موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک «سالن حاج حسین آقا ملک» را به منظور نمایش آثار، وسایل و دیگر یادگارهای ارزشمند شخصی واقف و بنیانگذار نخستین موزه وقفی ـ خصوصی ایران راه‌اندازی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، ساخت «سالن حاج حسین آقا ملک» در محل این کتابخانه در میدان مشق تهران را به مرحله پایانی رسانده و پس از طراحی داخلی و چیدمان آثار و اشیاء آن را تا پایان خرداد گشایش خواهد داد.  

سالن حاج حسین آقا ملک، در سرسرای نخست موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در کنار تالار آثار هنری، دربرگیرنده مجموعه‌ای از اسناد، وسایل شخصی، نامه‌ها و دست‌خط‌ها و عکس‌های این واقف بزرگ است.

بازدیدکنندگان در کنار این آثار می‌توانند با زندگی‌نامه حاج حسین آقا ملک و شجره‌نامه این خاندان آشنا شوند. 

حاج حسين آقا ملك در 6 آبان ماه 1316 خورشيدی، خانه پدری خود در بازار بين‌الحرمين تهران را به همراه همه اثاثيه و كتاب‌های موجود در آن، بر آستان امام رضا(ع) وقف كرد. آنچه وی وقف کرد در کنار هزاران نسخه نفيس خطی يا چاپ سنگی، آثار گران‌بهای تاریخی و هنری همچون فرش، لوستر، مبلمان و تابلوی نقاشی بود كه او به عنوان لوازم و وسایل زندگی شخصی از آن‌ها بهره می‌گرفت. همچنین مجموعه‌های نفیس تمبر، سكه، آثار لاکی و تابلوهای نقاشي هم در ميان آن ديده می‌شد که اين آثار ابتدا كنار كتابخانه به نمايش درآمدند و سپس هسته اوليه موزه ملك را شكل دادند.

حاج حسين ملك اموال زيادی را وقف كتابخانه كرد تا پس از مرگش، درآمدی برای توسعه كمی و كيفی آن فراهم باشد. او نخستين بار در سال 1325 خورشيدی و سپس در 25 فروردين ماه 1330 خورشیدی املاك و مستغلات فراوانی را به آستان قدس رضوی وقف كرد و درآمدشان را به كتابخانه اختصاص داد.

وی همچنین در سال‌های 1331 و 1334 خورشیدی برای چندمين بار املاك و مستغلاتی را بر آستان قدس رضوی وقف كرد و مقررداشت كه بخشی از عوايد آن‌ها به كتابخانه و موزه و بخش ديگر به ساخت و اداره بيمارستانی در چناران خراسان اختصاص يابد.