مشهد - خبرگزاری مهر: شهید مرتضی مطهری معلمی بود که همواره اندیشه را سلاح دفاع از اسلام قرار داد و برای رهاسازی ملت اسلامی از مرداب بی هویتی و خود باختگی معارف اسلامی و فلسفی را به زبانی ساده و شیوا در سطح جامعه ترویج کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، این شهید گرانقدر امروز هم الگویی بی بدیل و تابناک در عرصه دین، سیاست و عقلانیت محسوب می شود و با وجود اینکه سالیان زیادی از شهادت این شخصیت برجسته می گذرد اما هنوز هم رنگ و بوی خروش انقلابی او در قلب های مخلص و متدین طنین انداز است.

این بزرگمرد که در سیزده بهمن ماه 1298 در فریمان دیده به جهان گشود با اتکا بر سرمایه موضوعات فرهنگی، سیاسی و مذهبی با سلاح اندیشه و تفکر به منظور دفاع از آرمان های انقلاب اسلامی روشنگری و جهاد علمی و عملی کرد.

ترویج و عمل به دستورات اسلام  

بسیاری از متفکران او را از شیعیانی می دانند که با قلم و گفتار خود اسلام را علیه منافقان و تفکرات انحرافی به کاربرده است چرا که همواره دغدغه و مشغله زندگی این شخصیت ترویج دستورات اسلام و عمل به آنها بود.

رئیس دانشکده الهیات فردوسی در رابطه با ویژگی های اخلاقی شهید مطهری می گوید: شهید مطهری معلمی بود که چهره اسلام را طهارت بخشيد و درس های عاشورایی را با نوای انقلابی در گوش جوانان زمزمه کرد.

نقی زاده ادامه می دهد: این استاد شهید فیلسوفی متفکر بود که در اسلام شناسی بی نظیر بود و با اتکا به قلمی روان و فکری توانا توانست مسائل دینی و اسلامی را تحلیل و با زبانی ساده به افراد جامعه آموزش دهد.

وی با تاکید بر اینکه مهمترین ویژگی برجسته این شخصیت دینی و مذهبی بيان پيچيده‌ترين علوم و فنون اسلامي به زباني ساده است، می گوید: یکی دیگر از ويژگي های برجسته استاد شهيد مبارزه با كج روي‌ها و انحرافات بود و در این مسیر مبارزات او با كمونيست‌ها و منافقين، هنوز هم جزء قوي‌ترين مبارزات محسوب می شود.

استاد شهید با دو بال علم و ایمان در مسیر مجاهدت های علمی و عملی راه پیمود

این استاد دانشگاه معتقد است، مطهری با دو بال علم و ایمان در مسیر اسلام و مجاهدت های علمی و عملی خود راه می پیمود و در عمر كوتاه خود آثاری برجسته به يادگار گذاشت كه سرشار از وجدان بيدار و عشقی مكتبی بود و هیچ گاه نه تنها از مسیر خود منحرف نشد بلکه به الگویی در سراسر جهان تبدیل شد.

نقی زاده یادآور می شود: شهید مطهری همان کسی است که امام خميني (ره) آثار قلم و زبانش را آموزنده و روانبخش دانسته و پندها و نصايح او را براي عارف و عامي سودمند عنوان می کند و در عین حال شخصیتی است که به لحاظ علمي و ايدئولوژي اسلامي در طول حيات پربركتش، از طريق درس و سخنراني و تأليف، كتاب ارائه داد و سراسر زندگی خویش را وقف تعلیم و تربیت کرد.

او با بیان اینکه خطرآفريني شهید مطهري بی نظیر است، می گوید: آنچه كه همواره اسلام را از تهديد دور مي‌كند انديشه‌هاي استاد شهيد مطهري است چرا که امروز ترویج اندیشه ها و تفکرات ناب اسلامی او راه نفوذ را بر دشمن بسته است.

او بیان می کند: تلاش شهید مطهری برای احیاء اندیشه اسلامی تنها در پیرایه زدایی محدود نشد و او به شدت با درجا زدن و هراس از ابتکار مخالفت و مبارزه کرد.

رئیس دانشکده الهیات فردوسی تصریح می کند: شهید مطهری ظرفیتی علمی و معنوی است که نظام اسلامی بر پایه تفکرات و برداشت هایی که او از اسلام داشت بنا نهاده شد و به راستی او در خط فکری خویش نیاز جامعه را شناسایی کرد و با دقت نظر و موشکافی مسائل جامعه را بررسی می کرد.

حرکت در مسیر انقلاب و مجاهدت های خستگی ناپذیر

او می افزاید: مرتضی مطهری از معلمان و انقلابیون بزرگی است که در روزهای جوانی پس از گذراندن دروس مكتبي، وارد حوزه علميه مشهد شد و از اساتید گرانقدری همچون امام خميني، علامه محمدحسين طباطبايي، حاج‌ميرزا علي‌آقا شيرازي، محمد حجت و محمد محقق داماد بهره های وافی و کافی برد.

او عنوان می کند: در کارنامه درخشان این شهید والا حرکت در مسیر انقلاب و مجاهدت های خستگی ناپذیر مشاهده می شود و از همین روست که او دغدغه‌ اول و آخر خود را عمل به دستورات اسلام در سطح جامعه قرار داد و پس از پيروزي انقلاب اسلامي همدوش با ساير انقلابيون در تبعيت از مراد و رهبر خویش مجاهدت و ایثار کرد.

یک مردم شناس مسائل فلسفه نیز معتقد است، استاد مطهری در مسیر احیای اندیشه اسلامی در اولین قدم کوشید تا به روشنفکران جامعه خود نشان دهد که دنیای غرب آنچه آنان تصور می کنند نیست.

علی هنرور ادامه می دهد: استاد شهید هم به روشنفکران غرب زده و غرق در تمدن اروپا و آمریکا و هم به مسلمانان خود باخته ای که عظمت ظاهری تمدن غرب چشم آنها را خیره کرده تفهیم می کند که اگر غربی ها به هزار و یک دلیل، تفکر مذهبی را رها کرده و دین را افیون پنداشته اند، این امر تنها در مورد مذهبی که در میان ایشان رایج بوده صدق می کند و به هیچ وجه قابل انطباق بر اسلام که اساساً دین حیات و حرکت است نیست.

مقابله با افکار وارداتی و ترجمه ای

او با اشاره به اندیشه های ارزشی مرتضی مطهری می گوید: اندیشه های وی با توصیف مبانی ارزشی اسلام پاسخ گوی نیازهای ثابت و متغییر جامعه اسلامی است و به راستی که اندیشه هایی ناب این شخصیت بزرگ کهنگی ناپذیر است و همواره در تمام دوران ها برای مسائل امروز جامعه اسلامی قابل استفاده است.

او تصریح می کند: استاد شهید که با اندیشه قوى توانست افکار ترجمه ای و القا کننده غربى و شرقى را به چالش بکشاند در جبهه‏ مقابله‏ با مارکسیست‏ به جهاد و مبارزه پرداخت و در عرصه مقابله‏ با تفکرات غربى و لیبرالیست‏ها نیز وارد میدان شد و با اتکا به سرمایه ایمان، قاطعیت، قدرت فکرى و اجتهادی اقدامات بزرگی را انجام داد.

هنرور نگاه عمیق به مسائل اسلامى و فهم تازه استاد از آیات و روایات و تبیین درست آنها را از ویژگی های برجسته استاد دانسته و بیان می کند: شهید مطهری یکی از شاخص ترین احیاگران تفکر و اندیشه اسلامی توانست در روزگار خود به مقابله با تفکرات انحرافی نظیر مارکسیم و لیبرالیسم روی آورد و عامل ترویج و تقویت تفکر ناب اسلامی در میان تمامی افراد جامعه به ویژه اقشار دانشگاهی و معلمان شود.

شهید مرتضی مطهری از اندیشمندان و معلمانی بود که به شدت با تفکرات انحرافی مقابله کرد و با دیدی وسیع فلسفه اسلام را تبیین و با سرمایه ایمان و اعتقاد جان خود را در راه جهاد و حرکت در مسیر انقلاب اسلامی از دست داد.

اندیشه های او بعد از شهادت نیز همچنان زنده و پابرجاست و در حقیقت سند پرچمداری از اسلام و استدلالی قوی در برابر انحرافات فکری و فلسفی است.

...................................

گزارش: مرضیه صاحبی