نخست وزیر معرفی شده برای تشکیل کابینه جدید ایتالیا رایزنی های خود را برای عملی کردن این خواسته آغاز کرده و در این راه با رهبر ائتلاف راست میانه نیز تماس گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از یورو نیوز، "انریکو لتا" که بعدازظهر چهارشنبه چهارم اردیبهشت از سوی "جورجیو ناپولیتانو" رئیس جمهور ایتالیا به سمت نخست وزیر تعیین شد، تلاش خود را برای تشکیل کابینه آغاز کرده است.

"لتا" برای تشکیل کابینه به سراغ "سیلویو برلوسکنی" رهبر ائتلاف راست میانه که در انتخابات ماه فوریه بعد از ائتلاف چپ میانه، بیشترین آرا را در سنا و مجلس کسب کرده رفته و با وی تماس گرفته است.

گویا برلوسکنی برای ائتلاف با لتا شرطی تعیین کرده و عنوان داشته در صورتیکه که پست وزارت دادگستری ایتالیا در اختیار حزب وی باشد حاضر به متحد شدن با نخست وزیر جدید است.

دلیل تعیین این شرط از سوی برلوسکنی آن است که وی با پرونده های متعدد فساد مالی و اخلاقی در دادگاه های ایتالیا مواجه است و می خواهد با در اختیار داشتن پست وزارت دادگستری رسیدگی به این پرونده ها را تا حد امکان به تعویق بیاندازد.

اما لتا برای تشکیل کابینه فقط چشم به برلوسکنی نبسته و برای شکل گرفتن دولت به سراغ بپه گریلو نیز رفته است. گریلو رهبر حزب پنج ستاره است که در انتخابات ماه فوریه رتبه سوم را کسب کرد.

حزب پنج ستاره به دلیل داشتن رویکرد ضد حکومتی تاکنون ائتلاف با احزاب و ائتلاف های سنتی ایتالیا را رد کرده است.