رهبر جنبش اعتراضی پنج ستاره در ایتالیا با تاکید بر اینکه دولت نخست وزیر "انریکو لتا" حداکثر یک سال دوام می آورد به سیاستمداران ایتالیایی درباره گسترش خشمهای مردمی هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، "بپه گریلو"،  کمدین و رئیس جنبش اعتراضی "پنج ستاره" در ایتالیا که در انتخابات پارلمانی اخیر در این کشور 25 درصد آراء را از آن خود کرد در  بخشی از گفتگو با روزنامه اتریشی "دی پرسه" تصریح کرد که دولت "انریکو لتا" حداکثر تا یک سال دوام می آورد و ما یک سال شکست خورده و از دست رفته دیگر را که احزاب ایتالیا آن را می دزدند در پیش رو داریم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه ما در عرصه اقتصادی زمان نداریم خاطر نشان کرد که ایتالیا در حال حاضر ناتوان در پرداخت بدهیها است حتی اگر چنین واقعیتی آشکارا ابراز نمی شود. کوچکترین علامت و نشانه ای مبنی بر اینکه با این دولت جدید شرایط ما بهتر می شود وجود ندارد. هیچ پولی برای پرداخت حقوق و بازنشستگی ها وجود ندارد. ایتالیا 2 هزار میلیارد یورو بدهی دارد و باید 100 میلیارد یورو وام را پرداخت کند. در کشور ما در هر دقیقه یک شرکت تعطیل می شود.

این دولت جدید در ایتالیا احتمالا خوشایند بروکسل خواهد بود، این مسئله احتمالا بازارها را آرام می کند اما تنها عذاب مردم را طولانی تر می کند. در این میان خشم مردمی افزایش می یابد، من امیدوارم که ایتالیایی ها عقل سلیم خود را از دست ندهند و به جنبش ما بپیوندند وگر نه این خشم به خشونت در کشور ما تبدیل خواهد شد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو درباره یورو اظهار داشت که ایتالیایی ها باید حرف آخر را بزنند و درباره یورو تصمیم گیری کنند. ما موافق یک دموکراسی مستقیم هستیم، همانگونه که در کشور سوئیس شهروندان با همه پرسی درباره پیشنهادات قانونی تصمیم گیری می کنند. من شخصا هیچ تصمیم سختی درباره ارز مشترک ندارم. برخی اقتصاددانان بر این عقیده اند که برای ایتالیا یک سیستم ارزی دو تایی بهترین است که بر اساس آن لیر برای بازارهای داخلی و یورو برای بازارهای خارجی؛ ما می توانیم در این باره صحبت کنیم.

گریلو در ادامه خاطر نشان کرد: آن اروپایی که ما امروز داریم چیزی جز یک اروپای متحد و هماهنگ است. ما هیچ سیاست مالیاتی مشترک، بورس مشترک نداشته و سیستم های اقتصادی متفاوتی داریم. ما بخصوص هیچ سیستم مهاجرت مشترکی نداریم. ما به همه این ها نیاز داریم. مسائل در همه جای اروپا مشابه است؛ فساد، احزابی که فقط خود را نشان می دهند و مافیایی که همه جا نفوذ دارند.

وی در ادامه جنبش پنج ستاره را یک مدل صادراتی برای اروپا ارزیابی کرد و آن را یک انقلاب نرم نامیده و خاطر نشان کرد که ما به پارلمانها همان قوانینی را پیشنهاد می دهیم که شهروندان در وبلاگهای خود آن را آرزو کرده اند، ما هم در خیابانها، هم در شبکه های اینترنتی و هم در پارلمان حضور داریم؛ خلاص شدن از ما راحت نیست، تمام دنیا باید پنج ستاره شوند نه تنها در ایتالیا و اروپا.

این سیاستمدار ایتالیایی در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد که شایستگی رقابت ایتالیا مرده است، ایتالیا به یک جایگزین نیاز دارد و این جایگزین ما شهروندان ایتالیایی هستیم.