف ايراني، مولوي، سنايي و عطار، كسي است كه با هيچ درباري و بارگاهي رابطه نداشته و هرگز زبان به مدح كسي نگشاده است.
وي با اشاره به آثار وي مي گويد: آثار اين شاعر به دو دسته منظوم و منثور تقسيم مي شود و ديوان اشعار او شامل غزليات و قصايد و رباعيات است.
وي ادامه مي دهد: مثنوي هاي اين شاعر در بردارنده الهي نامه، اسرار نامه، مصيبت نامه، وصلت نامه، بلبل نامه، بي سر نامه، منطق الطير، جواهر الذات، حيدر نامه، مختار نامه، خسرو نامه، اشتر نامه و مظهر العجايب است.
بيضايي يادآور مي شود: بهترين مثنويهاي عرفاني اين شاعر در زمره شيواترين مثنويها قرار دارد و از ميان اين مثنويهاي عرفاني بهترين و شيواترين آنها كه به نام تاج مثنويهاي او به شمار مي آيد منطق الطير است.
پرندگان سالكان راه حق
وي بيان مي كند: موضوع منطق الطير بحث پرندگان است و در اين داستان از يك پرنده به نام سيمرغ سخن به ميان مي آيد و در آن منظور از پرندگان سالكان راه حق و مراد از سيمرغ وجود حق است.
وي ادامه مي دهد: در هر مرحله گروهي از مرغان از راه باز ميمانند و به بهانههايي پا پس ميكشند تا اينكه، پس از عبور از اين مراحل هفتگانه كه بيشباهت به هفتخان در داستان رستم نيست، سرانجام از اين گروه انبوه مرغان كه در جستوجوي سيمرغ بودند تنها سي مرغ باقي ميمانند و چون به خود مينگرند در مييابند كه آنچه بيرون از خود ميجستهاند سيمرغ اينك در وجود خود آنهاست، پس سرانجام حقيقت را در وجود خويش كشف ميكنند.
وي با اشاره به مقاصد عرفاني عطار مي افزايد: عطار براي بيان مقاصد عرفاني خود بهترين راه را كه همان كلام ساده و بيپيرايه است انتخاب كرده و براي آنكه مخاطب فحواي كلامش را دريابد از داستانها، حكايات و تمثيلاتي مدد ميگيرد كه علاوه بر ايجاد جاذبه، خود راهي براي فهم بهتر انديشههاي وي مي شود.
وي تصريح مي كند: نام اين شعار گرانقدر محمد و لقبش را فريدالدين نوشته اند، او بيش از هفتاد سال و کمتر از هشتاد سال عمر کرد و ظاهراً در سال ٦١٨ به دست مغولان به شهادت رسيده است.
وي معتقد است، عطار نيشابوري از زمره شاعران خوش نامي است كه عرفان را در معناي واقعي خود در قالب شعر به رشته سخن كشيد و امروز ياد و نام او در جهان ماندگار است.
گزارش: مرضيه صاحبي