رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: شهید مطهری تاکید دارند که در بسیاری از مشاغل که متناسب با شرایط زنان است ، نان باید در عرصه های حاکمیتی و مدیریتی حضور داشته باشند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، رئیس مجلس شورای اسلامی  ظهر روز چهارشنبه در دیدار با کارکنان زن مجلس شورای اسلامی طی سخنانی اظهار داشت: در ادوار مختلف رفتار جوامع نسبت به زنان از یک ستم در طول تاریخ برخوردار بوده است و غالباً در تاریخ می یابید که رفتار اجتماع همراه با ظلم و ستم بوده است.

وی ادامه داد: این ظلم و ستم مربوط به یک منطقه نبود دو نگاه در مورد زنان مطرح بوده اول اینکه زنان در حوزه خانواده مسئولیت سنگینی دارند و باید وقت خود را صرف امورات خانه کنند و این مردان هستند که مدیریت خانواده را بر عهده دارند دیدگاه دیگر این بود که حضور اجتماعی زنان در عرصه های مختلف بدون توجه به شرایط آنها و نوعی برابری افراطی در این زمینه است به طوری که زن را به کلی از مسایل خانواده دور می کند و در نتیجه آسیب های مختلفی در حوزه اخلاق اجتماعی و خانوادگی در اثر این افراط و تفریط ها در حوزه اخلاق اجتماعی و خانوادگی بوجود می آید.

لاریجانی به دیدگاه شهید مطهری در مورد زن و آثار منتشر شده وی در این باره اشاره کرد و گفت: شهید مطهری معتقد بودند بستر برای حضور زنان در جامعه باید مهیا باشد و موضع ایشان این بود که زنان نه پرده نشین باشند نه رفتار افراطی درباره آنان انجام شود که این نوعی غفلت از خانواده است.

وی ادامه داد: شهید مطهری در مورد تصورات غلط در نظام حقوق زن به چند نکته توجه دارند که از جمله آن این است که خانه نشینی کردن زن اشتباه بزرگی است زیرا بخش بزرگی از جامعه می تواند فعال باشد اما با خانه نشینی کردن زن این بخش بزرگ دچار عزلت خواهد شد. بنابراین بستر حضور اجتماعی آنان باید فراهم شود. حتی در بسیاری از مشاغل که متناسب با شرایط زنان است شهید مطهری تاکید دارند که باید زنان در عرصه های حاکمیتی و مدیریتی حضور داشته باشند.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: شهید مطهری قائل به تفاوت بین بی عفتی زن و مرد نبودند و اعتقاد داشتند که به هرگونه پلشتی باید حساسیت داشت و این موضوع بین زن و مردم تفاوت ندارد.

وی ادامه داد: در بحث مدیریتی نیز شهید مطهری معتقد بودند این موضوع همچنان که در نصوص اسلامی مطرح است مصلحتی است نه اینکه مرد در مقابل زن جنبه فرماندهی داشته باشد و دستور بدهد. همچنین شهید مطهری معتقد بوده اند که بحث عدم جواز خروج زوج بدون علم زوجه افراط است.

لاریجانی به نگاه شهید مطهری برای رفع اشکالات در این حوزه و نگاه به سنت گذشته و سیره حضرت فاطمه اشاره کرد و گفت: حضرت فاطمه (س) نهایت ادب و مدیریت سالم را در خانه داشتند و وجه دیگر شخصیت ایشان در حمایت از ولی خود بود که وارد صحنه شدند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بی توجهی به خانواده ظلم بزرگی به اجتماع است، گفت: از نظر شهید مطهری کانون خانواده، کانون سازندگی اجتماع است. شهید مطهری کانون خانواده را برای سازندگی مطلوب تر از اجتماع می داند و معتقد است که زنان مسئولیت مهمی در خانواده دارند و یک نقش بزرگ هم در اجتماع دارند.

نماینده قم در مجلس ادامه داد: نقش مستقیم زن در اجتماع این است که در اجتماع حضور داشته باشد، مشارکت و حق رای داشته باشد و شغلی برای خود داشته باشد و نقش غیر مستقیم این است که در مسائل سیاسی - اجتماعی همراهی کند. اگر این همراهی نباشد مردم قدرت حرکت ندارد.بنابراین از جهات نقش زنان نسبت به مردان ارجح است زیرا نقش مستقیم و غیر مستقیم در اجتماع دارند.

وی گفت: جمهوری اسلامی مدلی را برای زن برگزید که هم نقش زنان در خانواده به عنوان مدیر تعریف می شود و هم اینکه زنان حضور با معرفتی در اجتماع داشته باشند به طوریکه این حضور نجیبانه و عفیفانه است. این حضور عفیفانه نکته کلیدی است که اگر از بین برود مشکلاتی بوجود خواهد آورد.

وی ادامه داد: کاری به مباحث بحث سیاسیون درباره حجاب زنان ندارم. بحث این نیست اگر تار موی زن بیرون باشد ثلمه ای به اسلام وارد شود. موضوع این است که آیا زنان در یک مدل عفیفانه باید ظاهر شوند تا مسائل اجتماع را با آراستگی دنبال کنند . اگر کسی این را قبول نداشته باشد باید بتواند اشکالات دیگر را رفع کند.

وی ادامه داد: گاهی در اجتماع دیده می شود که کار درست را می خواهند با روش غلط انجام دهند این روشی نیست که موثر باشد زیرا اهداف متعالی از راه های سنجیده محقق می شود.

به گزارش مهر، علی افراشته معاونت اجرایی مجلس قبل از سخنان رئیس مجلس گزارشی از نحوه عملکرد کارکنان زن در مجلس ارائه کرد  و یادآور شد که هیچ پرونده ای از کم کاری و تخلف کارکنان زن در مجلس شورای اسلامی گزارش نشده است.

لاریجانی نیز این گزارش افراشته را امیدوار کننده و ستایش برانگیز خواند و گفت: این نشان می دهد که همکاران خانم در مجلس در بخش های مربوط به قوه مقننه از یک همت خوب برای کار برخوردارند و مسئولیت شناس هستند که بسیار جای سپاس و تقدیر دارد. این رویه نشان می دهد مسیری که انقلاب اسلامی برای حضور زنان در حوزه های مختلف تدارک دیده، درست و سنجیده بوده است.

بر اساس این گزارش، در این جلسه کارکنان زن مجلس، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و کتابخانه مجلس حضور داشتند که لاریجانی از تعدادی از آنان با اهدای لوح تقدیر تجلیل کرد.