یک کارشناس و تحلیلگر لبنانی درباره آینده تحولات سوریه اظهار داشت: سوریه از تحولاتی که در منطقه رخ می دهد جدا نیست و حل بحران سوریه در بلندمدت از طریق توافق سیاسی محقق می شود و تمامی تلاش های جبهه ضدسوری در این راستا به شکست منجر می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، با گذشت بیش از دو سال از وقایع سوریه این کشور هنوز روی آرامش ندیده و با وجود موفقیت های ارتش سوریه در سرکوب تروریست ها و پیشروی در مناطق جدید جبهه غربی عربی مخالفان دمشق هر روز موضوع جدیدی را دستاویز فشار بیشتر بر دولت این کشور در عرصه بین المللی قرار می دهد. البته تحلیلگران معتقدند عدم توانایی مخالفان مسلح در رویارویی با ارتش سوریه اصلی ترین عامل افزایش این فشارها در عرصه بین الملل است. در این باره گفتگویی با "فیصل عبدالساتر" کارشناس و استراتژیست لبنانی داشتیم که در ادامه از نظر می گذرد.

* خبرگزاری مهر- گروه بین الملل: دیدگاه شما درباره موضوع حملات مخالفان مسلح دولت سوریه(ارتش آزاد) به مناطق مرزی لبنان که در هفته های اخیر شدت گرفته چیست؟ اهداف پشت پرده از این اقدامات چه می تواند باشد؟

- تحولاتی که در سوریه رخ می دهد با توجه به موضوع همسایگی خواه ناخواه بر لبنان نیز اثرگذار است و نمی توان آن را بی تاثیر دانست. البته موضوع حملات اخیر ارتش آزاد به نقاط مرزی لبنان با اهداف خاص دنبال می شود. این گروه مسلح مخالف دولت سوریه در نظر دارد با این گونه اقدامات در عرصه بین المللی کسب مشروعیت کند. به این صورت  که با کشاندن حزب الله لبنان به عرصه جنگ در سوریه نشان دهند که دولت سوریه از دیگر گروه های خارجی برای باقی ماندن در قدرت کمک می گیرد تا از این طریق بتوانند برای خودشان که تشکیلاتی چندملیتی دارند کسب مشروعیت کنند.

البته این تلاش ها تا کنون با توجه به پیشرویهای ارتش سوریه و موفقیتهای حزب الله در نقاط مرزی ناکام مانده است. البته موضوع بمباران نقاط مرزی لبنان هدف دیگری نیز دارد بر این اساس مخالفان مسلح سوری با این اقدامات که واکنش متقابل حزب الله را در پی خواهد داشت، تلاش می کنند چهره محبوب و مثبت این جنبش را در میان مردم لبنان منفی کنند. که البته با توجه به هوشیاری حزب الله به هیچ یک از اهداف خود در این زمینه نرسیده اند.

* طی روزهای اخیر شاهد طرح موضوع استفاده دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی از سوی جبهه غربی عربی هستیم. با توجه به ناکامی های متعدد مخالفان سوریه در تحقق اهداف خود این موضوع را چگونه ارزیابی می کنید؟

- باید توجه داشته باشیم که جبهه مخالف سوریه هرگاه نتوانسته به اهداف میدانی و پیروزی در برابر ارتش سوریه دست یابد موضوع تازه ای را در عرصه بین الملل مطرح می کند. در واقع طرح مساله استفاده تسلیحات شیمیایی در سوریه کاملاً با شکست های مخالفان مسلح در سوریه مرتبط است.

همچنین ناتوانی جبهه غربی ضدسوری در صدور قطعنامه علیه این کشور در شورای امنیت و ایجاد منطقه پرواز ممنوع با توجه به مخالفت قاطع روسیه و چین از دیگر دلایل این مساله در شرایط کنونی است.

البته باید توجه داشت که موضوع تسلیحات شیمیایی در سوریه بیشتر از سوی اروپایی ها طراحی شده و  آمریکا در اینجا تعارضاتی با طرح آن دارد. واشنگتن طی هفته های اخیر همواره تاکید کرده که دلیل مستندی برای اثبات این موضوع ندارد و باید تحقیقات در این باره کامل شود.

به طور کلی درباره آینده سوریه باید گفت که سوریه از تحولاتی که در منطقه رخ می دهد جدا نیست. به عقیده من حل بحران سوریه در بلندمدت و تنها از طریق توافق سیاسی قابل حل است و تمامی تلاش های جبهه ضدسوری در این راستا به  شکست می انجامد.

............

گفتگو از محمد علی تخت رونده