قم - خبرگزاری مهر: نایب ‌رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه راه را برای تحقق عدالت هموار می‌کند عقلانیت است و عدالت بدون عقلانیت قطعا به بن بست منتهی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد حسن ابوترابی شامگاه جمعه در جمع تعدادی از طلاب مدرسه علمیه معصومیه قم با اشاره به این که انقلاب اسلامی یک گوهر ناب و دست نیافتنی بود که با عنایت پروردگار و رهبری امام خمینی(ره) محقق شد، اظهار داشت: امروز نظام ما در خدمت اسلام است و همه ما وظیفه داریم در جهت افزایش ظرفیت ها، توان و کارایی این نظام مقدس که الهام بخش دنیای امروز و فرداست تلاش کنیم.

وی بیان داشت: برای افزایش کارایی نظام اسلامی، ابتدا باید اصول و مبانی این نظام مقدس را شناخت و آنها را به درستی تبیین و تحلیل نمود و با روش‌های موثر و کارآمد در مسیر پاسداشت ارزش‌ها اسلامی گام برداشت.

رئیس جمهور در گفتمان انقلاب نقش کلیدی دارد

عضو هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه، با بیان این که اسلام، انقلاب اسلامی، قانون اساسی و رهبری چهار اصلی هستند که باید بر مبنای آنها حرکت و گفتمان انقلاب را از آن دریافت نمود، افزود: رئیس جمهور در حرکت و پاسداری از این گفتمان نقشی کلیدی دارد.

وی تصریح کرد: رئیس جمهور اختیارات استثنایی و بی بدیلی دارد که نباید از آن‌ها غافل بود.

حجت الاسلام ابوترابی افزود: عدالت، عقلانیت و معنویت از اصول و محورهایی هستند که باید در دستگاه اجرایی تجلی یابد و مدیریت اجرایی کشور بر اساس آن انجام شود.

وی با بیان این که با شعار دادن مشکلی حل نمی‌شود عنوان داشت: باید عدالت، عقلانیت و معنویت در مسیر و رفتار رئیس قوه مجری نمود پیدا کند و در کارنامه علمی ثبت شود.

عدالت بدون عقلانیت قطعا به بن بست منتهی می شود

نایب رئیس مجلس ابراز داشت: عدالت بدون عقلانیت قطعا به بن بست منتهی خواهد شد، آنچه راه را برای تحقق عدالت هموار می‌کند عقلانیت است و عقل پرورده شده با علم نیز انسان را به سوی توحید هدایت می کند.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر عقل با علم و معنویت اجین نشود موجب بوجود آمدن مشکلات و آسیب‌هایی خواهد شد که از جمله آنها آسیب‌های اخلاقی است.

 بی توجهی به آسیب های اخلاقی موجب بروز مشکلات جدی در کشور

حجت الاسلام ابوترابی اضافه کرد: اگر به آسیب های اخلاقی توجه نشود مشکلات بزرگی را در همه عرصه ها، بخصوص در عرصه مدیریت اجرایی کشور ایجاد می کند.

وی گفتمان مبتنی بر نگاه واقع بینانه را از دیگر نکات کلیدی در افزایش توانایی و کارایی نظام اسلامی دانست و اظهار داشت: سخنان و واژه هایی که از یک نگاه واقع بینانه الهام نگیرد به یاس و نا امیدی منتهی می شود و جایگاه مدیر را به نحو ملموسی از تنزل می دهد.

نگاه واقع بینانه با آرمان گرایی قابل جمع است

حجت الاسلام ابوترابی با اشاره به این که نگاه واقع بینانه کاملا با آرمان گرایی قابل جمع است تصریح کرد: برخی با تکیه بر نگاه واقع بینانه آرمان ها را نادیده می گیرند، ایجاد شکاف بین آرمان گرایی و نگاه واقع بینانه یک نوع انحراف است.

وی بیان داشت: با نگاهی به تفاوت موضع مقام معظم رهبری در مقابل غرب و سران کشورهایی که در برابر غرب منفعل هستند می توان دریافت دلیل انفعال سران برخی کشورها واقع گرایی نیست، ضعف است.

نایب ‌رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از برخی حرکت‌های دولت دهم تحت عنوان نگاه واقع بینانه یادآور شد: در زمان انقلاب آنهایی که ادعا می‌کردند نگاه واقع بینانه دارند می‌گفتند شاه بماند، در حالی که انقلاب پیروز شد و به برکت آن امریکا علی رغم توطئه‌ها و هجمه‌های گوناگون، در همه وجوه از نظام اسلامی ایران شکست خورده است.   

باید از آرمان گرایی و نگاه واقع بینانه امام خمینی(ره) درس بگیریم

وی افزود: در دفاع مقدس نیز افرادی بودند که نگاه واقع بینانه را در سازش با آمریکا می‌دانستند، در حالی که آرمان گرایی امام خمینی(ره) در کنار نگاه واقع بینانه ایشان منجر به یک پیروزی بزرگ شد و ما باید از این درس بگیریم.

حجت الاسلام ابوترابی عنوان داشت: امروز نیز انقلاب اسلامی با آرمان گرایی مبتنی بر نگاه واقع بینانه در مقابل جهان استکبار ایستادگی کرده و با کمک او کشوری مانند لبنان که از آن به عنوان عروس خاورمیانه یاد می‌شد امروز به نماد حماسه تبدیل شده است.

وی ابراز داشت: امروز شاهدیم حکومت دیکتاتوری کشوری مانند مصر که از اولین کشورهایی بود که اوباما در ابتدای ریاست جمهوری با آن روابط دیپلماسی برقرار کرد، در جریان بیداری اسلامی از بین می‌رود و این وام گرفته از انقلاب اسلامی و نگاه آرمان گرا و واقع بینانه امام راحل است.   

نقطه اول مدیریت رهبری در سال 88 مسئله عراق بود

نایب ‌رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در سال 88 نیز نقطه اول مدیریت رهبری عراق بود، در غیر این صورت انتخابات و کابینه عراق در دست دشمن قرار می‌گرفت، بعد از آن مسئله هسته ای بود که در آن سال اوج گرفت و بعد از آن مسئله فتنه مورد توجه قرار گرفت که این نتیجه توجه به آرمان گرایی در کنار نگاه واقع بینانه است.  

وی با بیان این که امریکا در هیچ حوزه‌ای در مقابل جمهوری اسلامی موفق نشده است، افزود: دولت با جمع نگاه آرمان گرا و واقع بینانه می‌توانست به تحریم‌ها به عنوان یک فرصت طلایی نگاه کند که متاسفانه این کار را نکرد.

حجت الاسلام ابوترابی در پایان با طرح این سئوال که آیا برنامه‌ها و ارائه خدمات دولت در قبل و بعد از تحریم تغییری کرده است؟ تصریح کرد: وقتی تحریم های جدید و تاثیرگذاری شکل می‌گیرد ما نیز باید آرایش جدیدی پیدا کنیم.