زاهدان-خبرگزاری مهر: مدیرجهاد کشاورزی شهرستان خاش گفت: به دلیل تنوع محصولات زراعی و کشاورزی، این شهرستان پتانسیل و ظرفیت بالایی در ایجاد صنایع تبدیلی دارد.

امان الله طوقی در گفتگو با مهر افزود:به منظور جلوگیری از ضایعات در تولیدات کشاورزی طی سال های گذشته اقدامات مطلوبی در راستای ایجاد صنایع تبدیلی در این شهرستان انجام شده است.

وی گفت: در حال حاضر تعداد 30 واحد مرغداری در این شهرستان فعالیت دارد که  در این راستا نسبت به راه اندازی یک واحد کشتارگاه طیور با ظرفیت کشتار 2 هزار قطعه در ساعت و با اعتبار 20 میلیارد ریال توسط بخش خصوصی اقدام شده است.

وی با بیان اینکه ذرت تولید شده در خاش در گذشته با بیش از 30 درصد ضایعات همراه بود گفت: در این راستا با راه اندازی یک واحد ذرت خشک کنی با ظرفیت 14 هزار تن در سال با همکاری بخش خصوصی ضایعات در این بخش به صفر رسیده است.

وی گفت: ضایعات در تولیدات سبزی و ذرت همواره یکی از فاکتور های ضرر ده در تولید این محصولات بود که خوشبختانه با همکاری دو کارگاه سبزی خشک کنی توسط بخش خصوصی و شرکت های تعاونی روستایی ضایعات در این بخش نیز به حداقل رسیده است.

طوقی اظهار داشت: در حال حاضر 3 واحد تامین خوراک دام و تولید انواع کنستانتره و همچنین یک کارخانه شیر نیز به عنوان صنایع تبدیلی در بخش دامی در این شهرستان فعال است.

وی ادامه داد : از آنجا که پسته به عنوان یکی از محصولات مهم و صادراتی این شهرستان بازار مناسبی را به همراه دارد به منظور کاهش ضایعات نسبت به ایجاد و راه اندازی دو ترمینال ضبط پسته مکانیزه در منطقه کشت و صنعت «گوهرکوه» و «چاه هاشم» و همچنین تعداد 8 ترمینال ضبط پسته به صورت سنتی اقدام شده است.

وی با بیان اینکه صنایع تبدیلی لازمه فعالیت های زراعی است ادامه داد: به دلیل وجود تنوع محصولات تولیدی در این شهرستان ایجاد صنایع تبدیلی سرمایه گذاری بیشتری را می طلبد.

وی گفت: در حال حاضر تعداد 8 واحد برنج کوبی در منطقه «ایرندگان» و «کارواندر» فعال شده است و راه اندازی کارگاه های بسته بندی خرما  و حبوبات به دلیل پتانسیل موجود در این منطقه در حال پیگیری است.

وی با اشاره به اینکه بیشتر محصولات کشاورزی در این شهرستان به صورت تازه خوری مصرف می شود گفت: راه اندازی تشکل های صنفی، ادارات تعاون روستایی، بازارچه های محله ای و عرضه مستقیم کالا نقش مهمی در جلوگیری از ضایعات دارد.

 

 

 

 

 

برچسب‌ها