بندرعباس - خبرگزاری مهر: رشته بيوشيمي باليني مقطع كارشناسي ارشد در دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني استان هرمزگان راه اندازي مي شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، رشته بيوشيمي باليني مقطع كارشناسي ارشد در دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني استان هرمزگان راه اندازي مي شود.

به استناد راي صادره در دويست و بيست و دومين جلسه شوراي گسترش دانشگاههاي علوم پزشكي  که 28 اسفند ماه 91 برگزار شد با راه اندازي رشته بيوشيمي باليني مقطع كارشناسي ارشد ناپيوسته با ظرفيت پذيرش چهار دانشجو موافقت به عمل آمده است.

105هزار کیلوگرم عسل حاصل تلاش زنبورداران هرمزگانی

بر اساس نتایج آمارگیری از کلنی های زنبور عسل در سال 91 تولید عسل در استان هرمزگان به 105 هزار و 588 کلیوگرم عسل رسیده است که نسبت به مدت مشابه در سال قبل از آن از 50 درصد رشد برخوردار بوده است.

فرهاد بشیری کارشناس زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان اظهار داشت:  90 زنبوردار بومی در شهرستانهای حاجی آباد، بندرعباس، رودان، میناب، پارسیان و بستک با دارا بودن مجموع 12هزار کندوی زنبور عسل به فعالیت در رشته زنبورداری و تولید عسل اشتغال دارند.

وی افزود: استان هرمزگان یکی از استانهای بسیار مستعد کشور جهت پرورش زنبور عسل است. دمای مناسب هوا در فصل زمستان که شرایط مساعدی را از نظر پوشش گیاهی برای پرورش زنبور عسل مهیا می کند.

پوشش گیاهی به همراه دمای مناسب در نیمه دوم سال همچنین باعث مهاجرت عده زیادی از زنبورداران سایر استانهای کشور به هرمزگان برای پرورش زنبور عسل می شود و هدف اصلی از انجام این کوچ افزایش جمعیت زنبورهای عسل هر کندو و افزایش تعداد کندوها بوده و تولید عسل هدف بعدی است.

وی یادآور شد: تعدادی از زنبورداران در فصل پاییز جهت تولید عسل از گل درختان کنار به هرمزگان کوچ می کنند. مناطق کوچ زنبورداران مهاجر عمدتا در شهرستانهای حاجی آباد، بندرعباس، میناب رودان و پارسیان است.

آغاز کوچ یکهزار و 900 خانوار عشایر از استان هرمزگان به مناطق ییلاقی استانهای همجوار

مدیر امور عشایر سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از آغاز کوچ 1900 خانوار عشایر از  استان هرمزگان  به مناطق ییلاقی استانهای همجوار خبر داد.

منوچهر سالاری اظهار داشت : استان هرمزگان دارای  سه هزار خانوار عشایر است که از این تعداد حدود هزار و 100 خانوار درون کوچ هستند و هزار و 900  خانوار نیز برون کوچ بوده و از استانهای همجوار کرمان و فارس در نیمه دوم سال به مناطق قشلاقی استان در شهرستانهای حاجی آباد، رودان و بندرعباس وارد می شوند و با آغاز فصول گرم نیز به مناطق ییلاقی خارج استان کوچ می کنند.

سالاری اضافه کرد: بیش از 800 هزار واحد دامی عشایر از مراتع این شهرستانها تغذیه می کنند.

مدیر امور عشایر سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: جایگزینی سوخت فسیلی به منظور حفظ و احیا مراتع ، برق رسانی به چاههای کشاورزی، اصلاح و بهسازی راهها و آبرسانی سیار از فعالیتهای است که برای عشایر کوچ رو در هرمزگان اجرا شده است.

هر ساله از اواسط آبانماه کوچ عشایر به این استان آغاز و مجدد از پایان اسفندماه جهت ییلاق به استان های مبدا بر می گردند که تا نیمه فروردین ادامه دارد. امسال تاخیر کوچ عشایر به دلیل سرمای زیاد در مناطق ییلاقی استان کرمان است که سبب کوچ عشایر از اواخر فروردین ماه تا نیمه اردیبهشت ماه شد.