به گزارش خبرنگار مهر، نخستین نشست رسانهای سی و دومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر صبح امروز چهارشنبه 11 اردیبهشت ماه در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار شد. در این نشست قادر آشنا مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی و اسماعیل عالی زاد دبیر این دوره از جشنواره حضور داشتند.
در ابتدای نشست عالیزاد درباره پوستر این دوره از جشنواره گفت: براساس فراخوانی که برای طراحی پوستر منتشر شده است تعدادی از هنرمندان طرح های خود را ارائه دادند که به زودی از میان آثار فرستاده شده پوستر جشنواره معرفی خواهد شد.
وی ادامه داد: فراخوان این دوره از جشنواره دارای مولفه های درونی و بیرونی فراوانی است. برجسته ترین نکته این فراخوان بههنگام بودن آن است از این جهت که هم دبیرخانه میتواند به فعالیتهای خود جهت دهد و به فراخور کارش نیروهای مناسب را انتخاب کند و هم هنرمندان می توانند با سعه صدر به کارشان بیندیشند. مولفههای درونی این فراخوان نیز این است که در بخش کاملا مجرا میتوانیم آثار صحنهای را دنبال کنیم؛ یکی بخش مرور تئاتر ایران و دیگری بخش تئاترهای صحنه ای که فقط برای حضور در جشنواره تولید شده اند.
وی افزود: امسال نسبت بخش مرور به بخش چشم انداز 60 به 40 است و بیشتر شاهد آثار در بخش مرور هستیم. اگر بخش تجربههای نو و نگاه ویژه در فراخوان وجود ندارد به معنای حذف آنها نیست و امسال بخش تئاتر نسل نو به جای این بخش در فراخوان گنجانده شده است. این جشنواره تنها با 70 یا 80 نمایش برگزار میشود اما تنزل عددی به معنای نبودِ آثار فاخر در جشنواره نیست بلکه به این معنی است که کیفیت قربانی کمیت نشود.
عالیزاد توضیح داد: مولفه بعدی که در فراخوان مطرح شده دو مرحلهای بودن انتخاب آثار بخش صحنهای است که نشاندهنده تلاش برای بالا بردن کیفیت این دوره از جشنواره است. همچنین احتمال این مسئله نیز وجود دارد که دو بخش مسابقه تئاتر ایران در حوزه های مرور و چشمانداز داشته باشیم. همچنین برای بار چهارم در این دوره از جشنواره بازار تئاتر خواهیم داشتیم که با مد نظر قرار دادن تجربیات گذشته برپا میشود.
وی درباره کیفیت این دوره از جشنواره عنوان کرد: حوزه انتخاب و داوری از جمله مواردی است که در کیفیتر شدن و یا تنزل کیفیت جشنواره تاثیر دارد. این مسئله یکی از دغدغههای جشنواره سی و دوم است بنابراین برای انتخاب و چینش افراد در حال بررسی و مشورت هستیم. البته حتی بهترین انتخابها هم کم نقص نیستند. بخش قابل اهمیت دیگر انتخاب متون و کنترل کیفی آنها است.
دبیر جشنواره متذکر شد: آیین نامهای برای نحوه انتخاب داوران، چگونگی داوری و نظارت بر امر داوری در حال تدوین و بررسی است تا بر این اساس وحدت رویهای در جهت بالا بردن کیفیت جشنواره به وجود بیاید. این آیین نامه در مورد متون و ارزیابی آن هم وجود دارد.
وی درباره چرخشی و تکراری بودن داوران در هر دوره توضیح داد: اگر ما داوران تکراری داریم بخشی به دبیرخانه و بخشی نیز به داوران باز میگردد. هرکدام از داوران ما سمت پیشکسوتی دارند و اگر نتوانستند افرادی را در حد خود تربیت کنند باید دلیل آن را جویا شویم. بنابراین حضور افراد با تجربه و جوان در کنار داوران این دوره از جشنواره برای تربیت نسل داوران متخصص به عنوان یک ایده در این دوره مطرح میشود.
عالیزاد درباره حذف بخش تجربههای نو و نگاه تازه عنوان کرد: حذف این دو بخش به معنای سادهسازی نیست بلکه به منظور حرفهای کردن نسل نو، تنظیم شده است. چون تنظیم تئاتر نو آنقدر پربار است که جوانانمان می توانند در جشنواره های دیگری مثل جشنواره تئاتر دانشگاهی حضور یابند بنابراین بخش تجربه های نو در این فراخوان حذف شده است چون این بخش با این تعریف در جشنواره حضور داشته که قرار است خلاقیت، نوآوری و ابتکار را در درون خود داشته باشد. معتقدم شاید زمانی نیاز بوده که تجربه های نو در تئاتر ما تصویر شوند اما امروز آنقدر شاهد تجربه های جدید هستیم که دیگر نیازی به این بخش احساس نمی شود.
وی با اشاره به اینکه بودجه بندی جشنواره تا اوایل خرداد ماه تکمیل می شود، عنوان کرد: در حال حاضر نمی توانم هیچ برآوردی از بودجه جشنواره ارائه دهم. بودجه قرار است تا اوایل خرداد ماه تکمیل شده و پس از آن ما پیشنهاد آن را به مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی ارائه خواهیم داد.
وی درباره بهره گیری جشنواره از رویدادهای انقلاب اسلامی عنوان کرد: تاکنون 31 دوره از جشنواره تئاتر فجر برگزار شده است که همگی محصولات انقلاب اسلامی را ارائه و عرضه کرده اند. در فراخوان امسال نیز تاکید شده موضوعاتی که با محوریت انقلاب تولید شوند در اولویت قرار خواهند گرفت بنابراین با نگاهی تشریفاتی به موضوع انقلاب اسلامی در این دوره از جشنواره نگاه نشده است.
در بخش دیگری از این نشست قادر آشنا مدیرعامل مرکز هنرهای نمایشی درباره مشکلات مالی جشنواره تئاتر فجر توضیح داد: بارها گفته ام که نمی گذاریم مشکلات مالی به جشنواره فجر تسری یابد چون جشنواره تئاتر فجر اعتبار تئاتر ایران است و ما نمی گذاریم کمترین مسئله ای در برگزاری این فستیوال به وجود بیاید.
وی عنوان کرد: وظیفه ما تا لحظه ای که در این سمت هستیم این است که کارهایمان را به بهترین نحو انجام دهیم. در نوشتن اساسنامه تئاتر فجر از همه نظرات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و هنری بهره گرفته شده است. چشم انداز چهار ساله تئاتر فجر نیز در حال تدوین است بنابراین تضمین می دهیم تا زمانی که در این سمت به فعالیت مشغول هستیم تلاشمان را برای بالا بردن کیفیت جشنواره انجام دهیم.
آشنا در ادامه درباره تضمین اجرای عمومی آثاری که در جشنواره حضور دارند توضیح داد: ما نه در سال گذشته و نه امسال تعهدی برای اجرای آثار جشنواره تئاتر فجر نداریم بنابراین هر کاری که بتواند تماشاگر جذب کند موفق به اجرای عمومی خواهد شد. در سال گذشته نیز به همه تعهداتمان عمل کردیم.
وی افزود: در سال 91 به دو برابر نمایشهایی که در بخش چشمانداز جشنواره گذشته حضور داشتند اجرای عمومی تعلق گرفته است. در جشنواره همه نوع کار حضور پیدا می کند بنابراین تضمینی برای اجرای عمومی وجود ندارد. همچنین آیین نامه شورای نظارت و ارزیابی نیز تنظیم شده که به شورای انقلاب فرهنگی ارائه شده است. بنابراین امیدوارم تا پایان دولت این آیین نامه نیز مورد بهره برداری قرار گیرد.
وی افزود: یکی از بندهای این اساسنامه این است که وقتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز اجرای اثری را صادر می کند مسئولیت اجرای کامل این نمایش برعهده خودش است و بازیگران و کارگردان نمایش دیگر قرار نیست جوابگو باشند. ما هیچ کاری را که در جشنواره شرکت کرده رد نمی کنیم فقط معتقدیم که برخی آثار در اولویت حمایت نیستند و در زمان دیگری باید اجرای عمومی بگیرند.