گرگان - خبرگزاری مهر: نمایشگاه فن بازار از یکسو فرصتی برای شناسایی نخبگان گمنام و بی نام و نشان است و از سویی دیگر محلی برای تلاقی و پیوند صنعت و دانشگاه او تجاری سازی تولیدات نو و فناورانه است.

به گزارش خبرنگار مهر، بازار به معنای بازار فناوری، یعنی محلی برای مبادلات تکنولوژی است و اولین نمایشگاه فن بازار گلستان با اهدافي همچون  ایجاد بستر مناسب برای معرفی و عرضه فناوری ها و توانمندی های فناورانه در حوزه های مختلف تخصصی بویژه فناوری های پیشرفته، همچنين ایجاد فضای مناسب برای تجاری سازی دستاوردهای تحقیقات کاربردی و توسعه ای، توسعه اقتصادی دانش بنیان از طریق ارائه فرصتهای جدید سرمایه گذاری و ترغیب بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در حوزه فناوری های نوین ادایر شد.

در استان گلستان اولين فن بازار به همت دانشگاه جامع  علمي و كاربردي استان ومركز  آموزش فني و حرفه اي ديروز كليد خورد كه مي تواند در نوع خود قابل توجه باشد.
 
برخی از مخترعان شرکت کننده در این نمایشگاه در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار اميدواري كردند اينگونه نمايشگاه ها بايد تداوم داشته باشد تا بتوان در استان ايده ها و اختراعات را به مردم،صاحبان صنايع و سرمايه و همچنين مسئولين استاني نشان داد.
 
مينا حسيني كياونداني يكي از دانشجوياني است كه توانسته محصولي به نام (استون لايت) را توليد كند به خبرنگار مهر گفت: (استون لايت) سيستم روشنايي رفيوژه ها نام دارد اين سيستم در كشورها پيشرفته به منظور زيبا سازي و كنترل ترافيكي مورد استفاده قرار مي گيرد كه از چراغ و قاب مخصوص تشكيل شده است و جنشس قاب آن از تلقر هاي نشكن كه حالت شيشه اي بودن آن باعث مخفي شده در روز و همچني قابليت پخش كردن نور را در خود دارد .
 
اين مخترع در ارتباط با اين نمايشگاه افزود: اينگونه نمايشگاه مي تواند بسيار براي مخترعان مفيد و مثمر ثمر باشد و البته يك نوع دروازه اي است كه مي توان به وسيله آنها ما بتوانيم توليدات و ايده هاي خودمان را ارائه كنيم.
 
وي ادامه داد: اين نمايشگاه با وجود اينكه براي اولين بار در استان صورت گرفته است استقبال خوبي را از آن شاهد بوده ايم البته جا داشت تا غرفه هاي بيشتري به اين نمايشگاه اختصاص پيدا مي كرد چرا كه افراد بسيارزي مشتاق بودند تا در اين نمايشگاه شركت كنند.
 
وي اضافه كرد: حضور ارگان ها و مسئولين صنعت هم در اين نمايشگاه بسيار خوب بوده است و اميدوار هستم تا در اين نمايشگاه اختراع ما هم به مورد استقبال آنها قرار بگيرد .
 
وي ابراز داشت: البته بايد در زمينه تبلغات كمي بيشتر سعي مي شد تا بتوانيم استقبال بهتر از اين نمايشگاه را شاهد باشيم چرا كه كسان زيادي علاقه دارند تا با اين محيط آشنا شوند.
 
محمد رمضانیان از دیگر مبتکران شرکت کننده در این نمایشگاه که توانسته كليد هوشمندي را اختراع كند در زمينه معرفي دستگاه خود تصريح داشت: اين كليد نوعي كنترل از راه دور هوشمند است كه مي تواند از راه دور دربهاي منزل و محل كار را كنترل كند و امكان استفاده به افراد خاص را نيز مي دهد و البته اين كليد از امنيت كامل برخوردار است و همچنين اين دستگاه اين قابليت را دارد كه از مسافتهاي طولاني حتي در مسافرت نيز توانايي كنترل از راه دور را داشته باشد.
 
وي  افزود: به وسيله اين كليد مي توان با يك تماس  با تلفن همراه خود گياهان و باغ خود را آبياري كرد  و همچنين توسط اين سيستم امنيت ماشين تضمين مي شود و اين قابليت را دارد كه ماشين را هر جايي كه باشد خاموش كند.
 
اين مخترع اضافه كرد: اين گونه نمايشگاه ها كه با هدف تجاري سازي ايده ها در استانها برگزار مي شود مي تواند به عنوان نقطه اي اميدي براي كساني همچون ما باشد تا بتوانيم ايده هايي را كه دااريم قابل ارزيابي قرار دهيم و در اين بين افراد زيادي هستند كه سرمايه لازم را براي ثبت و تجاري سازي محصول خود ندارند و در واقع اين گونه مكان نقطه ي  اميدي است تا آنها بتوانند اختراعات خودشان را به آينده عرضه كنند.
 
همچنین معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی استاندار گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: امروزه كشورهايي در دنيا مي توانند ادعاي قدرتمندي كنند كه تسلط كامل به دانش داشته باشند و و همچنين بتوانند نگاه جديدي را به علوم و فنون نو بنيان داشته باشند و برگزاري چنين نمايشگاه هاي مي تواند بستر ساز اين اين زمينه ها در كشور باشد و علم و صنعت را به كشور ارائه دهد
 
علی‌اصغر جباری افزود: برگزاري چنين رخدادي براي اولين با در استان مي تواند در نوع خود بي نظير باشد و اميدوار هستيم تا صنعت و دانشگاه با تعامل يكديگر در اين نمايشگاه بتوانند به پيوند،صنعت،دانشگاه ها و نخبگان كمك كنند و در كنار هم از اين ايده ها ي ارائه شده پديده ها و محصولات تجاري بسيار خوبي را به استان ارائه كنند.
 
وي اضافه كرد: اميدواريم بتوانيم علاوه بر تجاري سازي  فرصت هاي شغلي خوبي را براي مخاطبان در حوزه هاي مختلف كه نيازهاي صنعت استان باشد  را ايجاد كنيم كه متعاقب آن نيز توليد ثروت را نيز به همراه داشته باشيم
 
معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی استانداربا بيان اينكه اينگونه نمايشگاه ها  اميد را در دل نخبگان، فرهيختگان و انديشمندان جوان روشن مي كند ابراز داشت: اينگونه نمايشگاه ها همچنين ايجاد نبوغ فكري و فرصت هاي جديد توليد ثروت براي كشور در حوزه هاي فراهم مي كند و با اين بستر ما براي رسيدن به افق 4004 و دهه چهارم كه دهه پيشرفت و عدالت ناميده شده است بتوانيم بهتر گام برداشته و فرصت هاي جديد را براي كشور فراهم كنيم.
 
وي بيان كرد: اين گونه نمايشگاه ها نگاه مثبتي است كه قطعا نخبگان،مراكز رشد و خود دانشگاه ها در حوزه هاي مختلف مي توانند از آن استفاده كنند .
 
وي با اشاره به ساخت موتورسيكلتي كه سوخت آن با آب بود اظهار داشت: اين گونه اختراع ها از نمونه هاي بسيار خوبي است كه در اين نمايشگاه ارائه شده است و بايد به آن توجه شود  و البته در اين بين برخي از توليدات نيز براي  آنكه تجاري سازي شوند بايد در كنار  دقت هاي تكنيكي از ظرافت و زيبايي نيز برخوردار باشند.
 
علی‌اصغر جباری اضافه كرد: وقتي يك مجموعه اي از نخبگان در كنار يكديگر جمع شوند اين فرصت ها مي تواند درهاي جديدي  را به روي استان بگشايد و صاحبان صنايع در شهرك هاي صنعتي  نيز بايد در اين نكمايشگاه حضور پيدا كنند و از آن بهره برند.
 
مدير كل شهرك هاي صنعتي استان نیز به خبرنگار مهر گفت: امروزه نقش فن بازار ها در انتقال تكنولوژي  براي متقاضيان، صنعتگران و صنايع كوچك نقش اساسي   را ايفا مي كند و البته ما هم به عنوان متولي  بخش زيرساخت ها در بخش صنعت و صنايع كوچك يكي از مكان هاي كه مي توانيم از فن بازار ها استفاده كنيم در شهرك هاي صنعتي است.
 
نيما بيروديان افزود:با كمك اين فن بازار ها مي توانيم به بخش صنعت كمك هاي بسياري را انجام دهيم كه خوشبختانه از سال 90 به طور جدي  در استان در حوزه شهرك هاي صنعتي حركت هاي خوبي صورت گرفته است.
 
وي اضافه كرد: بر همين اساس سعي كرده ايم بتوانيم با  ايجاد پارك هاي علم و فناوري ،مراكز كسب و كار ، كمك هاي فني و اعتباري و بحث آموزش در حوزه ي صنايع كوچك و  واحدهاي مستقر  در شهر كهاي صنعتي بتوانيم كارهايي انجام دهيم.
 
اين مسئول ابراز داشت: برخي كارهايي كه در اين نمايشگاه ارائه شده را امروز در شهرك هاي صنعتي شاهد هستيم كه به مرز توليد رسيده اند و اعتقاد داريم كه مي توان بسياري از اين كارهايي كه در اين نمايشگاه ارائه شده را با كمك مسئولين در همين شهرك ها به مرحله توليد برسانيم.
 
وي تصريح كرد: در حال حاضر 5 درصد صنايع كوچك در استان و در كشور در شهرك هاي صنعتي مستقر هستند كه از جمله بحث توليد و فرآوري محصولات كشاورزي و قطعات آن هستند و در اين نمايشگاه هم ديده مي شود را در شهرك هاي صنعتي در استان نيز داريم.