بوشهر - خبرگزاری مهر: دهم اردیبهشت‌ماه به عنوان روز ملی خلیج فارس نامگذاری شده و در این روز برنامه‌های مختلفی در ابعاد ملی و بین‌المللی در نقاط مختلف کشور برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نام خلیج فارس همچون خورشید بر تارک تاریخ ایران اسلامی می‌درخشد و کسی که بخواهد این حقیقت و واقعیت تاریخی را نفی کند مانند کسی است که بخواهد با پاشیدن مشتی خاک، خورشید را تاریک کند. جمع قدمت استعمار پیر، شیطان بزرگ و کشورهای منطقه که از ایشان خط می‌گیرند کمتر از قدمت بندر تاریخی سیراف که هویت خلیج‌فارس است، می‌شود.

خلیج فارس دارای آب‌های آزاد و جزایر متعددی است که این مسئله در واقع خلیج فارس را به‌عنوان یکی از منحصر به فردترین آب‌ها مطرح کرده‌است و وجود ۶۴ درصد از ذخائر و ۳۰ درصد نفت منطقه در این منطقه باعث شده‌است تا همواره مورد توجه دنیای استعمار و مستکبران باشد.

خلیج‌فارس اسوه و نمونه اسطوره‌های مقابله با تجاوز بیگانگان را در خود جای داده است و نماد ایستادگی و مقاومت امت مسلمان ایران و گواه فرهنگ دیرینه ایران اسلامی است و از آن به عنوان گهواره تمدن بشری یاد شده است.

از سال ۸۵ همایش خلیج‌فارس در ایران اسلامی برگزار شد و در سال گذشته نیز برای نخستین بار همایش بین‌المللی خلیج‌فارس در بوشهر برگزار شد که امسال نیز این برنامه‌ها با شکوه خاصی در نقاط مختلف کشور برگزار می‌شود.

خلیج فارس برای همیشه فارس اسلامی و دریای مرگ جهان سلطه در آینده خواهد بود

آیت‌الله غلامعلی صفایی‌بوشهری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر با گرامی داشت روز ملی خلیج فارس اظهار داشت: بررسی‌های تاریخی محققان و پژوهشگران در مورد خلیج فارس نشان از نقش مهم این آبراه در هندسه جغرافیای تاریخی، فنی و نظامی جهان دارد.

وی با بیان اینکه اندیشه سردمداران جهان سلطه همواره به این آبراه معطوف بوده است، اضافه کرد: خلیج فارس آبراهی اسلامی و مولد ایران اسلامی است.

امام جمعه بوشهر خاطرنشان ساخت: خلیج فارس آبراهی است که فرهنگ دینی و تعاملات اقتصادی و فرهنگی مردم مسلمان در آن صورت گرفته است.

وی با اشاره به تلاش دشمنان در راستای تغییر نام خلیج فارس تصریح کرد: خلیج‌فارس برای همیشه فارس اسلامی و دریای مرگ جهان سلطه در آینده خواهد بود.

آیت‌الله صفایی بوشهری با تاکید بر ضرورت اعمال یک مدیریت کارآمد در خلیج‌فارس افزود: این موضوع باعث خنثی شدن توطئه‌های دشمنان در همه ابعاد خواهد شد. 

راه اندازی موزه‌های مرتبط با خلیج فارس در بوشهر

استاندار بوشهر هم با بیان اینکه این استان بیشترین مرز آبی را با خلیج فارس دارد تصریح کرد: بیش از ۵۲ درصد مرز آبی خلیج فارس با وسعت ۷۰۷ کیلومتر، در استان بوشهر قرار دارد و برپایی همایش بین‌المللی روز ملی خلیج فارس در بوشهر حق مسلم این استان است.

فریدون حسنوند با تاکید بر این موضوع که این همایش دهم اردیبهشت در بوشهر برگزار می‌شود گفت: روز ملی خلیج فارس در تقویم جمهوری اسلامی ایران از روزهای مهم و با اهمیت است از این رو برپایی همایش این روز با شکوه و زیبایی هرچه تمامتر با شرکت مسئولان عالی رتبه کشور و کشورهای همسایه، نخبگان علمی و پژوهشی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه  امروز دنیا آرامش و امنیت را در خلیج فارس می‌بیند تصریح کرد: این آرامش و امنیت مرهون تلاش مردم ولایتمدارومرزدار استان بوشهر، که همواره پاسدار این آبراه حیاتی هستند، است.

استاندار بوشهر به برگزاری جلسه ای با حضور رئیس جمهور، معاونان و مسئول دفتر رئیس جمهور در خصوص روز ملی خلیج فارس اشاره کرد و بیان داشت: در این نشست دکتر احمدی‌نژاد رئیس جمهور بر برپایی هرچه باشکوهتر و با محتوای بیشتر، برگزاری همایش روز ملی خلیج فارس در بوشهر تاکید و دستورات لازم را در این خصوص به مسئول دفتر صادر کرد.

حسنوند از راه‌اندازی موزه‌های مرتبط با خلیج فارس در بوشهر خبر داد و گفت: در روز ملی خلیج فارس موزه تجارت دریایی با مستندات و سوابق تاریخی خلیج فارس، موزه دریانوردی و نمایشگاه و دبیرخانه دائمی خلیج فارس در  بوشهر راه‌اندازی می‌شود.

تشکیل زنجیره انسانی/ برپایی نمایشگاه کتاب و اسناد خلیج فارس

دبیر همایش روز ملی خلیج فارس با اشاره به برنامه‌های روز ملی خلیج فارس در بوشهر اظهار داشت: برپایی نمایشگاه کتاب و اسناد خلیج فارس، راه اندازی موزه تجارت و دریانوردی، دبیرخانه ستاد دایمی همایش خلیج فارس نیز در بوشهر از برنامه‌های این روز است.

غلامحسین زارعی اضافه کرد: همچنین تشکیل زنجیره انسانی در ساحل خلیج فارس، رژه شناوری، گل افشانی و همایش روز دهم اردیبهشت با حضور مسئولان لشکری و کشوری و شماری از پژوهشگرن خارجی در بوشهر برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه خلیج فارس یک واقعیت تاریخی مسلم است که بررسی اسناد و مدارک موجود در کشورهای عربی نیز بر آن صحه می‌گذارد، افزود: استکبار برای ایجاد تفرقه و واگرایی در منطقه هر از چند گاهی به یک ابزار متوصل می‌شوند که یکی از آنها استفاده از تحریف نام خلیج فارس است. دبیر همایش روز ملی خلیج فارس در ادامه بیان داشت: هدف غایی استکبار جهانی از چنین اقدامی جلوگیری از همگرایی مسلمانان در منطقه است.

وی اضافه کرد: برهمین اساس برای بزرگداشت روز ملی خلیج فارس باید از همه ظرفیت‌ها و همکاری بین بخشی استفاده کرد تا این واقعیت تاریخی محافظت و پاسداری شود.

زارعی با بیان اینکه پاسداری از نام خلیج فارس بخشی از منافع ملی کشور به شمار می‌رود، خاطرنشان ساخت: این آئین‌ها نقشی مهم در اثبات حقانیت نام تاریخی خلیج فارس ایفا خواهد کرد.

بوق کشتی‌ها همزمان با روز ملی خلیج فارس به صدا در می‌آید

محمد راستاد، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر از به صدا درآمدن بوق کشتی‌ها همزمان با روز ملی خلیج فارس در بوشهر خبر داد و اظهار داشت: اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر همزمان با روز ملی خلیج فارس برنامه‌های متعددی را در دستور کار دارد. همزمان با روز ملی خلیج فارس ساعت ۱۰ صبح بوق کشتی‌ها در بندر بوشهر به صدا در می‌آید.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر تصریح کرد: به همین مناسبت مسابقه شنا و قایقرانی در کانال دسترسی بندر بوشهر با حضور علاقمندان به این رشته ورزشی برگزار می‌شود.

راستاد خاطرنشان کرد: از روز نهم تا یازدهم اردیبهشت ماه نیز به مدت سه روز، شرایطی فراهم می‌شود تا علاقمندان و مردم نیز از بندر بوشهر و تاسیسات موجود در آن بازدید کنند.

وی گفت: این بازدید از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۹:۳۰ امکان‌پذیر است و علاقمندان به صورت کاروانی وارد بندر بوشهر شده و از اماکن و محوطه‌های بندری دیدن می‌کنند.

خبرنگار: سعید رضایی