نیشابور- خبرگزاری مهر: عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور گفت: در منطق‌الطیر هر مرغی نکته‌ای و مقامات طریقت را بیان می‌کند و آغاز سیر با سیمرغ است.

به گزارش خبرنگار مهر، فرزاد عباسی ظهر سه شنبه در مراسم گرامیدشت سالروز عطار در فرهنگسرای نیشابور سیمرغ، اظهاركرد: در قرآن پرنده جایگاه خاصی دارد و 28 بار واژگان قرآنی در خصوص پرنده و تطیر است.

این مجتهد حوزه علمیه با بیان اینکه کاربردهای خاص پرنده ارتباط با پیامبران چون ابراهیم(ع)، عیسی(ع)، اضافه کرد: دو بار مأمور عذاب می‌شوند مثل قضیه سپاه ابرهه که توسط ابابیل مجازات شدند.

عباسی تصریح کرد: سه بار امر الهی ما را فراخوانده است که به پرندگان نگاه کنیم چون آیاتی در آنها وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه اوج شکوه پرنده در ماجرای داود و سلیمان است، یادآور شد: این دو پیامبر در زبان قرآن پیامبر و در زبان تورات فرمانروایند.

این استاد دانشگاه‌های نیشابور توضیح داد: فکر نمی‌کنم بر خلاف ابوعبیده که قرآن مجازی داشته باشد و معتقدم هرچه در قرآن است، حقیقت است و تاکید دارم سخن پرنده در قرآن، عالمانه است و پیامبر عالم به نطق او است.

عباسی تصریح کرد: سیمرغ چنین جایگاه حماسی و عرفانی دارد و به یاد داریم که نور هم یکی از نشانه‌های خداست.

وی یادآور شد: در منطق‌الطیر 212 مرغ بدون نام و 20 مرغ با اسم آورده شده است که از هر دو شروع و به سیمرغ ختم می‌شود.

عباسی اضافه کرد: بررسی مباحث مختلف منطق‌الطیر ما را به این نتیجه می‌رساند که عطار آگاهانه، سیمرغ را در منطق‌ الطیر انتخاب کرده است.