رئیس سابق بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفتگو با خبرگزاری مهر خواستار استفاده ار راهکارهای جدید از سوی کشورهای 1+5 و ایران برای حل پرونده هسته ای جمهوری اسلامی شد .

"اولی هاینونن" در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص پیش بینی خود از دور آتی مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 گفت: مشخص است که دیدگاه های ایران و 1+5 فاصله زیادی از هم دارند برهمین اساس نمی توانیم انتظار داشته باشیم که دور بعدی مذاکرات به این زودی ها برگزار شود.

وی در مورد امکان وضع تحریم های جدید علیه ایران از سوی کشورهای غربی نیز گفت: همانطور که "ویلیام هیگ" وزیر خارجه انگلیس اعلام کرده اتحادیه اروپا در این مرحله به فکر اعمال تحریم های جدید علیه ایران نیست.

استاد دانشگاه هاروارد در ادامه مدعی عدم همکاری ایران با خواسته های جامعه جهانی برای متوقف کردن غنی سازی اوارنیم شد و گفت: ایران هنوز خواسته شورای امنیت مبنی بر تعلیق غنی سازی اورانیوم و همچنین راکتور آب سنگین اراک را نپذیرفته و در عوض اقدام به نصب سانتریفیوژهای جدید کرده است.

هاینونن در ادامه تأکید کرد: باید مذاکره کنندگان به سراغ راه های جدیدی بروند زیرا باقی ماندن در شرایط فعلی موجب صرف زمان زیاد و حتی سخت تر شدن مواضع قبلی طرفین می شود.

به گزارش مهر، ادعاهای هاینونن در حالی است که فعالیتهای هسته ای ایران شفاف و در چارچوب آژانس بوده است.

.........

گفتگو از حمید بیاتی