یزد - خبرگزاری مهر: اجرای پروژه مسکن مهر از ابتدا با مشکلاتی روبرو بوده و انتقاداتی را به همراه داشته اما گویا این مشکلات تمامی ندارند و از شرکت های انبوه ساز به هیئت مدیره کشیده شده است به طوری که هیئت مدیره مجتمع ولیعصر یزد در اقدامی گاز 18 واحد مسکونی را قطع کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، اجرای پروژه های مسکن مهر با تمامی نقاط قوتی که از نقاط ضعف و مشکلات آن کمتر است، در بسیاری از مناطق، کمبودهای گوناگون و خلف وعده‌های متعددی را داشته و باعث اعتراض متقاضیان شده است.

مجتمع مسکن مهر ولیعصر یزد که در حاشیه بلوار مدرس و پشت میدان تره بار قدیم واقع شده است از سال گذشته به صورت ناقص و نیمه کاره مورد بهره برداری قرار گرفت و مشکلاتی را برای ساکنان این مجتمع به وجود آورد اما طی هفته جاری در اقدامی تعجب برانگیز و غیرقانونی گاز این مجتمع به روی برخی ساکنان بسته شد.

قطع یکباره گاز، برق و یا آب، زندگی یک خانواده را مختل می‌کند و چه بسا که بسیاری از خانواده ها دارای کودک باشند و یا به هر دلیلی به این نعمت الهی نیاز مبرمی داشته باشند که با این قطعی گاز، رنج سکونت در خانه های ناقص دوچندان شده است.

یکی از ساکنان این مجتمع در گفتگو با خبرنگار مهر در این باره اظهار داشت: زمانی که از قطع ناگهانی گاز واحد مسکونی خود مطلع شدم، نمی‌ دانستم به چه دلیل اشتراک ما قطع شده در حالی ‌که سایر واحدهای مجتمع از گاز برخوردارند.

وی بیان داشت: هیئت مدیره مجتمع، مبلغ دو میلیون تومان را از مالکان واحدهای مسکونی مطالبه کرده و برای پرداخت مالیات مسکن مهر به عنوان بدهی واحد مسکونی منظور کرده اند.

وی اضافه کرد: این در حالیست که سازندگان واحدهای مسکن مهر بر اساس مصوبه هیئت دولت و وزیران از پرداخت مالیات معاف بوده اند.

وی ادامه داد: جدای از این موضوع، اقدام هیئت مدیره کاملا غیر قانونی بوده چون مالکیت کنتور گاز به عهده مالکین واحدها است و اجازه دخل و تصرف برای هیئت مدیره وجود نداشته است.

این ساکن مجتمع مسکونی مهر ولیعصر یزد یادآور شد: هیئت مدیره مجتمع با پافشاری بر اینکه باید این مبلغ پرداخت شود از وصل گاز این 18 واحد خودداری کرده و دریافت این مبلغ را برای صدور پایان کار واحدهای مسکونی اعلام کرده اند.

مدیرعامل شرکت گاز استان یزد هم در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اجازه اشخاص حقوقی در قطع و وصل انشعاب گاز اظهار داشت: حتی پیمانکاران شرکت گاز هم بدون اخذ مجوز حق قطع و وصل انشعاب هیچ مشترکی را ندارند.

علیرضا پیله ور افزود: پیمانکاران ما اجازه ندارند انشعاب مشترکانی که بدهی زیادی به شرکت گاز دارند را بدون اطلاع قبلی و اخطار کتبی قطع کنند.

وی تصریح کرد: در سال های اخیر تلاش های زیادی صورت گرفته تا به واحدهای مسکن مهر گاز شهری انتقال داده شود و ساکنان این واحدها که با تلاش فراوان صاحبخانه شده اند از این نعمت برخوردار باشند و این کار ناشایستی بوده است که عده ای خودسرانه نسبت به گاز واحدمسکونی اقدام کرده اند.

این مسئول یادآور شد: مشترکانی که در این زمینه اعتراض و یا شکایتی داشته باشند قطعا مورد بررسی و رسیدگی قرار می گیرد و با خاطیان این امر نیز برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

یک مقام قضایی در دادگستری یزد نیز در گفتگو با خبرنگار مهر پیرامون این اقدام اظهار داشت: هرگونه دخل و تصرف در اموال خصوصی جرم محسوب می شود و قابل رسیدگی در محاکم قضایی خواهد بود.

وی در این باره ادامه داد: این موضوع از نظر جنبه عمومی جرم هم قابل رسیدگی و پیگرد است و دارای کیفر حبس از سه ماه و یک روز تا شش ماه است.

این مقام قضایی عنوان کرد: انشعابات گاز، برق، آب و تلفن دارای مالکیت است و هرکسی که به هردلیلی بدون اخذ مجوز از مراجع قضایی در آن دخل و تصرف داشته باشد و یا ابزارالات این انشعابات را دستکاری کند بر اساس قانون مجازات جمهوری اسلامی مجرم شناخته می شود.

وی اضافه کرد: چنانچه هریک از مالکان مجتمع ولیعصر در این زمینه شکایتی در مراجع قضایی ثبت کنند قابل رسیدگی خواهد بود و چنانچه در هر مرحله از روند بررسی پرونده نسبت به منع تعقیب و اعلام رضایت اقدام کنند، از نظر جنبه عمومی به این اقدام رسیدگی خواهد شد و متهم به تحمل حبس غیرقابل بخشش و جزای نقدی محکوم خواهد شد.

در همین حال خبرنگار مهر تلاش زیادی برای برقراری ارتباط با حیدر نوروزی معاون عمرانی استاندار یزد داشت که بی نتیجه ماند.

به گزارش مهر، مردمی که خانه ‌دار شدن را در ذهن خود هم تصور نمی کردند که بتوانند روزی در خانه خود ساکن باشند با حرف ‌های مسئولان و امیدهای آنان عزم خود را برای خانه دار شدن جزم کردند و از هر تلاش و کوششی برای فراهم کردن شرایط اولیه ثبت ‌نام مسکن مهر دریغ نکردند و اینک که در خانه های ناقص ساکن شده اند به انتظار نشستند تا روزی آسایش و راحتی را تجربه کنند اما درگیر دستورات و اقدامات غیر قانونی هیئت مدیره هستند و از خانه دار شدن خود چندان لذت نمی برند.

امید آنکه مسئولان به جای آمار دادن در زمینه ساخت مسکن مهر در استان و یا گازرسانی به این واحدها، همانند مرکز مراقبت پس از خروج زندان ها بر روند کاری هیئت مدیره هم نظارت داشته باشند.

------------

گزارش: ابوالفضل محمدی