دولت آمریکا به بهانه فرونشاندن بحران هسته ای در شبه جزیره کره، هم پیمان نزدیک خود را هم از حق مسلم هسته ای محروم کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از "نیویورک تایمز" ، دولت آمریکا تصمیم گیری درباره درخواست کره جنوبی برای تولید سوخت هسته ای مورد نیاز فعالیت های صلح آمیز هسته ای در داخل خاک کره جنوبی را به تعویق انداخت.

بر اساس این گزارش تصمیم گیری در این خصوص تا سال 2016 به عقب افتاده است.

دولت "پارک جون های" رئیس جمهوری کره جنوبی بطور جدی خواستار لغو بخشی از قرارداد امضا شده بین دو کشور در سال 1972 شده است که طبق آن به کره جنوبی اجازه داده نمی شود به غنی سازی اورانیوم بپردازد.

دولت آمریکا بهانه رد این درخواست قانونی و مطابق با NPT را اینگونه اعلام کرده که مبادرت به چنین کاری در حال حاضر تلاش های دیپلماتیک برای متقاعد کردن کره شمالی برای صرف نظر از برنامه های هسته ایش را با مشکل مواجه خواهد رد.

قرار داد مذکور که در سال 1972 بین کره جنوبی و آمریکا به امضا رسیده بود در سال 2014 به پایان می رسید اما در پی رد درخواست کره جنوبی توسط آمریکا این قرار داد تا سال 2016 تمدید شد.

به گزارش مهر، شاید بتوان یکی از دلایل تنش افزایی های ماه های اخیرآمریکا در شبه جزیره کره را در راستای انحصار طلبی قدرت های بزرگ و این کشور در عرصه تولید سوخت هسته ای در جهان خواند که حتی هم پیمانان نزدیک خود را هم به بهانه های مختلف از داشتن توانایی غنی سازی اورانیوم محروم می کنند.