علیرضا برازش که دوشنبه هفته آینده به عنوان مدیر عامل جدید موسسه انتشارات امیر‌کبیر معارفه می‌شود در نخستین اظهار نظر خود در این سمت گفت: حس می‌کنم که در همین شرایط فعلی هم کار نشر می‌تواند سودده باشد یعنی باید کالایی برجسته تولید کرد و به شیوه‌ای صحیح به مشتری رساند. اگر از عهده این دو امر برآییم کار نشر سودده هم خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا برازش به عنوان مدیر عامل جدید موسسه انتشارات امیر‌کبیر روز دوشنبه هفته آینده و پس از تودیع احمد نثاری، فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

احمد نثاری در گفتگو با خبرنگارمهر علت این تغییر و را پایان مدت مامور به خدمت بودن وی از سازمان صدا و سیما به این موسسه نشر اعلام داشته و گفته بود: به دلیل تمدید نشدن مدت ماموریت من که پایان آن ، انتهای سال 91 بود، باید برای ادامه فعالیت به سازمان صدا و سیما بازگردم.

علیرضا برازش نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با تایید این خیر اظهار داشت: من البته سال‌ها قبل نیز حکم مدیریت در بخش‌هایی از موسسه انتشارات امیر‌کبیر را داشته‌ام و این حضور برای من حضور تازه‌ای در این موسسه نیست هر چند که بیشتر از مدیریت فرهنگی فعالیت فرهنگی را می‌پسندم.

وی در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های خود برای اداره این بنگاه بزرگ نشر نیز گفت:  اهل این نیستم که بگویم چنین و چنان می‌کنم. باید گذاشت تا چند ماهی از فعالیت من بگذرد تا اعلام کنم که چه اتفاقی در دوران مسئولیت من در این موسسه رخ داده است.

برازش در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره چرایی پذیرش این مسئولیت در شرایط اقتصادی بد حاکم بر بازار نشر گفت: شخصا حس می‌کنم که در همین شرایط فعلی هم کار نشر می‌تواند سودده باشد یعنی باید کالایی برجسته تولید کرد و به شیوه‌ای صحیح به مشتری رساند. اگر از عهده این دو امر برآییم کار نشر سودده هم خواهد بود.

مدیرعامل جدید موسسه انتشارات امیرکبیر ادامه داد: در حوزه نشر همه چیز در دست مدیر بنگاه نشر نیست و تنها عامل تعیین کننده در بازار کتاب ناشر نیست اما به نظرم مدیر یک بنگاه نشر می‌تواند  با تولید بهینه کتاب از آثار مولفان برجسته و کم کردن فاصله میان تولید و توزیع در کنار حرکت به شیوه‌ای که بدنه سازمان تولیدکننده کتاب است سبک شود، به سمتی حرکت کند که موسسه نشر وی از حیث اقتصادی یک بنگاه سود‌ده شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره امکان بازگشت این بنگاه نشر به دوران طلایی خود و انتشار دوباره آثار قابل اعتنای ادبی اظهار داشت:  از بزرگترین اولویت‌های هر ناشری این است که در میان جامعه مولفین به سراغ برترین‌ها برود و شرایطی را فراهم کند تا آنها رغبت کنند آثارشان را برای چاپ به او بسپارند. به نظر من در گام نخست باید به نخبگانی که صاحب آثار برجسته ادبی هستند در یک بنگاه نشر روی خوش نشان داد و برای حضور آنها مزیت ایجاد کرد. این مساله در گام نخست مستلزم شناسایی صحیح صاحبان اثر است و در گام‌های بعدی وابسته به پیشنهادی که ناشر در مقابل سایر ناشران به مولف برای چاپ اثرش ارائه می‌کند.

برازش تاکید کرد: نام انتشارات امیر‌کبیر فی‌النفسه یک برند است و مزیت نسبی را برای بسیاری از نویسندگان ایجاد می‌کند. پس این بنگاه نشر به خودی خود یک گام رو به جلوست و تنها باید با شناسایی و ارتباط گرفتن با صاحبان اثر آنها را بیش از پیش به حضور در این موسسه نشر راغب کرد.

برازش پیش از این در سمت نویسنده، برگزیده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شده بود. وی سابقه ریاست بر شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی ایران و مشاوره مذهبی برای ساخت برخی از سریال‌های پربیننده مذهبی تلویزیون را نیز در کارنامه کاری خود دارد.