مسئول پایگاه سازه های آبی شوشتر درباره گزارش وضعیت بحرانی پل ها و بندهای این سازه جهانی اعلام کرد: در خصوص گزارش رویت ترک های بر روی پل بند با توجه به مونیتورینگ صورت گرفته از سال 89 تا کنون، با عنایت به در جریان بودن عملیات اجرایی، تا اتمام کار نمی توان اظهار نظر کرد، زیرا ایجاد اینگونه عوارض در طول کلیه عملیات های اجرایی به صورت نرمال ارزیابی می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، در پی انتشار گزارشی با عنوان "کمر سازه‌های آبی تاریخی شوشتر خم شد / مرمت ها ناتمام مانده است" امین محمود زاده، مدیر پایگاه سازه های آبی شوشتر توضیحاتی را به خبرگزاری مهر ارسال کرده است که در آن آمده: "همانطور که می دانیم و بارها به شیوه های گوناگون گفته شده است پل بند گرگر به عنوان یک گره مولد منظر فرهنگی سازه های آبی شوشتر؛ همواره مورد اهمیت بوده و هست. این اهمیت خود به واسطه ویژگی های شهری و تاسیساتی و صنعتی در طول تاریخ موجبات فشار بیش از اندازه با این پل بند شده است، به صورتی که طبق اسناد تاریخی حداقل دو بار این پل بند به صورت کامل ویران شده و مجددا با الحاق بخش هایی برپا شده است.

همین توجه و نیاز، موجبات ایجاد پلی شده که ده ها بخش متفاوت چه از نظر تاریخ و چه از نظر سازه و مصالح را داراست. این چنین خصوصیات موجب دشواری در یکپارچه سازی پل بند گرگر شده است. الحاقات تاریخی بی اندازه و پیچیدگی پل بند گرگر، پس از حادثه فرو ریختن بخش الحاقی دوره پهلوی اول پل بند در سال 1389 روشن تر شد. به صورتی که در یک جداره با عمق یک متر، حداقل سه کانال فاضلاب از صد سال پیش تا کنون رخ نمود. همین دلایل، موجب ایجاد طرحی شد که حداقل دخالت در دورن سازه، مبانی نظری آن شد و سازمان میراث فرهنگی با استفاده از ایجاد پشت بندی با خاک مسلح، نشسته بر پی جنرال بتنی و دیوار حایل و پی بندی شمعی تا بر روی صخره های سنگی بستر، سعی در جلوگیری از حرکت پایه ها و همچنین جلوگیری از آب شستگی جداره پل بند کرد.

با توجه به تحلیل های نرم افزاری با اندک تغییرات در بستر رودخانه مجموعه سه تونل (سه کوره، شهر و بلیتی) به درستی آبگیری خواهند کرد و این مهم ترین چالش در ایجاد این دیوار حایل بوده است. طرح مورد تایید شورای فنی سازمان میراث فرهنگی با وجود مشکلات عدیده، مطابق با تعهد پیمانکار، کارفرما (اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان  و ناظر پایگاه سازه های آبی شوشتر) در خرداد 1390 به اتمام رسید و از آن پس با توجه به حضور پیمانکار قدرتمند و فنی وزارت نیرو با مرکزیت موسسه ملی گنجینه آب کشور در این پروژه با ارائه طرحی جهت تثبیت درون پل بند گرگر و جلوگیری از حرکت دو سوی پل بند، استحکام بخش درون سازه ای پل بند به موسسه ملی گنجینه آب سپرده شد تا هنگام تحویل قطعی بند گرگر به وزار نیرو، مونیتورینگ دقیق بر پل صورت گرفت و از صحت عملیات صورت گرفته توسط سازمان میراث فرهنگی اطمینان حاصل شد.

در فاز دوم تثبیت بدنه پل بند، ایجاد دیوار حایل درونی مستقل بتنی و دوخت و دوز دو سمت، هدف عملیات بوده است که تا کنون با توجه به پیچیدگی سازه درونی پل بند عملیات مجموعه اجرایی دیوارهای حایل به اتمام رسیده و عملیات دوخت و دوز در فاز بعدی خواهد بود.

در خصوص گزارش رویت ترک های بر روی پل بند با توجه به مونیتورینگ صورت گرفته از سال 89 تا کنون، با عنایت به در جریان بودن عملیات اجرایی، تا اتمام کار نمی توان اظهار  نظر کرد، زیرا ایجاد اینگونه عوارض در طول کلیه عملیات های اجرایی به صورت نرمال ارزیابی می شود و احتمالا وجود لایه شش متر خاک دستی از دوره پهلوی اول بر روی پل بند و نفوذ آب باران به این لایه از روی ترک های پیشین، موجب افتادگی اندک سطح شده است که با توجه به اتمام دیوار حایل درونی موجب نگرانی نیست.

در خصوص تونل بلیتی نیز بایستی گفت که فاز اول تونل که مکان بسیار بحرانی بوده است توسط وزارت نیرو با نظارت سازمان آب و برق خوزستان به بهترین وجه استحکام بخشی شده و نقاط بحران تونل بلیتی رفع خطر شده است. فاز دوم با تایید طرح ها در شورای فنی سازمان میراث فرهنگی، آماده تامین بودجه و اجرا توسط وزارت نیرو است. به صورتی که هنوز نیروها و تجهیزات پیمانکار فاز یک در تونل بلیتی وجود دارند که نشان از آمادگی جهت انجام ادامه عملیات است.

در خصوص زمان عملیات و نکات خاص اجرای و جزئیات امور صورت گرفته، عارضه های رخداده و ... با توجه به تحویل کارگاه به صورت رسمی به وزارت نیرو و با توجه به هماهنگی های صورت گرفته با جناب دکتر کریمی مدیر موسسه ملی گنجینه، آب، ایشان به زودی به صورت جامع اطلاع رسانی خواهند کرد.