مشهد - خبرگزاري مهر: فرزند ارشد شهید مرتضی مطهری گفت: علوم غربي ادامه دهنده علوم اسلامي بوده و ريشه در دين اسلام دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، مجتبی مطهری، بعدازظهر سه شنبه در آیین هفتمین همایش سالانه اشراق اندیشه مطهر که در محل دانشکده الهیات شهید مطهری دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار كرد: تمدن غربی در اوایل بر گرفته از تمدن اسلامی بود زيرا در غیر این صورت هرگز نمیتوان این ادعا را داشت که تمدن غربی به یکباره و بعد از رنسانس صورت گرفته باشد.

وي ادامه داد: هیچ فردي نمي تواند منکر پیشرفت مسلمانان در عصرهای گذشته باشد و بی‌شک علوم روز دنیا ریشه در افکار اسلامی دارد و در اين راستا شهيد مرتضي مطهري يكي از احياگران انديشه اسلامي بود.

تمدن ایرانی بدون تمدن اسلامی معنایی ندارد

وي ادامه داد: دین اسلام پس از ورود به ایران رشد و توسعه علم و دانش و ارتباط برقرار کردن با دیگر بلاد سعی در شکوفایی و به روز کردن فرهنگ این کشور داشت.

مجتبي مطهري با بيان اينكه تمدن ایرانی بدون تمدن اسلامی معنایی ندارد، افزود: تمدن اسلامی بعد از ورود به منطقه تمدن ایرانی را رشد داد بنابراين برخي از بزرگواران نبايد در رواج برداشتهاي غلط در جامعه تلاش كنند.

فرزند ارشد شهید مرتضی مطهری سپس با تاكيد بر اينكه شهید مرتضی مطهری در عصر حاضر "محی‌الدین" بوده و یکی از احیاگران اندیشه اسلامی در دنیای امروز محسوب مي شود، گفت: یکی از بزرگ‌ترین خدمات اين شخصيت برجسته پيوند زدن ادبیات، فرهنگ، سیاست، جامعه و تاریخ با دین بوده است.

وي ادامه داد: از نظر شهيد مطهري دین اسلام یکی از کامل‌ترین ادیان بوده و با توجه به پیشرفت در حوزههای مختلف میتوان آن را با تمام فرهنگها وفق داد و اين امر در حالي است كه يكي از نقدهاي روشنفكراني نظير دكتر علي شريعتي بر اسلام اين است كه اين دين ايدئولوژي جهاني محسوب نمي شود.

سنت الهی هیچگاه قابل حذف نیست

فرزند ارشد شهید مرتضی مطهری عنوان كرد: بعضی از روشنفکران جامعه اسلامی سعی در آن دارند که دین و فرهنگ اسلامی را یک دین بسته و غیر قابل ارتقا معرفی کنند که این یک ذهنیت کاملا اشتباه است.

وي با بيان اين مطلب كه اسلام هرگز با پیشرفت و تمدن مخالف نبوده، افزود: سنت الهی هیچگاه قابل حذف نیست، افزود: هرگز نمیتوان این سنت‏ها را از فرهنگ امروزی جدا کرد.

وي تصريح كرد: همه دنیا میداند که ایران قدیم مهد علوم، حکمت، عرفان، فرهنگ و تمدن بوده و این بر همگان واضح و آشکار است و کاملترین، آگاهترین و با تمدنترین مردم آن زمان با آگاهی پذیرای این مکتب شدند.