همایون رحیمیان، رهبر ارکستر ملی که در روز سعدی اجرایی را در تالار وحدت روی صحنه برد در مورد وضعیت فعلی این ارکستر به خبرنگار مهر گفت: چندی پیش ارکستر موسیقی ملی اجرایی داشت که با استقبال خوبی هم مواجه شد اما هنوز وضعیت و تکلیف این ارکستر و شکل فعالیت آن مشخص نیست.
وی افزود: مشخص بودن تکلیف و برنامههای ارکستر موسیقی ملی بدین معناست که ضمن تعریف شکل فعالیت و اجراهای آن، دستکم باید هفتهای دو جلسه به صورت منظم تمرین داشته باشد که متاسفانه هنوز این مهم انجام نشده است و ارکستر برنامه مشخص و مدونی ندارد.
این رهبر ارکستر با ابراز امیدواری از اینکه هر چه سریعتر تمرینهای ارکستر ملی آغاز شود، عنوان کرد: البته به من گفته شده است که از اواسط اردیبهشت ماه، جذب نوازندگان ارکستر موسیقی ملی بعد از اخذ تست و امتحان از آنها آغاز میشود تا پس از آن این ارکستر تمرینهای خود را به شکل مدون و برنامهریزیشده از سر گیرد.
رحیمیان با بیان این که همکاری هر شخصی با ارکستر موسیقی ملی به تصمیم خودش برمیگردد و اجباری در کار نیست، تاکید کرد: در ارکستر ملی هدف، تنها و تنها انجام شدن کار و برقرار بودن آن است و حضور اشخاص و نامها چندان مهم نیست. در واقع بیش از نقشآفرینی نامها در ارکستر ملی، نفس فعالیت مدون و با کیفیت آن مهم است.
این نوازنده ویلن مهمترین موضوع را هنر موسیقی خواند که باید از افت کیفیت بهدور باشد و در اینباره توضیح داد: حرکت در هنر و خاصه موسیقی باید رو به جلو و با کیفیت مطلوب باشد اما متاسفانه سطح کیفی آموزش هنرجویان و دانشجویان حتی در شکل دانشگاهی و آکادمیک آن هم نازل شده است. به عنوان نمونه، امروزه فارغ التحصیل نوازندگی ویلن برای تست پیش من و سایر همکاران میآید اما سطح نوازندگی آن از کیفیت نوازنده دیپلم سالهای دور هم کمتر است.