"محسن روزبهاني" كه در حرفه خودش، يعني "جلوه هاي ويژه" چهره شناخته شده اي است، براي آخرين كارش در سينما كه فيلم "دوئل" بود، از جشنواره فيلم فجر دو سال پيش، سيمرغ بلورين گرفت.


نمايي از "دوئل" / جلوه هاي ويژه از محسن روزبهاني

"محسن روزبهاني" از سال 62 براي اينكه بازي كند و بتواند بازيگر شود، وارد سينما شد، اما خودش مي گويد: اگر مي خواستم بازي كنم، الان در سينما نبودم. به همين خاطر، به سمت جلوه هاي ويژه رفتم  و در دومين فيلمي كه آن سالها به عنوان مسوول جلوه هاي ويژه شروع بكار كردم، فيلم "عقابها" بود.

اما  اولين فيلمي كه محسن روزبهاني در آن شركت كرده است، چه فيلمي است؟ او در پاسخ به خبرنگار سينمايي خبرگزاري "مهر" مي گويد: به عنوان بازيگر در فيلم سينمايي "پيشتازان فتح" به كارگرداني مرحوم ناصر مهدي پور بازي كردم كه به همان دليلي كه گفتم تكرار نشد. او ادامه مي دهد: چون جلوه هاي ويژه ، كار تخصصي است و از طرفي كلي هم هيجان دارد.

مسوول جلوه ويژه فيلم "دوئل" ، در رابطه با جايگاه جلوه هاي ويژه در سينماي كشور ما مي گويد: در ايران معناي جلوه هاي ويژه خيلي متفاوت است و زياد به آن اهميت داده نمي شود.  در دنيا، جلوه هاي ويژه تدريس مي شود، اما در ايران از تجربيات خودمان استفاده مي كنيم و هر چه هست، تجربه كار خودمان است.

فيلم "دوئل" با توجه به اينكه فيلم جنگي و اكشني بود ، جلوه هاي ويژه در آن بيشتر به چشم مي آمد و شايد در كشور ما تنها جلوه هاي ويژه در فيلمهاي جنگي و حتي اكشن اهميت خود را پيدا مي كنند، روزبهاني در پاسخ مي گويد: دقيقا درست است. به همين خاطر است كه هيچگونه پيشرفتي در زمينه جلوه هاي ويژه نداشتيم .

 او اشاره مي كند به تجربه اي كه خودش در فيلم سينمايي "رنگ خدا" به كارگرداني مجيد مجيدي داشته است و مي گويد: مي خواهم براي نكته اي كه شما اشاره مي كنيد مثال بزنم. مثلا در صحنه اي از فيلم مجيد مجيدي، آن صحنه خراب كردن پل در "رنگ خدا" هم زحمت بيشتري داشت و هم اين كه در نوع خودش يك كار ظريف بود.


نمايي از "دوئل" / جلوه هاي ويژه از محسن روزبهاني 

او ادامه مي دهد:  يا اين كه در فيلم بازگشت (مجيد مجيدي) و همچنين "خيلي دور، خيلي نزديك" جلوه هاي ويژه سختي داشت و همه هم معتقد بودند كه جايزه جشنواره بايد به آن تعلق بگيرد، اما چنين اتفاقي نيفتاد، مي خواهم بگويم كه در سينماي ما جلوه هاي ويژه تنها در فيلمهاي جنگي اهميت خودش را پيدا مي كند.

اما فعاليتهاي اخير روزبهاني. خود  او مي گويد: به همكاري عبدالله بوژهان  كه دو سه سالي است كه از خارج برگشته، تيمي را در زمينه جلوه هاي ويژه تدارك مي بينيم . او اضافه مي كند: در صدد هستيم كه ابتدا در تهران سوله اي را تدارك ببينيم و بعد از آن در قشم و هشتگرد هم شعبه اي بزنيم و به شكل مستقل گروه جلوه هاي ويژه داشته باشيم كه عده اي كارهاي كامپيوتري آن را انجام مي دهند و عده اي ديگر مثل ما، كارهاي ميداني  و مينياتوري آن را انجام مي دهيم.

او كه تاكنون براي فيلمهاي "سجاده آتش" ، "سرزمين خورشيد" و "دوئل" جايزه كسب كرده است ، اكنون مسوول جلوه هاي ويژه فيلم " قاعده بازي " است و معتقد است، در اين كار، جلوه هاي ويژه تازه اي را خواهيد ديد.