گرگان - خبرگزاری مهر: مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند استان گلستان گفت: با همکاری معاونت درمانی و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی به دنبال آن هستیم که بحث جمع آوری زباله مطب های خصوصی پزشکی را در استان اجرا کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد سردار زاده بعد از ظهر سه شنبه در نشست مسئولان استان گلستان در ساختمان شماره دو استانداری گفت: همچنین بمنظور بی خطر سازی زباله های عفونی سیستم تمام مکانیزه جمع آوری و حمل زباله های بیمارستانی خریداری شده که در حال حاضر 22 بیمارستان از 23 بیمارستان، 42 درمانگاه از 47 درمانگاه و 35 آزمایشگاه از 41 آزمایشگاه موجود را پوشش می دهد.

وی اظهار کرد: سازمان مدیریت پسماند در سال 81 در راستای تامین بهداشت محیط و زمینه سازی جهت ایجاد محیط زیست پاک و سالم تشکیل شد، این سازمان طی سال های اخیر اقدامات مختلفی را به منظور دستیابی به اهداف خود انجام داده است.
 
سردارزاده گفت: به دلیل شرایط و اقیلیم خاص استان گلستان در بحث مدیریت پسماند باید تعامل و همدلی بین دستگاه های ذی ربط از جمله سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، سازمان محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی ایجاد شود که در استان گلستان این امر تحقق یافته است.
 
وی ادامه داد: از سال 88 با افزایش تعامل بین دستگاه های مرتبط کارها سرعت زیادی پیدا کرده و مدیریت پسماند در استان روند رو به رشدی داشته است.
 
وی درباره فعالیت های سازمان گفت: در حال حاضر سازمان پسماند زباله 26 شهر استان را که توسط شهرداری جمع آوری می شود در دو سایت غربی و شرقی دریافت و امر بازیافت یا دفن مهندسی را انجام می دهد و برای شهرستان مراوه تپه به دلیل بعد مسافت سایت جداگانه ای را ایجاد کرده است.
 
سردارزاده افزود: پوشش کلیه شهرداری های استان جهت حمل و دفن یکپارچه زباله خانگی و انتقال و پردازش دفن در دو زون مرکز استان، برنامه ریزی جهت احداث سکوهای مکانیزه جمع آوری موقت زباله های خانگی با هدف کاهش نقاط آلوده، پوشش حدود 600 دهیاری از هزار دهیاری استان جهت حمل و دفن یکپارچه زباله خانگی، خرید و توزیع مخازن متحد الشکل جمع آوری زباله بین دهیاری های استان با هماری امور روستایی استانداری از جمله اقدامات است.
 
وی ادامه داد: اجرای طرح پاکسازی تفرجگاه ها و ورودی و خروجی های شهرها و روستاها و راه های بین مسیر ترانزیت، احداث ساختمان اداری در سایت اداری استان، چاپ و انتشار تخصصی برشور و توزیع در سطح مدارس و ساکنین شهری با هدف فرهنگ سازی جهت کاهش تولید زباله، اجرای طرح تفکیک از مبدا در شهرهای گرگان، علی آباد، گنبد، آزادشهر و بندرگز و تهیه طرح جمع آوری نخاله های ساختمانی از دیگر اقدامات سازمان در سال 91 است.
 
سردار زاده تصریح کرد: با توجه به میزان بسیار زیاد زایدات تولیدی در استانکه روزانه بالغ بر هزار تن است و از انجایی که بیش از 80 درصد آن مواد غذایی و آلی تشکیل می دهد، سازمان مدیریت پسماند کارخانه کمپوست زون غربی را راه اندازی کرد تا با استفاده از فرایند کمپوست سازی این مواد را به کود عالی برای مصارف کشاورزی تبدیل کند، کارخانه کمپوست زون شرقی با ظرفیت 250 تن در حال ساخت است که مراحل پایانی خود را طی می کند.
 
وی افزود: همچنین سازمان به منظور رسیدگی به وضعیت تصفیه خانه و کنترل کیفی کود تولیدی و cod شیرابه ورودی و خروجی تصفیه خانه مجهزترین آزمایشگاه تخصصی کمپوست و تصفیه خانه را در کارخانه کمپوست آق قلا راه اندازی کرده است.
 
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند استان گلستان بیان کرد: اصلی ترین مشکل پسماند شیرابه آن است و سازمان به موازات احداث کارخانه اقدام به احداث تصفیه خانه شیرابه به منظور بی خطر سازی آن و جلوگیری از آلودگی بیش از حد منابع زیرزمینی کرد که این تصفیه خانه دومین تصفیه خانه شیرابه در کشور است.