مرمت غیراصولی ساختمان مرکزی میراث فرهنگی، ادامه واکنش ها به برگزاری جشن استادیوم آزادی، ابهام در بازسازی سینمای کاخ گلستان و ناکام ماندن استراتژی های جذب گردشگر از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از برگزاری مراسم تقدیر از ستاد تسهیلات سفردر استادیوم صد هزار نفری آزادی در اواخر هفته پیش که به دلیل مخالفت های بسیار به آن، با تغییر برنامه های زیادی برگزار شد، سازمان میراث‌فرهنگی روز چهارشنبه نامه ای را که نمایندگان مجلس برای تشکر از تمامی ارگانهای دخیل در حوزه سفرهای نوروزی امضا کردند به نام خود تمام کرد. با این حال رسانه دولت نیز این نامه را با جشن استادیوم آزادی مرتبط دانست و آن را همسو با تجلیل از این مراسم قلمداد کرد.

روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد که ۱۹۷ نماینده مجلس از ستاد تسهیلات سفرهای کشور تشکر کردند هرچند که هنوز نام این نمایندگان در اختیار رسانه ها قرار نگرفته است.

این روزها همه تقدیر می شوند

درحالیکه برگزاری مراسم تجلیل از اعضای ستاد تسهیلات سفر در استادیوم صد هزار نفری آزادی قبل و بعد از آن، با مخالفتهایی درباره حواشی سیاسی و خرج هزینه های هنگفت رو به رو شد، سازمان میراث فرهنگی مجوز برگزاری مراسم دیگری را با عنوان تقدیر از بهترین های گردشگری صادر کرده است.

این هفته خبر رسید که نخستین جشنواره برترینهای صنعت گردشگری ایران مهر سال 87 در دوره ای که محمد شریف ملک زاده معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی بود، با هدف شناسایی، معرفی و تقدیر از بهترین‌های صنعت گردشگری توسط یکی از شرکتهای خصوصی برگزار کننده همایشهای گردشگری برگزار شد و شورای سیاستگذاران آن نیز بنای برگزاری این مراسم را هر دو سال یکبار گذاشتند، اما برگزاری انتخابات 88  باعث شد تا دوسالانه بودن این برنامه نیز به تعویق بیافتد. اما  اکنون پس از پنج سال، دوباره سازمان میراث فرهنگی برای تقدیر از بهترین های گردشگری مجوز صادر می کند.

مرمت نادرست ساختمان میراث فرهنگی

بنای ارگ آزادی یا همان ساختمان سازمان مرکزی میراث فرهنگی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده غیراصولی مرمت شده است. این ساختمان که با نام ارگ آزادی به دلیل واقع شدن در خیابان تاریخی آزادی واقع شده است، قرار بود در محور فرهنگی پیش از انقلاب جای بگیرد.

رو به روی دفتر معاون میراث فرهنگی نورگیرهایی وجود دارد که در راهروی یکی از بخش های سازمان قرار گرفته اما یکی از این نورگیرها بسته شده است، از سوی دیگر در ضلع جنوب غربی ساختمان ارگ آزادی برای رفت و آمد رئیس سازمان میراث فرهنگی و مهمانان طراز اول سازمان در این ساختمان تاریخی، آسانسور کار گذاشته شده است. در ضلع جنوبی این ساختمان نیز پله های فرار اضطراری وجود دارد که به شیوه ای غیرهمخوان با شیوه طراحی داخلی ساختمان ساخته شده است.

پله های ارگ آزادی آجری است چون اساس این ساختمان بر پایه آجر ساخته شده است اما در این بخش از پله هایی با سنگ های مرمر استفاده کرده اند از سوی دیگر، نرده های این پله ها نیز با اینکه در جاهای دیگر ساختمان با چوب کار شده، در این بخش فلزی هستند.

هر اقدامی در بنای تاریخی باید برگشت پذیر باشد یعنی اگر در مرمت کاری انجام شد باید بتوان هر زمان که اراده کردند آن را بردارند اما در بخشی که پله های فرار کار گذاشته شده چنین مواردی را رعایت نکرده اند و مصالح به کار رفته غیر قابل برگشتند.

استراتژیهای جذب گردشگر خارجی ناکام ماند

اردیبهشت ماه سال 91 براساس برنامه ریزی های معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی برای تحقق وعده ورود هفت و نیم میلیون گردشگر خارجی، تشکیل جلسه داد و براساس آن 12 کارگروه شکل گرفت.

یکی از آنها کارگروه توسعه حمل و نقل و مرزهای رسمی بود که وظیفه توسعه و نظارت بر حمل و نقل هوایی، دریایی، ریلی و زمینی، مرزهای رسمی و نظارت بر بازارچه های مرزی صنایع دستی را بر عهده داشت اما اکنون وظایف این کارگروه در قالب یک کارگروه مجزا انجام نمی شود و ادارات کل میراث فرهنگی استانهای مجاور دریا وظیفه دارند تا بر توسعه این بخش از صنعت گردشگری و حمل و نقل نیز فعالیت کنند. غیر از این، کارگروههای دیگری نیز تشکیل شده بود که هر یک وظایف مشخصی را بر عهده داشتند و برای آنها نیز قرار بود یک مدیر انتخاب شود اما هیچ گاه به صورت رسمی این کار انجام نشد.

ابهام در بازسازی سینمای کاخ گلستان

مدیر سابق کاخ گلستان بر این باور بود که زیر مجموعه تالار سلام این کاخ محوطه ای سینمایی از دوران مظفرالدین شاه بود که یک بار در دوره پهلوی بازسازی شده است. به همین منظور کارهای تاسیساتی و مرمت دوباره این بخش از کاخ گلستان در دستور کار قرار گرفت و برای تبدیل شدن آن به پاتوق سینمای ایران به یک میلیارد تومان بودجه کمکی نیاز داشت.

اعلام این طرح به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باعث شد تا سال گذشته وزیر فرهنگ از این بخش کاخ گلستان بازدید و موافقت خود را برای اعطای این بودجه و تجهیز امکانات آن اعلام کند منتها هنوز بعد از یک سال تکلیف این بخش از کاخ گلستان نه تنها مشخص نشده بلکه از آن به عنوان انبار استفاده می شود.