خرم آباد - خبرگزاری مهر: صحنه تئاتر لرستان در سالهای گذشته همواره به محل اکران دردها و رنج هایی که این هنر از کمبود امکانات می برد تبدیل شده است، موضوعی که نیازمند توجه جدی مسئولان به ویژه مدیران ارشد لرستان است.

به گزارش خبرنگار مهر، هنرمندان تئاتر لرستان بارها در نشست های مختلف از کمبود ها در این حوزه سخن گفته اند ولی متاسفانه به مصداق "آنچه البته به جایی نرسد فریاد است"، گویا اینجا نیز گوش شنوایی برای شنیدن این مشکلات و رفع آنها وجود ندارد.

این در حالیست که طی سالهای اخیر تئاتر لرستان عرض اندامی فوق العاده در جشنواره های بین المللی، ملی و منطقه ای داشته اند تا این امر نشان دهد که علی رغم همه کمبودها اینجا استعدادهایی وجود دارد که می تواند برای لرستان نام و مقامی در عرصه هنر تئاتر دست و پا کند.

با این تفاسیر همچنان کمبود سالن نمایش و کم توجهی مسئولان امر به این هنر به ویژه از سوی برنامه ریزان ارشد استان فعالان این حوزه را آزار می دهد تا همواره در سخنان خود از مسئولان امر برای خاموش نشدن چراغ هنر بی بدیل تئاتر استمداد بطلبند.

در تئاتر نمی توان چیزی را به راحتی به دست آورد

رحمت امینی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در حاشیه نشست تخصصی تئاتر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت:  سال گذشته که من برای مدیریت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری حکم گرفتم، پر از امید، آرزو، ایده و با یک پشتوانه تجربی آمدم تا گام بلند و محکمی را برای پیشبرد تئاتر در کشور برداریم.

وی با بیان اینکه خودم زاده و بزرگ شده شهرستان ورامین هستم و مشکلات تئاتر شهرستانها را می دانم، افزود: در ورامین نیز علی رغم نزدیکی به پایتخت مشکلات زیادی در حوزه تئاتر وجود دارد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با تاکید بر اینکه من از جوانی آموخته ام که در تئاتر نمی توان چیزی را به راحتی به دست آورد، افزود: انگار تئاتری ها باید عادت کنند با مشکلات و گرفتاری کار کنند.

وی با بیان اینکه البته این مطالب از ما رفع تکلیف نمی کند، گفت: رئیس حوزه هنری لرستان پیش از این با من درد و دل کردند و مسائل و مشکلات هنرمندان تئاتر را شرح و انتقال دادند.

بودجه حوزه هنری یک هشتم بودجه وزارت ارشاد است

امینی در ادامه گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مشکل کمبود سالن نمایش در استان لرستان گفت: متاسفانه امکانات بودجه ای حوزه هنری بسیار کم است و شاید یک هشتم بودجه وزارت ارشاد باشد.

وی با بیان اینکه حوزه هنری یک نهاد پویا، فعال و حرکت دهنده است، اظهار داشت: استانداران و مسئولان ارشد استانها باید و می توانند به این نهاد اعتماد کنند چرا که حوزه هنری یک نهاد انقلابی است.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به اینکه البته استانداری لرستان کمکهایی برای تجهیز سالن نمایش حوزه هنری کرده است، افزود: استانداری لرستان باید کمک خود را به کمال برساند و حوزه هنری را برای بهره برداری از این سالن یاری کند.

امینی ادامه داد: اگر این سالن افتتاح شود حتما سایر نهادها نیز می توانند از آن استفاده کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در رابطه با عدم همکاری وزارت ارشاد و حوزه هنری در بخش تئاتر و استفاده از سالنها به صورت مشترک گفت: در این شرایط تئاتر از همه بیشتر ضربه می خورد چون تئاتر هم در درون خود نیاز به هم بستگی دارد و هم از بیرون نیازمند به فضا و امکان است.

سالن نمایشی در لرستان وجود ندارد

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به اینکه در لرستان سالن نمایشی وجود ندارد و در کنار آن یک کانون بود در پارک شهر که آن هم تبدیل به یک سطح صاف و تخریب شده است، اظهار داشت: وجود سالن بیست منظوره حوزه هنری من را امیدوار کرد که باید تلاش کنیم امکانات لازم برای تجهیز آن را بگیریم.

امینی با تاکید بر اینکه نباید اجازه بدهیم که این سالن رها شود، تصریح کرد: هنرمندان باید با همین وضعیت موجود شروع کنند تا تجهیزات مورد نیاز آن تامین شود.

وی با بیان اینکه به محض اینکه از لرستان بروم با تمام وجود برای تجهیز سالن نمایش حوزه هنری پیگیری می کنم، افزود: البته سال سختی از نظر اقتصادی داریم اما من تمام تلاش خود را می کنم تا مشکلات این سالن را پیگیری کنم.

مشکل تجهیز سالن استاندارد تئاتر حوزه هنری لرستان

رئیس حوزه هنری استان لرستان نیز در رابطه با مشکل تجهیز سالن نمایش حوزه هنری گفت: این سالن در سال 83 کلنگ زنی شد و تا کنون نیز ساختمان آن به اتمام رسیده است اما هم اکنون با مشکل تجهیز مواجه است.

شیرزاد نعمتی نیا با اشاره به اینکه در برآوردهای صورت گرفته در سال 90 برای تجهیز این سالن به 600 میلیون تومان اعتبار نیاز داشتیم، تصریح کرد: متاسفانه این اعتبار نه از سوی استان و نه از حوزه هنری تامین نشده است.

وی با تاکید بر اینکه گروه های تئاتر استان لرستان از نظر سالن نمایش به شدت در تنگنا قرار دارند، اظهار داشت: تجهیز سالن نمایش حوزه هنری یک ضرورت است و این امر یا باید از سوی حوزه هنری و یا استانداری عملی شود.

رئیس حوزه هنری استان لرستان با اشاره به اینکه حوزه هنری می گوید که بودجه استانی ندارد و اعتبار لازم برای تجهیز این سالن باید از طریق استانداری تامین شود، ادامه داد: از طریق استانداری نیز پیگیریهایی زیادی کرده ایم اما تا کنون نتیجه نداده است.

سالن نمایشی که به دلیل نبود اعتبار تبدیل به انبار شد

نعمتی نیا با بیان اینکه سال گذشته استانداری لرستان 50 میلیون تومان اعتبار برای تجهیز سالن داد اما این میزان بسیار کم است، اظهار داشت: متاسفانه در لرستان هیچ مکانی به نام سالن نمایش وجود ندارد و این امر یک درد برای هنرمندان است.

وی با اشاره به اینکه استانداری لرستان می گوید بودجه ها بر اساس طرح هایی که از قبل پیش بینی شده است هزینه می شود، یادآور شد: در مصوبات سفرهای استانی نیز ساخت مجتمع های فرهنگی هنری پیش بینی شده اما چیزی به عنوان سالن نمایش نیامده است.

رئیس حوزه هنری استان لرستان با بیان اینکه کل اعتبار حوزه هنری لرستان در سالجاری 500 میلیون است، گفت: اعتبارمورد نیاز برای تجهیز این سالن در سال 90، 600 میلیون بوده که هم اکنون بیش از دو برابر شده است.

نعمتی نیا با تاکید بر اینکه هم اکنون هیچ فضایی برای اجرای عمومی تئاتر در استان وجود ندارد، تصریح کرد: تنها سالن شهید آوینی مجتمع ارشاد وجود دارد که آن را هم تنها برای برگزاری جشنواره ها در اختیار ما قرار می دهند.

وی افزود: در حال حاضر سالن نمایش حوزه هنری هیچ کاربردی ندارد و از آن به عنوان انبار استفاده می شود.

به هر روی ظرفیتی به نام سالن استاندارد نمایش حوزه هنری لرستان وجود دارد که باید با تکمیل آن برای فعالان تئاتر لرستان چراغی روشن کرد، چراغی که می تواند امید را به ادامه فعالیت هنرمندان در این عرضه بازگرداند و از مهاجرت آنها به پایتخت جلوگیری کند.

فضای این سالن شکل گرفته و حال نوبت مسئولان استان است که با درک دغدغه های فعالان تئاتر زمینه تجهیز این سالن را در راستای ارتقا هنر تئاتر در لرستان فراهم سازند؛ موضوعی که اگر جدی گرفته نشود امید هنرمندان تئاتر لرستان به ناامیدی می گراید و این امر به طور قطع می تواند در افول این هنر در استان تاثیر خود را بگذارد.

................................

گزارش: زهرا حسینی