مشهد - خبرگزاري مهر: کارشناسان فن آوری و اطلاعات معتقدند که تلفن همراه هوشمند می تواند حریم خصوصی افراد را تهدید کند و این روزها برخی کاربران تلفن همراه از قربانیان جرایم سایبری در کشور هستند، در عین حال توسعه‌ روزافزون زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و افزایش کاربران و استفاده کنندگان از اینترنت و سایر فناوریهای اطلاعاتی، ارتباطی و مخابراتی نظیر خطوط تلفن‌های ثابت و همراه، شبکه‌های دیتای کشوری و محلی، ارتباطات ماهواره‌ای از جمله‌ دلایلی است که لزوم ایجاد و توسعه‌ سازوکار برای برقراری امنیت در فضای تولید و تبادل اطلاعات کشور را توجیه می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، خرید تلفن همراه هوشمند بدون آگاهی تهدیدی برای حریم خصوصی بوده و منجر به فتح حريم شخصي كاربران توسط سارقان مي شود و رشد قارچ‌گونه‌ جرایم در حوزه‌  فضای تولید و تبادل اطلاعات کشور مثل کلاهبرداری‌های اینترنتی، جعل داده‌ها و عناوین، سرقت اطلاعات، تجاوز به حریم خصوصی اشخاص و گروه‌ها، هک و نفوذ به سامانه‌های رایانه‌ای و اینترنتی، هرزه‌نگاری و جرایم اخلاقی و برخی جرایم سازمان‌یافته‌ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایجاب می‌کند که آگاهی های عمومی نیز در این زمینه افزایش یابد.

ایران در هجوم فن آوری های نو ظهور

نوید کمالی محقق و پژوهشگر حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در گفتگو با خبرنگار مهر اظهاركرد: طبق مطالعات جهانی در سطح خاورمیانه از هر 5 کاربر تلفن همراه 2 نفر قربانی جرائم سایبری در بستر تلفن همراه می شوند.

محقق و پژوهشگر حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات افزود: با توسعه فناوری های ارتباطی و پایین آمدن هزینه دسترسی به ارتباطات  سیار، با توجه به بازار رقابتی شدید در اين حوزه در سطح جهان، ایران نیز از  فرایند آمیخته شدن با این فناوری نوظهور عقب نمانده است، لذا امروز بیش از 76 میلیون کاربر ایرانی به تلفن همراه و پوشش کامل شبکه ارتباطات سیار دسترسی دارند.

افزايش جرائم مبتني بر تلفن همراه

كمالي افزود: با توجه به رشد روز افزون بهره گیری از تلفن های همراه هوشمند در بین خانواده های ایرانی و عدم آگاهی بيشتر مصرف کنندگان این ابزارهای ارتباطی نوین و روند رو به رشد افزایش جرائم مبتنی بر بستر تلفن های همراه لازم است که با نگاهی هوشیارانه تر از این خدمات بهره برد.

کارشناس امنیت فناوری اطلاعات اظهاركرد:  بنا بر آمارها از هر 10 کاربر اینترنت در سطح خاورمیانه 9 نفر از تلفن همراه بهره می برند كه رقمي حدود 87 درصد مي شود و بیش از 78 درصد این کاربران از تلفن همراه خود جهت دسترسی به اینترنت استفاده می كنند.

انجام تراكنش هاي ملي بدون رعايت نكات امنيتي  با همراه

وي تصريح كرد: متاسفانه به دلیل عدم فرهنگ سازی مناسب و کمبود اطلاعات فنی بصورت عمومی، غالب کاربران تلفن همراه این بستر را بر خلاف رایانه های شخصی ایمن و بدون خطراتی همچون بد افزارهای جاسوسی و ویروس می دانند که این باور غلط باعث شده که بیشتر تراکنشهای مالی را بدون رعایت نکات امنیتی از این بستر انجام دهند.

محقق و پژوهشگر حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات عنوان كرد: اولین نسل بدافزارهای تلفن همراه که امروزه هم رواج دارند باعث می شدند تا بدون اجازه کاربر پیامکهای متعددی به شماره تماسهای بین المللی ارسال شوند که بدلیل حجم بالای ارسال، خسارات سنگین مالی را بر دوش کاربر ایجاد می كرد.

وي افزود: با گذشت زمان و بهره گیری بیشتر تلفن های همراه از فناوری های پیشرفته امروزه تلفن های همراه نیز به مانند رایانه های خانگی مجهز به سیستم عاملهای پیشرفته شده اند که در کنار افزایش توانمندی سطح تهدید و خطرات را با آنها برابر و بلکه بیشتر كرده است.

عدم استفاده 1.4 درصد کاربران از راهکارهاي امنیتی

كمالي بيان كرد: بیش از  1.4  درصد کاربران بطور کلی از هیچ راهکار امنیتی از جمله قرار دادن رمز عبور در تلفن همراه خود استفاده نمی کنند که این امر باعث می شود تا به راحتی سارقین بتوانند به اطلاعات ذخیره در تلفن همراه آنها دسترسی داشته باشند .

وي افزود: باید توجه داشت با خرید تلفن های همراه هوشمند در صورت عدم داشتن اطلاعات فنی کافی در حوزه امنیت اطلاعات، این ابزارها می توانند تهدیداتی جدی برای امنیت حریم خصوصی افراد باشند.

96 درصد تلفن های همراه فاقد نرم افزار امنیتی هستند

کارشناس امنیت فناوری اطلاعات گفت: قابل توجه است که 96 درصد تلفن های همراه فاقد هیچ گونه نرم افزار امنیتی در حوزه مقابله با بد افزارها و نرم افزارهای جاسوسی و سرقت اطلاعات هستند.

وي افزود: اما متاسفانه کاربران تصور می  كنند که با خرید نوع یا برند خاصی از تلفن همراه امنیت حریم خصوصی خود را ارتقاء خواهند داد که لازم است يادآوري كنيم که هر نوع تلفن همراه پتانسیل آسیب پذیری و سرقت اطلاعات را در درجات و شدتهای متنوعی دارا هستند.

تلفن های همراه هوشمند مورد توجه سارقان اطلاعات

وي تاكيد كرد: سارقان و جاسوسان اینترنتی به مانند بازرگانان بدنبال بسترهای پر طرفدار هستند  لذا در بین انواع مختلف تلفن های همراه، تلفن های همراه هوشمند بیشترین توجه سارقان اطلاعات را جلب كرده اند.

كمالي تصريح كرد: بیش از 52 درصد تلفن های همراه هوشمند مبتنی بر سیستم عامل آندروید  هستند که با توجه به تعداد بالای کاربران تلفن های هوشمند مبتنی بر سیستم عامل اندروید بر خلاف IOS با ضریب کاربری 34 درصد باید کاربران سیستم عامل آندروید بیشتر نگران امنیت اطلاعات ذخیره شده در تلفن همراه خود باشند.

وي يادآور شد: باید به این نکته اشاره كرد که کاربران در صورتی که توان یا قصد بهره گیری از قابلیتهای نرم افزاری تلفن های هوشمند را ندارند در راستای حفظ امنیت و حریم خصوصی خود بهتر است از خرید تلفن های هوشمند پرهیز کنند.

لزوم آشنايي كاربران با راهكارهاي ارتقا  امنيت همراه

وي با اشاره به راهکارهایی آسان برای حفظ امنیت تلفن همراه اظهاركرد: برای افزایش امنیت تلفن همراه لازم است  تا با آشنایی با تعدادی از راهکارهای رایگان و در دسترس سطح امنیت تلفن همراه خود را ارتقاء دهیم و از مشکلاتی نظیر سرقت اطلاعات بانکی ، تصاویر شخصی و ... توسط سارقان جلوگیری كنيم.

وي با اشاره به لزوم  قرار دادن رمز عبور و دسترسی در تلفن همراه عنوان كرد: یکی از خدمات پیش فرض ارائه شده در تلفن های همراه قابلیت تعریف رمز عبور در این دستگاهها است  که می تواند دسترسی فیزیکی به اطلاعات را توسط سارقین تا حد قابل قبولی کاهش دهد.

وي با بيان اينكه نصب نرم افزار رایگان Comodo Internet security Mobile"" مي تواند جلوي نفوذ برخي بد افزارها را  بگيرد افزود: این نرم افزار بصورت رایگان پس از نصب شدن بر روی تلفن همراه ، از سیتم عامل تلفن در مقابل نفوذ جدیدترین بد افزارها و نرم افزارهای سرقت و تخریب اطلاعات جلوگیری کرده و امگان پشتیبان گیری از اطلاعات را بصورت رایگان فراهم می آورد.

آلوده شدن تلفن هاي همراه با ارسال پيامك

وي درباره نصب نرم افزار رایگان "AVG Mobilation" نيز گفت: این نرم افزار در کنار بهبود امنیت تلفن همراه شما باعث می شود تا در صورت سرقت تلفن همراه شما و تعویض سیم کارت بلافاصله توسط پیام کوتاه و ایمیل اطلاعات مربوط به سارق برای کاربر ارسال شود.

 وي افزود: نصب نرم افزار رایگان""Callblocker نيز کاربر را قادر می سازد تا از دریافت پیامکها و تماسهای ناخواسته جلوگیری کند و باید یاداور شد که امروز بدافزارهای متعددی قادر هستند بوسیله ارسال پیامک تلفن های همراه را آلوده به بد افزارهای جاسوسی كنند.

وي عنوان كرد: نرم افزار رایگان ""Lookout نيز كاربر را قادر می سازد تا با تهدیدهای بالقوه فعال در تلفن همراه خود آشنا شود و راههای رفع آنها را انجام دهد یکی از کارکردهای مفید این نرم افزار تشخیص نرم افزاهایی در تلفن همراه است که قادر هستند اطلاعات محرمانه فرد از جمله موقعیت مکانی و ... را بصورت مخفیانه ارسال كنند.

ساده ترین اقدام پيشگيرانه باز نصب سیستم عامل تلفن

كمالي گفت: نرم افزار رایگان "Mobile vault" نيز قادر است همه اطلاعات تلفن همراه از جمله تصاویر، پیامکها و یادداشتها را رمزنگاری كند از این رو حتی با سرقت فیزیکی تلفن همراه بازیابی اطلاعات برای سارقین بسیار سخت و غالبا غیرممکن خواهد بود.

وي افزود: در بازه های زمانی مشخص سیستم عامل تلفن همراه خود را دوباره نصب كنيد و با توجه به امکان قرار گرفتن بد افزارهای جاسوسی در تلفن همراه یکی از ساده ترین اقدامات برای حذف خطرات احتمالی باز نصب مجدد سیستم عامل تلفن همراه در بازه های زمانی مشخص و حداقل 3 ماهه است.

گزارش: زهرا طوسي