وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حرف و حدیث‌هایی که پیرامون قراردادهای نمایشگاه کتاب با موسسات خدماتی بخش خصوصی به منظور ارائه فضا به آنها و گرفتن خدمات از آنها منعقد شده، گفت: تمام این قراردادها شفاف است و ما نگاه تجاری و سوداگرانه به نمایشگاه کتاب تهران نداریم.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست معاونت فرهنگی این وزارتخانه به مناسبت بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران دوشنبه 9 اردیبهشت در محل مصلی بزرگ تهران برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر که پرسید: تا پریروز، کتابی از گمرک ترخیص نشده و گفته می‌شود این مسئله به خاطر بدهی حدود 100 میلیون تومانی وزارت ارشاد به گمرک در برخی موارد دیگر غیر از نمایشگاه کتاب تهران است و لذا کتاب‌هایی که هم‌اکنون در بخش ناشران خارجی چیده شده، آثاری است که طی سال گذشته به ایران آمده است و کتاب‌های مختص نمایشگاه نیست،  این مشکل چگونه قابل حل است، گفت: نهادهای مختلفی در برپایی این رویداد بزرگ با مسئولان نمایشگاه همکاری می‌کنند، گمرک هم قول مساعد داده که در ترخیص کتاب‌های نمایشگاه با ما همکاری کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تایید بدهی وزارت ارشاد به گمرک گفت: وزارت ارشاد یک بدهی مربوط به سازمان چاپ و انتشارات به گمرک دارد که این از گذشته وجود داشته ولی رقم زیادی نیست و اساسا قابل محاسبه نیست. تاکنون هم 90 هزار کتاب خارجی از گمرک ترخیص شده است.

وی گفت: نمایشگاه کتاب تهران متعلق به زید و عمر و x و y نیست، بلکه متعلق به کل نظام و کل کشور است هر چه این نمایشگاه باشکوه‌تر برگزار شود به نفع کل نظام و کشور است.

وزیر ارشاد در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه حرف و حدیث‌هایی در ارقام قراردادهای مربوط به تخصیص فضاهای مصلی به برخی موسسات و شرکت‌های خدماتی از جمله همراه اول وجود دارد. نمایشگاه کتاب تهران چه انتفاعی از خدمات این قبیل شرکت می‌برد که این همه فضا در اختیار آنها قرار گرفته است گفت: این قراردادها کاملا شفاف است و ما نگاه تجاری و سوداگرانه به نمایشگاه نداریم و مطمئن باشید که نگاه فرهنگی حاکم است.

حسینی افزود: به هر حال باید مشوق‌هایی برای حضور گسترده مردم و اهالی فرهنگی در نمایشگاه وجود داشته باشد اما مستحضر هستید که هزینه‌های برپایی نمایشگاه هم هزینه‌های قابل توجهی است و به همین خاطر اگر هم احیانا غرفه‌های فضاهایی به این قبیل موسسات داده شده برای تامین هزینه‌های نمایشگاه از انها استفاده می‌شود.

وی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه سال گذشته وعده کلنگ زنی محل دائمی نمایشگاه کتاب از سوی مسئولان دولتی داده شد در حالی که تا این لحظه اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است آیا کلنگ نمایشگاه به دوره وزارت شما کفاف می‌دهد یا خیر گفت: بله درست است ما سال گذشته موضوع ساخت محل دائمی نمایشگاه کتاب تهران را مطرح کردیم ولی چندی بعد شرایط اقتصادی دشواری در کشور حاکم شد و از آن پس طرح این قبیل  پروژه‌های سنگین و هزینه بر متوقف شد و  ساخت خیلی از پروژه‌ها هم کند شد.

وی ادامه داد: عامل دیگری که در این زمینه موثر بوده و است بحث باغ کتاب است. ما همچنان منتظریم که این پروژه افتتاح رسمی پیدا کند تا تعدادی از نمایشگاههای تخصصی کتاب را در آنجا برگزار شود. اگر این مکان پاسخگوی نمایشگاه کتابی به وسعت 130 هزار متر مربع باشد، ما اصراری برای برگزار نمایشگاه در مصلی نداریم و این مکان می‌تواند به باغ کتاب منتقل شود.