دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به نظرسنجی اجتماعی جدید این نهاد گفت: طبق نظر مردم، اساتید دانشگاه و معلمان بامنزلت‌ترین افراد شاغل در جامعه هستند.

به گزارش خبرنگار مهر‌، نشست خبری دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره برنامه‌های نهاد در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، پیش از ظهر امروز یکشنبه 8 اردیبهشت با حضور منصور واعظی و اهالی رسانه در ساختمان مرکزی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد.

واعظی در بخشی از این نشست گفت:‌ طبق یکی از نظرسنجی‌هایی که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور داشته است، درباره مشاغل بامنزلت از نظر مردم، به بررسی و تحقیق پرداختیم. 11 شغل با 4 پاسخ «اعتماد زیاد»، «اعتماد»، «اعتماد کم» و «اعتماد ندارم» مورد بررسی قرار گرفتند و به این ترتیب میزان اعتماد جامعه به مشاغل مختلف مورد برررسی قرار گرفت. این سنجش در سطح ملی انجام شد و 17 هزار نمونه مورد بررسی قرار گرفتند.

وی افزود: به این ترتیب شغل استادی دانشگاه و معلمی در رتبه اول، کتابداری در رتبه دوم و پزشکی و پرستاری در رتبه سوم مشاغل با منزلت در نزد مردم قرار گرفتند. در میان افرادی که تحصیلات بالای دیپلم دارند، کتابدارها رتبه اول را دارند. گزارش مفصل این نظرسنجی را در نمایشگاه کتاب ارائه خواهیم کرد. به علاوه موسسات کتاب‌نشر، نمایه و شورای فرهنگ ایثار و شهادت هم در نمایشگا حضور خواهند داشت و برنامه‌های خود را ارائه خواهند کرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره تامین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سال گذشته و سال جاری گفت: در سال 91 با توجه به افزایش قیمت کاغذ، قیمت کتاب هم افزایش زیادی داشت و به منابع نهاد، فشار زیادی از جهت تامین کتاب، وارد شد اما از جهت کتاب‌هایی که وارد کردیم، نسبت به سال 90 افزایش داشتیم. یعنی در سال 91، 4 میلیون و 133 هزار جلد کتاب از طریق خود نهاد تامین شد و 2 میلیون و 200 هزار جلد هم برای ایستگاه‌های مطالعه به چاپ رسید. در نتیجه 6 میلیون و 333 هزار جلد کتاب وارد چرخه کردیم. به علاوه یک میلیون  و 995 هزار نسخه نشریه هم در کتابخانه‌های عمومی قرار داده شد. در مجموع، کل هزینه‌ای که در سال گذشته برای منابع انجام دادیم، چه خرید کتاب و چه ایستگاه‌های مطالعه، 368 میلیارد ریال بود.

واعظی ادامه داد: از جهت قیمت، نسبت به سال 90، 50 درصد رشد و از جهت تعداد کتاب‌های خریداری شده هم همین میزان رشد را داشتیم. امسال بیشتر از سال گذشته خرید خواهیم داشت و امیدوارم نسبت به سال 91 یک رشد 50 درصدی داشته باشیم. تا پایان امسال هم 6 یا 7 دوره کتاب،‌ برای ایستگاه‌های مطالعه منتشر خواهیم کرد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی با اشاره به بودجه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: بخشی از بودجه ما دولتی است ولی بخش مهم‌تر آن از محل درآمد نیم‌درصد و خیرین حاصل می‌شود که در سال 91 بیشتر از بودجه دولتی بوده است. هم مجلس و هم دولت با این که در این سال بودجه همه دستگاه‌ها انقباضی بوده است، اجازه ندادند بودجه نهاد دستخوش تغییر شود. ما در چند ماهه آخر سال 91 مشکلات جدی داشتیم که با دستورات مکتوب رئیس جمهور، حل شدند.

واعظی در پایان گفت: اگر درآمد شهرداری بالا برود، طبیعتا بودجه نیم‌درصد هم افزایش خواهد داشت بنابراین نگران بودجه نباشید.