تبریز – خبرگزاری مهر: تیم فوتبال تراکتورسازی ایران روز چهارشنبه هفته جاری فقط با انگیزه اعاده حیثیت و دفاع از اعتبار خود آخرین بازی‌اش در فصل جاری لیگ قهرمانان آسیا را برابر تیم الجیش قطر برگزار می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، هفته ششم و پایانی از مرحله گروهی رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا روز چهارشنبه هفته جاری با انجام دیدارهایی از گروه های مختلف سپری می شود که در یکی از دو بازی گروه A تیم تراکتورسازی ایران در ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز میزبان تیم الجیش قطر خواهد بود.
 
امیدهایی که هفته قبل از بین رفت
تراکتورسازی که هفته قبل به رغم ارائه یک فوتبال تهاجمی و داشتن موقعیت های گلزنی در خانه تیم الجزیره امارات تن به شکست دو بر صفر داد، امید های خود برای صعود از مرحله گروهی را به کل از دست داد. این شکست تراکتورسازان هنگامی تلخی بیشتری به خود گرفت که تیم الجیش نیز در خانه خود موفق شد با سه گل تیم صدرنشین الشباب عربستان را در هم شکسته و شانس صعودش به مرحله بعد را افزایش دهد.
 
با اتفاقاتی که هفته گذشته در بازی های این گروه رخ داد، عملا شانس صعود تیم تراکتورسازی از بین رفت تا این تیم در فاصله یک هفته مانده تا پایان مرحله گروهی، از لیگ قهرمانان آسیا وداع تلخی داشته باشد. هم اکنون و تا قبل از برگزاری روز آخر مرحله گروهی، تیم تراکتورسازی تبریز با چهار امتیاز از پنج بازی در آخرین خانه از جدول گروه A ایستاده و با توجه به فاصله چهار امتیازی با تیم دوم جدول، عملا هیچ بختی برای راهیابی به دور بعدی ندارد.
 
 
تجربه اندوزی برای فصل بعد
 
اما حضور در لیگ قهرمانان آسیا در فصل جاری برای تیم تراکتورسازی می تواند تجربه بسیار خوبی باشد. کما اینکه تا قبل از حضور این تیم در رقابتهای آسیایی، خیلی ها بر اساس بی تجربه بودن شانس این تیم را برای صعود از مرحله گروهی بسیار کم می دانستند و در پایان هم نتایجی رقم خورد که سبب شد تا این پیش بینی ها درست از آب در آید.
 
با این حال تراکتورسازی چنانچه بتواند در فصل جاری لیگ برتر سهمیه حضور در دوره بعدی لیگ قهرمانان آسیا را به دست آورد، قدر مسلم پیش بینی های کارشناسان و هواداران این تیم نسبت به اولین دوره حضور در این رقابتها متفاوت خواهد بود و آنگاه تراکتورسازی و هوادارانش با امیدواری بیشتری به حضور در بالاترین سطح فوتبال باشگاهی در آسیا فکر خواهند کرد.
 
تشریفاتی برای تراکتور، حیاتی برای الجیش
 
اما دیدار این هفته تراکتورسازی برابر تیم الجیش قطر اگرچه یک بازی تشریفاتی برای تیم تبریزی خواهد بود اما بخاطر حفظ آبرو و اعاده حیثیت هم که شده این تیم باید به دنبال کسب سه امتیاز بازی خانگی اش باشد. به هر حال تیم تراکتورسازی از هیچ شانسی برای صعود به دور حذفی لیگ قهرمانان آسیا برخوردار نیست و فقط انگیزه حذف آبرومندانه از این رقابتها می تواند این تیم را برای شکست الجیش ترغیب کند.
 
از سویی نیز برد تیم تراکتورسازی در خانه سبب خواهد شد تا به احتمال زیاد رتبه این تیم از چهارم به سوم تغییر پیدا کرده و تونی اولیویرا و شاگردانش نه با قعرنشینی بلکه با حضور در خانه سوم از لیگ قهرمانان وداع کنند. البته سوم شدن تراکتورسازی در گروه علاوه بر پیروزی این تیم برابر حریف قطری، مستلزم شکست تیم الجزیره در خانه تیم الشباب هم خواهد بود.
 
فارغ از شرایطی که تیم تراکتورسازی برای بازی این هفته با تیم الجیش از آن برخوردار است و با توجه به فاصله امتیازی زیاد با تیم دوم جدول، قطری ها اما وضعیتی کاملا متفاوت دارند و کادر فنی و بازیکنان این تیم به بازی با تراکتورسازی هرگز به چشم یک دیدار تشریفاتی نگاه نمی کنند.
 
الجیش که هفته قبل نتیجه ای عجیب برابر تیم الشباب عربستان کسب کرد و سه بر صفر حریف قدر خود را در هم کوبید، این هفته برای اینکه صعود خود به مرحله بعدی را ولو به عنوان تیم دوم قطعی کند، باید از تبریز حداقل یک امتیاز به سوغات ببرد. الجیش هم اکنون با هشت امتیاز پس از تیم الشباب 10 امتیازی در رده دوم ایستاده و تیم الجزیره پنج امتیازی نیز در تعقیب این تیم است.
 


امیدواری دو تیم برای صعود
شرایط جدول گروه A تا قبل از برگزاری بازی های هفته ششم به گونه ای است که به غیر از تراکتورسازی که حذفش از لیگ قطعی است و تیم الشباب که صعودش به مرحله بعدی کاملا مسجل شده، دو تیم دیگر گروه یعنی الجیش و الجزیره همچنان امیدوار به صعود هستند که در این بین تیم قطری تنها به یک امتیاز نیاز دارد تا یکی از تیم های حاضر در مرحله حذفی باشد.

البته صعود تیم الجیش به مرحله بعدی حتی در صورت باخت برابر تراکتورسازی تبریز هم می تواند قطعی شود اما این نوع راهیابی قطری ها به دور بعد، مستلزم تساوی و یا باخت تیم الجزیره در خانه الشباب خواهد بود که در این صورت تیم الجیش به عنوان تیم دوم راهی مرحله بعد می شود.

به نوعی می توان گفت که صعود تیم الجیش به دور حذفی به دست خود این تیم است که همین انگیزه می تواند کار سرخپوشان ایرانی را در بازی چهارشنبه شب ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز سخت تر کند. کما اینکه دیدار دوم این گروه بین تیم های الشباب و الجزیره 50همزمان با بازی تبریز آغاز خواهد شد و این موضوع نیز می تواند به کیفیت بازی تیم الجیش و فشار این تیم به تراکتورسازی اثرگذار باشد.

تلاش برای اول شدن در گروه
الجزیره با اینکه سه امتیاز از تیم الجیش کمتر دارد و تفاضل گلش 2- است اما با این شرایط همچنان کورسوی امیدی برای صعود دارد و شاگردان "لوئیس میا" برای محقق شدن خواسته شان باید چشم انتظار نتیجه بازی تراکتورسازی با الجیش نیز باشند.

در این بین اما تیم های الجیش و الشباب از یک انگیزه و هدف مشترک نیز برخوردارند که این امر موجب سختی کار حریفان این دو تیم یعنی تراکتورسازی و الجزیره خواهد شد. این هدف مشترک عربستانی ها و قطری ها صعود به عنوان تیم اول گروه است و این در شرایطی است که تیم الشباب از هر لحاظ به این هدف نزدیک تر بوده و احتمالا با یک مساوی خانگی برابر الجزیره هم به خواسته خود دست یابد.

دیدار تیم های تراکتورسازی ایران و الجیش قطر از ساعت 21:50 روز چهارشنبه 11 اردیبهشت در ورزشگاه هفتاد هزار نفری یادگار امام (ره) تبریز برگزار خواهد شد.تیم های الشباب عربستان و الجزیره امارات هم از ساعت 21:50 همان روز در ریاض با یکدیگر مصاف خواهند داشت.

الشباب با 10، الجیش با هشت، الجزیره با پنج و تراکتورسازی با چهار امتیاز به ترتیب در رده های اول تا چهارم گروه A لیگ قهرمانان آسیا قرار گرفته اند.