شهرکرد - خبرگزاری مهر: یک مجموعه کاروانسرایی تاریخی با وسعتی بیش از یک هکتار با قدمتی در حدود یک هزار و 100 سال در استان چهارمحال و بختیاری در نزدیکی شهر فرخشهر کشف شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، استان چهارمحال و بختیاری یکی از استانهایی است که در دل خود آثار تاریخی فراوانی را جای داده است.

مطالعات باستان شناسان داخلی وخارجی اهمیت منطقه چهارمحال وبختیاری را از دیدگاه باستان شناسی به اثبات رسانده وآثار و محوطه های باستانی دوره های پارینه سنگی، نوسنگی، مس و سنگ، آغاز تاریخی و تاریخی نشانگر دیرینگی حضور بشر در این منطقه است.

گذشتن جاده اصلی عبور مردم از منطقه اصفهان به خوزستان در تاریخ گذشته چهارمحال و از بختیاری از منطقه شهر فرخ شهرموجب شده بود در منطقه ای به نام رباط مجموعه شامل کاروانسرا، استراحتگاه، آغل، نعل بند و...  احداث شود.

هم اکنون در نزدیکی شهر فرخ شهر پایین تر از گردنه رخ(ورودی استان چهارمحال و بختیاری از سمت اصفهان) یک مجموعه تاریخی کاروانسرایی در وسعتی بیش از یک هکتار توسط باستانشناسان کشف شده است.

باستانشناس  اداره میراث فرهنگی استان چهارمحال و بختیاری در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به کشف مجموعه کاروانسرایی یک هکتاری، اظهار داشت: آثار تاریخی این منطقه پراکنده هستند و بصورت متمرکز نیستند.

علی اصغر نوروزی ادامه داد: وسعت این منطقه تاریخی بیش از یک هکتار است و این منطقه بر اساس مطالعات متون و منابع دوره اسلامی همواره به عنوان یک مجموعه کاروانسرایی مطرح بوده است.

وی گفت: این مجموعه تاریخی در راه ارتباطی منطقه اصفهان به منطقه خوزستان قرار داشته و این مجموعه کاروانسرایی یکی از معروفترین کاروانسراهای کشور در آن زمان در این جاده ارتباطی بوده است.

باستانشناس این منطقه تاکید کرد: آثار تاریخی و پشته های خاکی این منطقه نشان از کاروانسرا هایی دارد که در دوره های زمانی بسیار تخریب شده است.

نوروزی ادامه داد:  در کنار این کاروانسراها محل هایی مانند نعل بند، آغل و ... نیز وجود دارد.

بیرون آوردن یک قسمت از مجموعه تاریخی یک هکتاری

وی بیان داشت: یک بخش از این مجموعه کاروانسرایی را بیرون آورده شده است و کاوش در آن انجام شده است و تحقیقات نشان می دهد که معماری و بخش های که از پی های ساختمان بر جای مانده است،  کاروانسرا در دسته کاروانسراهای کوهستانی طبقه بندی می شود.

وی تاکید کرد: این کاروانسرا از هندسه خوب و مصالح و سنگچین های خیلی خوش ساخت برخوردار است و بسیار خوب کار شده است.

 

منطقه مجموعه کاروانسرایی یک هکتاری در زیر خاک

این باستان شناس تاکید کرد: بر اساس نوشته ها و اسناد تاریخی این مجموعه تاریخی به دوره قرن سوم هجری تعلق دارد و بیش از یک هزار و 100 سال قدمت دارد.

وی گفت: در قسمتهایی که کاوش شده است آثاری پیدا شده است که متعلق به دوره ایلخانی و تیموری بوده است.

نوروزی گفت: قسمت اعظم مجموعه زیر خاک است و هنوز کاوش نشده است شاید قسمتهای قدیمی تری که سابقه بسیار زیاد تری دارد کشف شود.

..........................................

گزارش و عکس از سید محمدرضا موسوی