محمدحسین لطیفی که این روزها مشغول کارگردانی سریال "دودکش" است معتقدست انتخاب نام سریال نشانه‌ای از آن است که اگر فضای پر دود کنار برود همدیگر را بهتر شناخته و دوست خواهیم داشت.

محمدحسین لطیفی کارگردان سینما و تلویزیون که این روزها سریال "دودکش" را برای پخش در ماه رمضان از شبکه اول سیما می‌سازد در گفتگو با خبرنگار مهر به ارائه توضیحاتی از تازه‌ترین کار خود پرداخت و گفت: زمانی که با مدیران تلویزیون قرار گذاشتیم این کار را کلید بزنیم، عهد و پیمان بستیم زندگی بسازیم و مردم را با خودشان مواجه کنیم. بنابراین ما قصه پر پیچ و خمی نداریم و به دنبال ایجاد لحظاتی هستیم که همه‌مان به نوعی تجربه‌اش را داریم و "دودکش" روی آنها دقیق می‌شود.

با "دودکش" به خودمان لبخند می‌زنیم

وی افزود: از موقعیت‌هایی که در سریال ایجاد می‌شود فضای مفرحی نیز شکل می‌گیرد. اگر لبخندی می‌زنیم انگار خودمان را می‌بینیم و به خودمان لبخند می‌زنیم. من لحظاتی که سریال را می‌بینم چنین حسی دارم. انگار انسان‌های اطرافمان را بهتر می‌بینیم.

لطیفی تأکید کرد: قرار نیست کار خارق‌العاده‌ای انجام دهیم همین که در اوج سادگی با بیننده ارتباط برقرار کنیم سخت‌ترین کار است و این روزها با بچه‌ها این سختی را تجربه می‌کنیم.

اسم تک سیلابی یا دو سیلابی

این کارگردان درباره علت انتخاب "دودکش" برای عنوان سریال که تاکنون 80 درد تصویربرداری آن انجام شده است، تصریح کرد: من اسم‌های تک سیلابی یا در نهایت دو سیلابی را برای اسم دوست دارم. یادم است زمانی که "عینک دودی" را ساختم همه پرسیدند چرا عینک دودی؟ گفتم به این خاطر که ما داریم یکدیگر را با عینک دودی می‌بینیم. کافی است آن را برداریم و دیگران را شفاف تر ببینیم.

سازنده سریال "صاحبدلان" ادامه داد: "دودکش" نیز برای من همین است. اینکه ما در یک فضای پر از دود هستیم و اگر دودکشی باشد ما همدیگر را خیلی خوب خواهیم دید، همدیگر را دوست خواهیم داشت و به هم محبت خواهیم کرد. این عنوان خیلی ساده است و از طرفی کمی حالت مفرح و طنز را نیز در خود دارد. همانطور که گفتم از اسامی چند سیلابی و اینکه جمله‌ای را برای عنوان فیلمم انتخاب کنم هم زیاد خوشم نمی‌آید و در میان آثارم چنین چیزی نداشته‌ام؛ از اولین فیلمم که "سرعت" بوده تا "عینک دودی"، "دختر ایرونی"، "روز سوم"، "وفا" و...

ما با مردم بد کرده‌ایم

لطیفی در پاسخ به اینکه آیا دوباره حاضر است فعالیت در شبکه نمایش خانگی را تجربه کند، تصریح کرد: امکان تجربه این فضا برایم وجود دارد اما احساس شخصی‌ام این است که ما با مردم بد کرده‌ایم و حق با مردم است. اگر شرایط به گونه‌ای بود که خود من "قلب یخی3 " را تمام می‌کردم و قصه به اتمام می‌رسید، ماجرا شکل دیگری بود.

وی یادآور شد: دلایل این موضوع فعلا بماند و یک توضیح جدی خواهم داد که چرا من از آن کار کناره گرفتم. برای مهران مدیری هم در بخش دیگری این اتفاق افتاد و در نتیجه مردم به ما بی اعتماد شدند. بنابراین حق مردم است که روبروی ما موضع بگیرند و این باعث رکود شبکه نمایش خانگی خواهد شد.

کپی همه را نابود کرد

این کارگردان خطاب به مخاطبان سریال‌های شبکه نمایش خانگی بیان کرد:‌ مردم بدانند مساله کپی غیرمجاز همه بچه‌ها را نابود کرد و تا زمانی که حق کپی رایت در ایران به تأیید، تصویب و اجرا نرسد، بعید است من در شبکه نمایش خانگی کار کنم چون به این باور رسیده‌ام که امکان ندارد مجموعه‌ای کپی نشود. میزان این کپی نیز طبق آمار 80 درصد است و ما تنها 20 درصد خرید داریم و این یعنی نابودی تهیه‌کننده.

لطیفی درباره این نظریه که ورود سریال‌ها به شبکه نمایش خانگی به این سیستم آسیب زده است،‌ یادآور شد: بگذارید من توضیح بدهم. اتفاقا تک فیلم‌ها هستند که به کل مجموعه فرهنگ سینمای ایران لطمه زده‌اند. این لطمه است که ساخت کارهای سخیف با 70 میلیون در 10 روز جمع می‌شود و قصه‌های زیبایی را نابود می‌کنند آن هم با عکس بازیگری روی محصول که 3 روز هم بازی نداشته و از این طریق به مردم خیانت می‌کنند. ما اکثرا دنبال سود می‌آییم اما اگر کمی هم به فرهنگ، سینما و ارتقای آنها در ایران فکر کنیم این همه با هم دشمنی نمی‌کنیم.

21 روز برای ساخت 45 دقیقه

وی در پایان یادآور شد: متاسفانه قانون کپی رایت هم وجود ندارد و به تهیه کننده به لحاظ مالی فشار وارد می‌شود. برای مثال طباطبایی تهیه کننده "قلب یخی" سختی بسیاری کشید. من قسمت 11 سری اول "قلب یخی" را 21 روز فیلمبرداری کردم به این خاطر که اکشن بود. نیروی انتظامی یا ارگان دیگری هم به ما کمک نکرد. حتی یک ماشین هم در اختیار ما نگذاشتند و اجازه ندادند یک شیشه ماشین شکسته شده یا لاستیک آن دست خورده شود. هرچه در فیلم می‌بینید نیز با ترفند سینمایی ایجاد شده است. ما باید این فشار را تحمل کنیم تا کار خوب داشته باشیم. میزان کات‌های ما در این سریال که برای حفظ ریتم آن بود، از 90 درصد آثار سینمایی ایران بالاتر بود. این کار هزینه‌بر است و به لحاظ حق رایت کسی باید ما را حمایت کند.